Even Neve Startet 21.September.2016 Link til dette innlegget Startet 21.September.2016 Jeg har en Garmin 500 (et eller annet) kartplotter jeg nå vil montere på pidestallen i Aseilbåten. For å få til dette har jeg tenkt at jeg bør gå opp gjennom cockpitdørken like i forkant av pidestallen. PÅ dørken er det løst tralleverk og med en plassering rett foran pidestallen vil en gjennomføring være nokså trygg fra å bli tråkket på da den vil være under et nedfellbart bord som er plassert der. Probblemet er hvordan får jeg ført spenningskabelen og kabelen fra giveren gjennom og få det tett? Garminkabelen har jo en kraftig kontakt, og jeg er usikker på om hvordan eller om jeg kan kappe den og få den sammen igjen. I tillegg skal jo giver lednignen gjennom og da må jeg kanskje ha to gjennomføringer? Anbefalinger til løsning og alternative dekksgjennomføringer eller kontakter mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Du kan vel kjøpe en svanehals. Garmin-kontakten er ikke annet et en vanvittig klumpete nettverkskontakt. Slik man bruker på PC. Vi klippet av Garmins patent i ene enden og monterte vanlig nettverkskontakt. Sitér dette innlegget Link to post
blekkulf Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Ikke klipp kabelen. Kabelen som Hulda tenker på er nok nettverkskontakt fra radar og ekkoloddmodul, mens det for meg høres ut som det er kombikabelen til strøm og ekkolodd som var vanlig på 520s/525s og 521s/526s. Søk på "kabelgjennomføring" hos de største nettforhandlerne på elektronikk, så vil du kanskje få noen ideér på hva som kan passe? Jeg har dessverre ingen egen "Petter Smart"-løsning å komme med. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Kabelrør opp innvendig i pidestall til svanehals, liten luke el. gjennomføring? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Nei, det var ikke radar, selv om vi gjorde det samme der. Vi har 4000-serien. Der er kom. og strøm forskjellige kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Det finnes mange patenter. http://www.seatronic.no/monteringsutstyr-gjennomforinger-c-253_84 Selv liker jeg ingen av de særlig godt.. Hvis mulig ville jeg gått opp i pidestall og tatt ut kabel nedover med et lokk over med åpning i underkant. Sitér dette innlegget Link to post
Even Neve Svart 22.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Det er en 521s og det er en kombikabel som blekkulf sier, jeg ser mørkt på å kappe denne. Takk for link Fantino, ingen så helt ideell ut egentlig. Er det noen som har prøvd scanstruts multimodellen? Jeg får sjekke ut muligheten av å gå opp i pidestallen. Det er en meget tilårskommen båt dette med en noe særegen pidestall og vanskelig tilgang til undersiden, kan sjekke med en billig endoskopi jeg kjøpte meg ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Jeg ville foretrukket innvendig, evt. Funnet en i området som kan lage et 30-40mm tynnvegget rustfritt rør som rekker fra under dørken til ønsket sted med ferdig svanehals i toppen. Festeører på røret, skrudd i pidestall og 'sike't' rundt åpning i dørk. Trenger ikke bli så dyrt, ikke lett å finne hyllevarer til sånt. Burde vært ferdige trekkerør i alle pidestaller synes jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 på GD ligger kablene inne i pidestalen og går rett ned i motorrommet. (ikke noe ekstern svanehals, ved siden om) man bør vare litt forsiktig med o klippe kabler. Visse kabler eksempelvis NMEA2000 går o klippe. var tvungen o gjøre dette med GPS-kompassen i targa'n.....den skjøt jeg sammen, med 'fish-eyes' tørt inne i båten...og det funker bra. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Even Neve Svart 23.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Burde vært ferdige trekkerør i alle pidestaller synes jeg :) helt enig men denne pidestallen er fra lenge før man hadde slike behov, dog er det en ledning til kompassbelysningen så vi får se om jeg får en mulighet. Et forlenget rør hørtes forsåvidt lurt ut, skal vurderes. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Da kan du sikkert bruke ledningen til kompasslyset for å få på plass ei dugande trekkesnor - om det er tilgang som er utfordringen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.