Nerida Startet 23.September.2016 Link til dette innlegget Startet 23.September.2016 Hei Vurderer å gå fra Mandal til Stavanger i slutten på Oktober med en Taule 23/BMC 36. Tenker å bruke god tid. Legge ut på strekninger, kun når værmelding er god. Har dere noen tanker/anbefalinger om dette? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 (redigert) SOM jeg nevnte i en annen trådHer er mine råd ..ikke gå hvis været ikke er veldig braroter seg fort opp på den strekningen og Taulen er ikke rask og lite havner å smette inn ihttps://www.windyty.com så kan du se været litt i fremtid Bruker den mye når jeg planlegger henteturer og den har ikke lurt meg enda God nok for meg om den bommer med et par sekundmeter av og til så får en en god peiling på hva som kommer de nærmeste dagene og som de andre sier Sjekk diesel tank (veldig viktig)Få med dieselfilter gjerne flere + reimer til dynamo og verktøy så du kan få byttet detteVHF viktigGår det galt motoren stopper kall på hjelp med en gang så de er på vei før du evt.skrur i åpen sjø tiden går fort ..bedre å snu de hvis du kommer opp å kjøre enn å havne i fjærsteinene Stol ikke på mobil og hjelpen er ALLTID nærmest med VHFHa en god trygg tur Redigert 24.September.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
mons Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Gå i østavær og nært land. I østavær skal det mye til før det plutselig endrer seg, og du kan gå helt oppunder land nesten hele veien. Hold litt klaring rundt Lista og gå langs land videre derfra. Gå langs land hele Jæren (langt innenfor Jærens rev). Når du går i slikt vær er det tross alt nokså mange havner underveis hvis du må stoppe av en eller annen grunn. Jeg ville ikke gått med annen vindretning ettersom det fort kan skille en god del sekundmeter og bølgehøyde pga lokale forhold og ustabilt høstvær, og det er ikke båt for å møte brytende sjø i lang tid. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Nero II Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Jeg synes du har fått gode råd så langt. Skulle jeg tilføye noe, ville det være at du kan gå båttrekket på innsiden av Lista, det sparer deg for 5 timer og mye sjø. At du kan stole på båten, - og det betyr at du kan gjøre rede for hva du har gjort for at den er i orden, og hva du har med om den likevel ikke er - at ditt personlige redningsutstyr er OK, og at du tar hensyn til været, er vel ellers det viktige. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 (redigert) Østavær på den strekningen på den årstiden er sjelden, er du heldig kan du få søravær, men nordvesten er fremtredende. På flere av disse strekkene (jæren og lista) er det anbefalt å gå langt ut, ikke nære land. Kjenner ikke farten/båten din, men her er det noen lange strekk utaskjærs, og dagene begynner å bli korte på den årstiden. Ville delt det opp i tre, mandal-Farsund, farsund egersund, og egersund -stavanger. Kjenner ikke hummer/teine forholdene på utsiden , men i den tiden er dagslys en stor fordel på innsiden ihvertfall for å unngå tau i propellen. Både lista, , ånnasira, rundt eigerøy (kan gå insiden da) , og langs jæren kan det være slitsom sjø i litt vær, så finn gode værvinduer. Men er været ok så er det jo en fin tur :-) Redigert 24.September.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Søringen Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Båttrekket over Listeid er avsluttet for sesongen, men går kanskje an å ringe og høre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.