theppan07 Startet 22.September.2016 Link til dette innlegget Startet 22.September.2016 Har en 3 år gammel Volvo Penta D3 med DPS drev.Sist høst skiftet jeg både eksosbelg og belg rundt drivaksel.De nye belgene til Volvo Penta skal nå skiftes hvert 5 år i stedet for hvert 2. år.Båten kom tidlig på land i år og da jeg koblet på øreklokker på drevet og ferskvannskjørte motoren så jeg at det lakk vann ut av eksosbelgen innerst inne ved transom.Der er det et lite hull i "trekkspill belgen". Det skal sies at der båten ligger i vannet vår/sommer/høst så er det så grunt at jeg må ha drevet trimmet en god del ut. Ikke ideelt, men slik er det. Så til spørsmålet: Må jeg bytte eksosbelgen , eller kan jeg la den gå et eller to år til?det er jo alltid vått i denne belgen uansett, og belgen er jo full av saltvann når båten er i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 På DPE dreva er det mange hull i eksosbelgen,skal heilt sikkert være sånn på DPE også Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Det skal være hull i denne belgen. Grunnen er at den da blir drenert når båten tas opp på henger, i krybbe eller rack. Mercruiser har på mange drev nå kun en gummimuffe i transom som treffer en stuss på drevet når dette er i kjørestilling, det er pip åpent så fort du tilter opp drevet. Det er altså ingen grunn til å skifte denne belgen noen gang. Ever. Eksosen ledes til propellerene for at de skal ventilere og dermed spinne opp i turtall lettere, samt å minske motstand i fart. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 22.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Ahhh. Takk skal dere ha. Da sparte jeg meg den bekymringen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 De nye belgene til Volvo Penta skal nå skiftes hvert 5 år i stedet for hvert 2. år.Gjelder dette belger til alle VP drev?Nytt av året? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
theppan07 Svart 23.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 (redigert) Om det gjelder alle VP vet jeg ikke. For D3 og DPS drev ble det en endring i fjor. Fikk tips av volvomekaniker å benytte hansker og koke belgen. Da ble den myk og enklere å sette på. Dette gjaldt belgen rundt drivaksel. Fungerte veldig bra. Ser at serviceskjema for DPS drev er oppdatert for 5 års intervall. Redigert 23.September.2016 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.