anneode Startet 21.September.2016 Link til dette innlegget Startet 21.September.2016 Jeg har installert en tidligere brukt Refleks 66MK, første forsøk på å fyre opp lagde den høye "dump" basslyder og ble veldig varm. Tente på med rødsprit og en fyrstikk, skrudde på dieselen på "1" etter 2 minutter. Den lille 90 graders pinnen stod dyttet helt inn. Skrudde den av etter at den begynte å lage ulyder. Renset den inni for aske og sot, og andre forsøk på å tenne den ventet jeg lenger på å slippe inn diesel (nærmere 6 minutter). Skrudde på innstillingen på "Pilot", lot den stå der i 10 minutter og det så ut til å brenne greit, men det kom mye diesel ut av overlfow-røret. Den lille pinnen ved siden av regulatoren er nå dratt et lite stykke ut. Jeg skrudde den over på 1, og da slukket den helt ganske fort. Noen ideer for hva som forårsaker dette? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Du må finne spesifikasjon på regulatoren som er brukt. Ovnen er innstilt på type brennstoff, les diesel, parafin, vinterdiesel, eller i prinsippet alle flytende brennstoff som kan omdannes til gass. Du har gjerne en liten skrue som stiller inn max brennstoff, og en skrue som regulerer minimum brennstoff. Disse må stilles inn for det brennstoffet du bruker. Når ovnen stopper på innstillingen 1, tyder dette på at denne verdien må stilles opp. Begynner ovnen å brumme på max, tyder det på at denne verdien må stilles ned. Sitér dette innlegget Link to post
anneode Svart 21.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Takk for svar! Jeg prøvde akkurat igjen (uten å skru på innstillingene). Da skjedde det samme som forsøk 1, overopphetet og høye lyder, men ingen overskuddsdiesel! Det lakk derimot en hel del diesel ut av hullet den lille pinnen stikker ut av. Jeg skal sjekke i morra etter instillingene, og se om det er noe som kan gjøres der. Den har brent på diesel før, så den burde allerede være stilt inn på diesel. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Den lille pinnen er gjerne en anordning for å stikke opp tilførselen inn i ovnen. Den skal fra tid til annen stikkes inn, og trekkes ut, slik at dieselen får vei inn i potta tiltross for koksing. Kanskje du trenger en fersk o ring på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 (redigert) Ville tatt en telefon til den norske forhandleren: Shelby Teknikk AS Postboks 230, N-4379 Egersund Strandgaten 55, N-4370 Egersund Du finner sikkert telefonnummeret en plass. Da jeg hadde en slik ovn hadde de en kar som var spesialist på slike som ga meg mange gode råd underveis. Produsenten finner du her, de har div info og materiell på sidene sine og er utrolig kjekke å ha kontakt med. http://refleks-olieovne.dk/ Nederst på den siden finner du div linker du kan klikke deg inn på. Ofte er det bare en bagatell som er årsaken. For eksempel: Flottøren som har hengt seg opp eller vann i bunn av regulatoren. På den annen side kan det jo ha vært en Reodor der tidligere som har skrudd på regulatoren. Lekkasje på den rensepinnen in bunn kan som nevnt av andre her skyldes lekk o ring. Pinnen tok jeg ut et par ganger og pusset med veldig fint smergelpapir på så jeg var sikker på at den var helt ren. Her er splitt-tegning av regulatoren: http://refleks-olieovne.dk/wp-content/uploads/2015/12/pdf-model-252ay.pdf Mer info fra samme: http://refleks-olieovne.dk/wp-content/uploads/2015/12/dkmontny2013.pdf Redigert 21.September.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
anneode Svart 21.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Takk for tips. Ovnen er godt brukt så det kan godt være det er en liten del som evt må byttes ut. Har sendt mail til lprodesentet, og ringer forhandleren i morgen for å forhøre meg. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Hvis det du fyrer med rensepinnen inne, vil varmen i denne ødelegge teningene rundt. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Noen som kjenner til folk på Sørlandet som overhaler slike regulatorer? Har en på speiderskøyta i Søgne som skulle hatt litt kjærlig omsorg. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
finnarne Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Hør med gutta i Egersund, Mons. De kan den ovnen. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
NordicX2 Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 (redigert) https://m.youtube.com/watch?v=U_DeyphzhBs Her finner du flere videoer om bruk av Refleks ovn Redigert 22.September.2016 av Polo86 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
anneode Svart 23.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Har snakket mer med Shelby, da det ser ut som om det kommer for mye olje inn i regulatorbeholderen. I tillegg lekker det ut av rensepinne-hullet. Skal sende regulatoren i posten så de kan kikke på den og stille på innstillingene, så sender de med en o-ring også som jeg får prøve å bytte selv. Denne ovnen er helt nytt territorie for meg, så føles bra å sende den på en liten sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 (redigert) Når du får regulatoren tilbake og har byttet o-ring er det bare å prøve på nytt. Her er prosedyren jeg bruker på å fyre opp min Reflex (funker hver gang): Vrir rundt rensepinnen og drar den halvveis ut. åpner for diesel (på 2) og ser at det kommer en jevn strøm gjennom tilførselen Heller i et eggeglass med rødsprit Tenner opp en opptenningsbrikett og slipper nedi Lar topplokket være litt over halvveis åpent slik at jeg kan se at rødspriten varmer opp dieselen og antenner denne. (om så ikke skjer, stenge dieseltilførselen, vente litt og på med ny rødsprit). Nå flammen har skiftet fra blå til blågul har dieselen tatt fyr. Da lokker du lokket og regulerer brenningen i forhold til hvor varmt du vil ha det. Sjekk også dieseltilførselen og dieselfilteret hvis det kan tenkes at det ikke kommer diesel slik det skal. Det skal være ganske kaldt ute før det er behov for å fyre på full guffe. Lykke til! Redigert 23.September.2016 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hakkannen Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Stusser litt når det gjelder anbefalt metode for å tenne opp ovnen (sier ikke at metoden er feil, men er det virkelig nødvendig med så mange remedier og lang oppstartstid?) Har en Glembring 4kW dieselkamin (ganske lik i oppbygning som de fleste Reflekser jeg har sett, men mangler den spiralen som vist i videoen Polo86 linker til). Denne tenner jeg uten bruk av rødsprit eller opptenningsbriketter. Nå her ikke Glembring prikklik Refleks, men er den så veldig annerledes bygget opp utenom dette med spiralen tro? Det ligger noe slagg/koks i bunn av potta, så jeg skrur regulatoren på 1 og venter et minutts tid før jeg ser oppi om det har kommet diesel. Stikker så peislighteren ned til dieselen (som har trukket inn i koksen) og tenner på. På grunn av slagget/koksen har dieselen noe å brenne i (som en slags veke) og jeg kan sette på lokket på toppen av ovnen. Etter et par minutter brenner ovnen jevnt og fint. Har jeg vært dum og rengjort for grundig i bunn av potta må jeg legge oppi et par tørk med dopapir som dieselen kan bruke som veke før ovnen blir varm nok til at dieselen fordamper og dieselgassen antennes. Derfor rengjør jeg ikke mer enn nødvendig Tenner ovnen daglig når jeg kommer hjem fra jobb, metoden fungerer bra hver gang. Eventuelt sot fra oppstarten brennes vekk fra glasset etter kort tid. Så kan ikke forstå hvorfor det skal være nødvendig å måle opp sprit og bruke tennbriketter for å få varmet seg litt Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Stusser litt når det gjelder anbefalt metode for å tenne opp ovnen (sier ikke at metoden er feil, men er det virkelig nødvendig med så mange remedier og lang oppstartstid?) Har en Glembring 4kW dieselkamin (ganske lik i oppbygning som de fleste Reflekser jeg har sett, men mangler den spiralen som vist i videoen Polo86 linker til). Denne tenner jeg uten bruk av rødsprit eller opptenningsbriketter. Nå her ikke Glembring prikklik Refleks, men er den så veldig annerledes bygget opp utenom dette med spiralen tro? Det ligger noe slagg/koks i bunn av potta, så jeg skrur regulatoren på 1 og venter et minutts tid før jeg ser oppi om det har kommet diesel. Stikker så peislighteren ned til dieselen (som har trukket inn i koksen) og tenner på. På grunn av slagget/koksen har dieselen noe å brenne i (som en slags veke) og jeg kan sette på lokket på toppen av ovnen. Etter et par minutter brenner ovnen jevnt og fint. Har jeg vært dum og rengjort for grundig i bunn av potta må jeg legge oppi et par tørk med dopapir som dieselen kan bruke som veke før ovnen blir varm nok til at dieselen fordamper og dieselgassen antennes. Derfor rengjør jeg ikke mer enn nødvendig Tenner ovnen daglig når jeg kommer hjem fra jobb, metoden fungerer bra hver gang. Eventuelt sot fra oppstarten brennes vekk fra glasset etter kort tid. Så kan ikke forstå hvorfor det skal være nødvendig å måle opp sprit og bruke tennbriketter for å få varmet seg litt Jeg skal ha en helvetes lang lighter for å nå ned i bunnen på min Reflexovn! Jeg har varmesløyfe i min ovn til vannbåren varme. Altså en spiral som går på innsiden av hele ovnen. Utover det kan man godt droppe briketten. Og ja det hjelper at det ligger litt koks i bunnen på ovnen. Videre tenker jeg at trekken i pipa også gjør sitt. Jeg har H-pipehatt. For øvrig gir ovnen min 7,5 kw om jeg ikke husker feil...... Og det er bra siden jeg bor der hele året.... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gudrun Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Er sikkert like mange måter å få fyr på dieselen i ovnen som det finnes båteiere. Jeg tømte en skvett rødsprit nedi og så en fyrstikk eller to. Er litt høy de Reflex ovnene. Når det så hadde brent en liten stund og du merket at det var begynt å bli en liten lunk i toppen åpnet jeg forsiktig for dieselen og økte på etter hvert som jeg merket det gikk bra.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Jeg skal ha en helvetes lang lighter for å nå ned i bunnen på min Reflexovn! Jeg har varmesløyfe i min ovn til vannbåren varme. Altså en spiral som går på innsiden av hele ovnen. Da blir saken helt klart litt annerledes Hos meg får jeg plass til hele armen nedi. Kunne forsåvidt tent ovnen med vanlig lighter også, men med peislighteren slipper jeg brenne meg (den er vel om lag 30-40cm lang). Har også H-pipe, noe som gjør at ovnen brenner fint inntil storm vindstyrke. Andre former for piper tør jeg ikke bruke, skal jo kunne sove rimelig trygt ombord Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Hvis trådstarter er ny med denne type ovn, har jeg lyst å minne om:Tenn ALDRI på en varm ovn. EKSPLOSJONSFARE. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Er sikkert like mange måter å få fyr på dieselen i ovnen som det finnes båteiere. Jeg tømte en skvett rødsprit nedi og så en fyrstikk eller to. Er litt høy de Reflex ovnene. Når det så hadde brent en liten stund og du merket at det var begynt å bli en liten lunk i toppen åpnet jeg forsiktig for dieselen og økte på etter hvert som jeg merket det gikk bra.. Ja, det finnes helt klart flere veier til Rom, man må finne den måten sommfunker for sin ovn. Hvis trådstarter er ny med denne type ovn, har jeg lyst å minne om:Tenn ALDRI på en varm ovn. EKSPLOSJONSFARE. Og dette er helt klart en viktig påminnelse! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lady B Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Du må finne spesifikasjon på regulatoren som er brukt. Ovnen er innstilt på type brennstoff, les diesel, parafin, vinterdiesel, eller i prinsippet alle flytende brennstoff som kan omdannes til gass. Du har gjerne en liten skrue som stiller inn max brennstoff, og en skrue som regulerer minimum brennstoff. Disse må stilles inn for det brennstoffet du bruker. Når ovnen stopper på innstillingen 1, tyder dette på at denne verdien må stilles opp. Begynner ovnen å brumme på max, tyder det på at denne verdien må stilles ned. Skru aldri på innstillingene på flottøren hvis du ikke er utdannet på dette. Du kan gjøre vondt MYE verre hvis du ikke er 100% sikker på hva du holder på med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.