Jump to content

Førstegangserfaring med vinterkonservering gammel snekke (Yanmar)

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Fikk i dag båten (24 fot Marex Suncab) opp av vannet. Nå står det trygt på land, og jeg skal spyle den i morgen. Men hva gjør meg med motoren? Antar at jeg bør fersvannskjøre den, men hvordan gjøres det. Holder det at noen holder en hageslange uten trykk over sjøvannsinntaket mens motoren går? Hva skal jeg gjøre etter det? I brukermanualen står det beskrevet en omstendig prosess med frostværes. Men kan noe hjelpe meg litt på vei?

Jeg ville gjort det på følgende måte:
- koble slangen for sjøvannsinntaket løs fra ventilen i bunnen på båten. 

- stikk den løse slangestumpen opp i en litt stor bøtte/stamp som du fyller opp med ferskvann vha hageslangen

- start motoren og la den gå på tomgang, slik at den suger vann via slangen i bøtta. Pass på å etterfylle vann i bøtta slik at den ikke går tom!

- la motoren gå i et kvarters tid med dette ferskvannsopplegget før du stopper den

- fyll bøtta opp med frostvæskeblanding (vanlig blå glykol i 50% blanding med ferskvann). Ha et par 5 liters kanner med ferdigblandet frostvæske klar for å kunne etterfylle i bøtta etter behov

- start motoren igjen og la den gå mens du følger med på om det kommer blått kjølevann ut av eksosutløpet bakpå båten. Fyll etter med frostvæskeblanding i bøtta, slik at den ikke går tom!

- når det kommer blått kjølevann ut av eksosutløpet stopper du motoren. Den er nå ferdig konservert med frostvæske! 

Lykke til! 

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Ja. Takk til Arvid_A !

Mye grundigere og bedre enn det jeg  gjorde med mine 2 gamle yanmar-drevne snekker. :thumbsup:

(Jeg brukte ikke ferskvannspyling mer enn et par minutter, før jeg la inn frostveske (en mye tynner blanding), og fulgte ellers instruksjonene overnfor, men heldigvis var der også ganske milde vintere.  Vil gjøre det grundigere i år!  Så takk igjen!)

En annen ting jeg har lest fra manualene der, er at man bør tømme oljen, og også gir-oljen, før vinteren setter inn.

Rent bortsett fra at jeg ikke har funnet noe verktøy som vil tømme ut / pumpe ut All olje, og All girolje (kun det meste) - husker jeg ikke hva man gjør etter det.  Fyller opp med diverse blandinger av hva - for vinteren - som igjen må tømmes, før man igjen fyller opp med ny olje, og ny girolje?  (Jeg har noen liter med rødsprit her....  :wink:  )

(Der er jo ikke en olje- og gir-olje bånn-plugg for disse motorene, som der er på biler?  :smiley:  (Jeg har ikke funnet noen...) )

Redigert av Old Wood (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...