Jump to content

Lekkasje i "ny" eksosbelg Volvo Penta D3 DPS

theppan07

Recommended Posts

Har en 3 år gammel Volvo Penta D3 med DPS drev.
Sist høst skiftet jeg både eksosbelg og belg rundt drivaksel.
De nye belgene til Volvo Penta skal nå skiftes hvert 5 år i stedet for hvert 2. år.
Båten kom tidlig på land i år og da jeg koblet på øreklokker på drevet og  ferskvannskjørte motoren så jeg at det lakk vann ut av eksosbelgen innerst inne ved transom.
Der er det et lite hull i "trekkspill belgen".

Det skal sies at der båten ligger i vannet vår/sommer/høst så er det så grunt at jeg må ha drevet trimmet en god del ut. Ikke ideelt, men slik er det.

Så til spørsmålet:

Må jeg bytte eksosbelgen , eller kan jeg la den gå et eller to år til?
det er jo alltid vått i denne belgen uansett, og belgen er jo full av saltvann når båten er i vannet.

Det skal være hull i denne belgen. Grunnen er at den da blir drenert når båten tas opp på henger, i krybbe eller rack. Mercruiser har på mange drev nå kun en gummimuffe i transom som treffer en stuss på drevet når dette er i kjørestilling, det er pip åpent så fort du tilter opp drevet. Det er altså ingen grunn til å skifte denne belgen noen gang. Ever. Eksosen ledes til propellerene for at de skal ventilere og dermed spinne opp i turtall lettere, samt å minske motstand i fart.

Om det gjelder alle VP vet jeg ikke. For D3 og DPS drev ble det en endring i fjor. Fikk tips av volvomekaniker å benytte hansker og koke belgen. Da ble den myk og enklere å sette på. Dette gjaldt belgen rundt drivaksel. Fungerte veldig bra. Ser at serviceskjema for DPS drev er oppdatert for 5 års intervall.

Redigert av theppan07 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...