Jump to content

Trenger bytte ut forbrukere batterierne

MR Swe

Recommended Posts

Hei,

Batterierne må skiftes da de er for små og gamle.( dålige ) 

Hadde agm i forrige båt men da med pdar oppsett for rett ladning fra dynomo. Sitter bly i den nye og tror jeg forsetter med det for slippe trenge en 

externe regulator som må kopplas til og fikkle med dynomon. Men hva kan rekommendere? 

trenger ca 2x110.Skal og kople til solceller til neste sesong

Kommer litt an på hvor i landet du er, men jeg kjøpte mine hos Seatronic. De endte opp med å være billigst i sitt tilbud på 5x180 amp.

Jeg tror jeg hadde gått for Biltema sine hvis jeg var deg. Helt grei kvalitet til en billig penge. De har vedlikeholdsfrie batterier.

Har brukt Biltema før og er veldig fornøyd med det!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Mekonomen har 105A Bosch Fritidsbatteri på kampanje til kr 1265

https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/batterier/fritidsbatterier/batteri-pa289010no

Jeg kjøpte et 115A Sønnak Duel for kr 1499 på Mekonomen Tønsberg i sommer.
Billigere skal det godt gjøres å finne kvalitetsbatteri.

Var en tur på BT i går men kikket ikke på batterier da den håpefulle ville ha BT rulleskøyter.
Et av fire hjul på den ene skøyten satt selvfølgelig bom fast når de skulle tas i bruk.
Heldigvis har batteriene bedre rykte enn noen av de andre varene :-)

Redigert av pipe (see edit history)

Når man får vanlige blybatterier til å holde i 10 år har man meget gode rutiner i forhold til bruk og lading.
Desverre er det uten for vårt bruksområde når store og små setter i gang med sitt i uthavner.
På en annen side ville nok ikke vært stemning ombord for prosjekt "få forbruksbatteriene til far til å vare minst 10 år"
Mynteri og klagesang hadde nok fort blitt resultatet så da er det bedre å punge ut med nye batterier etter noen år.

Redigert av pipe (see edit history)

Og er det noen nakkdel og kjøpe lokkade ( vedlieholdsfria) bly batterier?

Ja. Selv vedlikeholdsfrie batterier har en liten avdamping, men det er ikke mulig å etterfylle. Så da er de "bruk og kast". Trenger ikke utgjøre veldig mye på levetiden, men det kan det gjøre. Jeg foretrekker åpne for min del.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

vmf batterier beskriver seatronic dette

Gode dyputladingsegenskaper gjør serien meget godt egnet som forbruksbatterier. Vedlikeholdsfrie etter EN normen (forutsetter at lading fungerer tilfredsstillende). Batteriene er lukkede, noe som reduserer faren for syresøl til et minimum. En funksjon sørger for at fordampet batterivann renner tilbake til cellen. Alle fritidsbatteriene er utstyrte med bærehåndtak for enkel frakting og montering. Topp kvalitet, produsert i Tyskland. God starteffekt gir sikker start av de aller fleste marine motorer.

vmf batterier beskriver seatronic dette

Gode dyputladingsegenskaper gjør serien meget godt egnet som forbruksbatterier. Vedlikeholdsfrie etter EN normen (forutsetter at lading fungerer tilfredsstillende). Batteriene er lukkede, noe som reduserer faren for syresøl til et minimum. En funksjon sørger for at fordampet batterivann renner tilbake til cellen. Alle fritidsbatteriene er utstyrte med bærehåndtak for enkel frakting og montering. Topp kvalitet, produsert i Tyskland. God starteffekt gir sikker start av de aller fleste marine motorer.

Ja det er VMF. Og ja, med GEL og agm må lade strømmen reguleres. Husker ikke til hva...... Jeg er så langt veldig fornøyd med mine batter erter. De holder hva jeg ble lovet. Valgte lukket selv om det som det er blitt påpekt resulterer i at jeg ikke får etterfylle vann.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hvis man bare holder seg innenfor batteriprodusentens anvisninger for ladespenning (og evt.strømbegrensning) og ellers ikke har ekstremt mye gangtid for motor, så er det etter min mening trygt å bruke dynamo uten ekstern regulator.  Og det er uavhengig av batteritype.  Det kan selvsagt være gode grunner til å velge en ekstern regulator, men batterilevetid er sjelden en av dem så sant dynamoen leverer innefor det som batteriene er spesifisert for.  Så det er en god start å finne ut hva dynamoen leverer.

Mine AGM batterier har "lidd seg" igjennom ca. 750 motortimer på 5 sesonger nå, med originalregulator (14,2 V), og ellers blitt brukt ganske normalt.  De har fremdeles mer enn 95% av opprinnelig kapasitet igjen.

Hvordan har tu testet dette, utladingstest?

Ja, brukte en slik sak fra ebay: http://www.ebay.com/itm/Constant-Current-Electronic-Load-9-99A-60W-30V-Battery-Discharge-Capacity-Tester-/152224875355?hash=item23714f435b:g:B44AAOSwgmJXxrWI

Så ja, det var en utladingstest ned til 10,5 V, forsøksvis etter C20 normen.  Den batteritesteren var akkurat litt for liten til å klare å tømme 111Ah batteriene på 20 timer, men nære nok for meg.

Interessant duppeditt som jeg godt kunne tenke meg å bestille. Men hva mener du med at den var litt for liten? Hvordan fungerer den? Hva må du stille inn før start? Så langt jeg kan se kan den settes til å belaste batteriet med opp mot 10A. For de største av mine batterier på 140Ah skulle da 7A for C20 være mulig. Dersom en da også kan sette sluttspenningen til 10.5V, burde da ikke dette være noe problem? Selve prosentregningen kan en jo da regne ut selv dersom enheten viser tiden til den slo av belastningen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja det er en kjekk sak til sitt bruk.  Den fungerer sånn at man stiller inn hvor mye strøm den skal trekke, og ved hvilken spenning den skal stoppe.  Effekten som den bruker, blir omgjort til varme, som den blåser bort med en liten vifte.  Og mens den kjører så teller den Ah, slik at når den er ferdig så kan du lese av totalt belastet Ah.  Og den stopper altså når spenningen på batteriet har sunket til innstilt nivå.  Det den viser til slutt, som totalt belastet Ah, er det som man da har fått ut av batteriet.

Den har to begrensninger å forholde seg til, både strøm (10A) og effekt (60W).  På et 12 V batteri så gjør effektbegrensningen seg gjeldende, og man får ikke stilt inn mer enn det som gir 60W effektuttak. Dvs. for mine batterier som har hvilespenning på snaut 13,2 V, så får jeg stilt den inn på ca. 4,6A (som motsvarer strømstyrken ved 60W og 13,2 V). Hadde det vært snakk om et 6V batteri derimot, ville den kunne trekt opp mot 10A.  For min del så endte jeg opp med å bruke ca. 25 timer på testen.  Man kan jo parallellkoble flere slike, eller så tror jeg at jeg har sett noen kraftigere varianter i ettertid, som jeg ikke finner igjen i farten.

Bruksanvisningen er på Kinesisk vis, herlig upresis... Så det krever litt tålmodighet og kanskje et par testkjøringer for å få grep på det.  Og så er det verdt å merke seg at den skal ha ekstern 12V strømforsyning som ikke følger med.  Men kontakten den bruker er ganske vanlig, og jeg endte opp med å låne noe fra et eller annet Clas Ohlsson -produkt som jeg fant i "roteskuffen".

Edit:  Og der fant jeg en tilsynelatende litt kraftigere variant: http://www.ebay.com/itm/Constant-Current-Electronic-Load-10A-110W-30V-Battery-Discharge-Capacity-Tester-/331828769577?hash=item4d42893329:g:5ZYAAOSwSzdXC4vJ. 10A/110W burde holde for 140Ah batteriene dine, Lars H.

Redigert av StorStas (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...