Jump to content

Hvordan trekke Garmin strømkabel og ledning fra giver gjennom dekk

Even Neve

Recommended Posts

Jeg har en Garmin 500 (et eller annet) kartplotter jeg nå vil montere på pidestallen i Aseilbåten. For å få til dette har jeg tenkt at jeg bør gå opp gjennom cockpitdørken like i forkant av pidestallen. 

PÅ dørken er det løst tralleverk og med en plassering rett foran pidestallen vil en gjennomføring være nokså trygg fra å bli tråkket på da den vil være under et nedfellbart bord som er plassert der. 

Probblemet er hvordan får jeg ført spenningskabelen og kabelen fra giveren gjennom og få det tett? Garminkabelen har jo en kraftig kontakt, og jeg er usikker på om hvordan eller om jeg kan kappe den og få den sammen igjen. I tillegg skal jo giver lednignen gjennom og da må jeg kanskje ha to gjennomføringer? 

Anbefalinger til løsning og alternative dekksgjennomføringer eller kontakter mottas med takk. 

Ikke klipp kabelen. Kabelen som Hulda tenker på er nok nettverkskontakt fra radar og ekkoloddmodul, mens det for meg høres ut som det er kombikabelen til strøm og ekkolodd som var vanlig på 520s/525s og 521s/526s.

Søk på "kabelgjennomføring" hos de største nettforhandlerne på elektronikk, så vil du kanskje få noen ideér på hva som kan passe? Jeg har dessverre ingen egen "Petter Smart"-løsning å komme med.

Det er en 521s og det er en kombikabel som blekkulf sier, jeg ser mørkt på å kappe denne.

Takk for link Fantino, ingen så helt ideell ut egentlig.

Er det noen som har prøvd scanstruts multimodellen?

Jeg får sjekke ut muligheten av å gå opp i pidestallen. Det er en meget tilårskommen båt dette med en noe særegen pidestall og vanskelig tilgang til undersiden, kan sjekke med en billig endoskopi jeg kjøpte meg ?

Jeg ville foretrukket innvendig, evt. Funnet en i området som kan lage et 30-40mm tynnvegget rustfritt rør som rekker fra under dørken til ønsket sted med ferdig svanehals i toppen.

Festeører på røret, skrudd i pidestall og 'sike't' rundt åpning i dørk. Trenger ikke bli så dyrt, ikke lett å finne hyllevarer til sånt.

Burde vært ferdige trekkerør i alle pidestaller synes jeg :)

på GD ligger kablene inne i pidestalen og går rett ned i motorrommet. (ikke noe ekstern svanehals, ved siden om)

man bør vare litt forsiktig med o klippe kabler. Visse kabler eksempelvis NMEA2000 går o klippe.

var tvungen o gjøre dette med GPS-kompassen i targa'n.....den skjøt jeg sammen,

med 'fish-eyes' tørt inne i båten...og det funker bra.

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...