Kaptein Gerhard Startet 22.September.2016 Link til dette innlegget Startet 22.September.2016 Har en septiktank med v-bunn liggende under stikkabin der stuss fra toalett og utløpsventil er montert i endevegg på midten nede, lufting oppe til venstre, men så går det en stuss/rør fra oppe høyre side som jeg ikke skjønner funksjonen til. Har ingen mulighet for å se på andre siden av vegg der denne slangen går for å avdekke hva denne gjør, så trenger noen gode ideer fra andre på dette. Trodde først det kunne være lagt opp til vakumtømming, men det utløpet ville vel ikke vært montert høyt oppe på endevegg og helt ut på siden i en skråtank? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 kan jo være et innvendig stigerør for tømming? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Havlengt Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 (redigert) Det må no vel vera mulig å finna igjen denne slangen ein eller annan stad I båten? Har du kontroll på alle dekksgjennomføringar rundt om? Er det laga til dekkstømming må den enda i ein stuss med lokk. Som Framtida skriv, kan det godt vera eit tømmerør med innvendig stigerør ned i djupaste punkt i tanken. Redigert 22.September.2016 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Gerhard Svart 22.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Må få ut kjøleskapet så jeg får tittet ned/bak der denne slangen kummer ut. Ikke noe synlig sted utvendig over vannlinjen denne går ut, og siden jeg kun har eid båten 1 mnd tid så aner jeg ikke hva som er under vannlinjen foreløpig. Kan bruke ventetiden på ett oppfølgingsspørsmål: Uvantmed elektrisk tømming, men forrige eier hevdet at tømmeventil ut gjennom skroget skulle/kunne stå åpen konstant. Jeg er vant til manuell tømming, og st ventil stenges etter tømming. Har nå kjørt med åpen (25/30 knop) og synes septik fylles uvanlig raskt. Så til selve spørsmålet - slår vannet tilbake og inn i tank hvis ventil står åpen? Ikke viktig spørsmål, for det løses uansett dersom min vane blir å stenge ventilen etter tømming, men mer artig å høre andres mening/erfaring. Pål Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 På noen konstruksjoner kan den nok fylle seg. Selv kjører jeg alltid med åpen kran. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Sikker på at slangen ikke er fra fra toalettet ? Henger ikke helt på greip at denne kommer inn i bunn av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Gerhard Svart 22.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Fra toalett er den andre slangen på bildet. Tenker litt det samme at "inn" i tank burde være høyt plasser, "ut" lavt/i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Gerhard Svart 30.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Da har jeg hatt tid til å demontere slik at jeg ser hvor den fjerde stussen/slangen går (rød skrift), og den går ingen steder.... Den går rett inn i skilleveggen/avstiver, men kommer ikke ut på andre siden, så hva i all verden er hensikten med slange der i det hele tatt?? Burde ikke utløpet bare vært blendet? Tar opp igjen spørsmålet med hvilken slange som går hvor: burde ikke slange fra wc gått til denne øvre stussen? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 (redigert) Dette ser ut som en hjemmegjort lureløsning av noen som ikke har skjønt hva de har drevet med. Er vel liten tvil om at slangen fra toalettet skal inn på toppen av tanken og utløpet for tømming skal kobles til i bunnen. Som en kommentar til tømmeventil så lar jeg alltid min stå åpen, men den er plassert like under vannlinja helt ute mot skrogsiden på BB side. Slangen går framover fra ventilen og har skikkelig vannlås, sikkert 40-50 cm høy så det er liten mulighet for å få vann tilbake i septiken den veien. Hvis du derimot har en treveisventil så du kan velge om du vil pumpe fra toalettet og rett i sjøen eller til septiktanken, skal denne være lukket når den ikke er i bruk. Den er normalt plassert i bunn av båten og her kan det trenge vann inn i tanken. Har sett eksempler på at septiktanken har blitt fyllt under kjøring pga åpen ventil i bunnen. Redigert 30.Oktober.2016 av WGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Gerhard Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Som man ser av bildet så er min tømmeventil (enkel kuleventil) plassert helt i bunnen av båten, men forrige eier sa han alltid hadde denne åpen (men så brukte de også båten kun til dagsturer). Tror derfor jeg skal ha som vane å kjøre med denne lukket, for det er vel ikke noe tilbakeslagsfunksjon på pumpen? Når det gjelder plassering av slanger så tenker jeg følgende endring: RØD ??? - Ser ingen hensikt med denne, så den kan fjernes og blendes WC - flyttes fra bunnstuss til enten RØD eller der LUFTING er i dag, og Lufting flyttes/forlenges til der RØD er i dag slik at WC får kortes mulig vei til tanken? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Høres ut som en god plan, såfremt luftingen ikke har mindre diameter enn den røde blindslangen. For å være på den sikre siden kan du jo koble fra den "røde" slangen og spyle inn der. Da vil jeg tro du hører fort om det er en form for stigerør inni der eller om vannet bare faller rett ned i tanken. Hvis du finner noe produsentmerke på tanken kan du jo ta en telefon til de og forhøre deg. Det gjorde jeg til Thomic og fikk tilsendt tegning på dieseltankene mine. Utmerket service Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.