Jump to content

Mandal Stavanger på høsten

Nerida

Recommended Posts

SOM jeg nevnte i en annen tråd
Her er mine råd ..ikke gå hvis været ikke er veldig bra
roter seg fort opp på den strekningen og Taulen er ikke rask og lite havner å smette inn i

https://www.windyty.com så kan du se været litt i fremtid :wink:
Bruker den mye når jeg planlegger henteturer og den har ikke lurt  meg enda 
God nok for meg om den bommer med et par sekundmeter av og til 
så får en en god peiling på hva som kommer de nærmeste dagene 
og som de andre sier Sjekk diesel tank (veldig viktig)
Få med dieselfilter gjerne flere + reimer til dynamo og verktøy så du kan få byttet dette
VHF
viktig
Går det galt motoren stopper kall på hjelp med en gang så de er på vei før du evt.skrur i åpen sjø tiden går fort ..
bedre å snu de hvis du kommer opp å kjøre enn å havne i fjærsteinene
Stol ikke på mobil og hjelpen er ALLTID nærmest med VHF

Ha en god trygg tur :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Gå i østavær og nært land. I østavær skal det mye til før det plutselig endrer seg, og du kan gå helt oppunder land nesten hele veien. Hold litt klaring rundt Lista og gå langs land videre derfra.

Gå langs land hele Jæren (langt innenfor Jærens rev).

Når du går i slikt vær er det tross alt nokså mange havner underveis hvis du må stoppe av en eller annen grunn.

Jeg ville ikke gått med annen vindretning ettersom det fort kan skille en god del sekundmeter og bølgehøyde pga lokale forhold og ustabilt høstvær, og det er ikke båt for å møte brytende sjø i lang tid.

Mons

Jeg synes du har fått gode råd så langt. 

Skulle jeg tilføye noe, ville det være at du kan gå båttrekket på innsiden av Lista, det sparer deg for 5 timer og mye sjø. 

At du kan stole på båten, - og det betyr at du kan gjøre rede for hva du har gjort for at den er i orden, og hva du har med om den likevel ikke er - at ditt personlige redningsutstyr er OK, og at du tar hensyn til været, er vel ellers det viktige. 

Østavær på den strekningen på den årstiden er sjelden, er du heldig kan du få søravær, men nordvesten er fremtredende.

På flere av disse strekkene (jæren og lista) er det anbefalt å gå langt ut, ikke nære land.

Kjenner ikke farten/båten din, men her er det noen lange strekk utaskjærs, og dagene begynner å bli korte på den årstiden. Ville delt det opp i tre, mandal-Farsund, farsund egersund, og egersund -stavanger. Kjenner ikke hummer/teine forholdene på utsiden , men i den tiden er dagslys en stor fordel på innsiden ihvertfall for å unngå tau i propellen.

Både lista, , ånnasira, rundt eigerøy (kan gå insiden da) , og langs jæren kan det være slitsom sjø i litt vær, så finn gode værvinduer. Men er været ok så er det jo en fin tur :-)

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...