Jump to content

Yamaha 9.9 2-takt kjøler dårligt på fullt pådrag

trygve86

Recommended Posts

Heisan! Har en tidlig 1990 tallet Yamaha 9,9 muligens skrudd opp til 15hk som kjøler dårligt på fullt pådrag. 

Kjøpte motoren nyligt, selger sier han har byttet impeller. Den kjøler helt topp til du kommer opp i en fart på 6-7knop. så visst du vrir gassen på fullt så kjøler den en liten stund, noen sekunder, så må eg slå motoren av igjen for og starte, da kjøler den igjen. 

Noen som vet ka dette problemet kan være?  litt rart visst noe et tett siden den kjøler fint på lavt turtall. 

Termostaten sitter øverst på toppen bak et lite deksel med fire skruer ovenfor tennpluggene. Motoren vil ikke ta skade av å kjøre uten termostat,den vil bare få lavere driftstemperatur. Termostaten sitter bak dekselet med oransje ring rundt. Vær forsiktig når du skrur ut skruene da de har en tendens til å knekke etter så mange år med varme og kulde.

bilde

Redigert av Diddn (see edit history)

Da har eg tatt av termostat og prøvd den uten. Og den fungerer perfekt :-) eneste eg såg når eg tok den av er at det er utrolig mye avleiring inni kjølekanalene som eg kunne se. Har hørt om noe som heter systemrens. Men spørsmålet er, kordan fyller eg opp kjølekanalene med det, heller eg det oppi termostathuset, og plugger igjen alle utløp og innløpshull? Sån som eg har lest så skal den systemrensen stå i over natten også.

Så flott at den kjøler nå :)

Det jeg har gjort når jeg har kjørt påhengsmotoren for å rense kjølesystemet er at jeg har kjørt den i en dunk med ferskvann og tilsatt systemrens og eddiksyre 35% samt sitronsyrepulver i dunken.  

Jeg har så kjørt motoren i flere omganger med denne blandingen. Til slutt har jeg kjørt motoren i rent ferskvann for å skylle vekk blandingen fra kjølekanalene. 

Deler til disse motorene får du kjøpt på boats.net 

Redigert av Diddn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...