trygve86 Startet 24.September.2016 Link til dette innlegget Startet 24.September.2016 Heisan! Har en tidlig 1990 tallet Yamaha 9,9 muligens skrudd opp til 15hk som kjøler dårligt på fullt pådrag. Kjøpte motoren nyligt, selger sier han har byttet impeller. Den kjøler helt topp til du kommer opp i en fart på 6-7knop. så visst du vrir gassen på fullt så kjøler den en liten stund, noen sekunder, så må eg slå motoren av igjen for og starte, da kjøler den igjen. Noen som vet ka dette problemet kan være? litt rart visst noe et tett siden den kjøler fint på lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Kommer det damp/hvit røyk når den slutter å kjøle? Da er det isåfall termostaten som ikke åpner. Er det bare kontrollstrålen som forsvinner eller forsvinner også strålen som kommer ut sammen med litt eksos bak på stammen? Sitér dette innlegget Link to post
trygve86 Svart 24.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Begge strålene forsvinner. Å det kommer bare hvit damp ja. Hvor ligger termostaten på disse motorene? Det er ikkje muligt og bare fjerne hele termostaten, eller vil det kansje være skadeligt for motoren? Strålen begynner og minke, og skvette, mens det kommer damp, deretter bare damp. Dette skjer på under et halvt minutt Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 (redigert) Termostaten sitter øverst på toppen bak et lite deksel med fire skruer ovenfor tennpluggene. Motoren vil ikke ta skade av å kjøre uten termostat,den vil bare få lavere driftstemperatur. Termostaten sitter bak dekselet med oransje ring rundt. Vær forsiktig når du skrur ut skruene da de har en tendens til å knekke etter så mange år med varme og kulde. Redigert 24.September.2016 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trygve86 Svart 25.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Kjempe greier, da prøver eg det først. Prøver først uten termostat, og kommer det vann da så får eg bestillt en ny en :-) gir en lyd når eg har fått sett på det eg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Det går an å teste termostat ved å legge den i en kjele med vann, og varme opp vannet. Termostat skal åpne ved ca 80 grader mener jeg. Så hvis det er full kokings og termostat ikke har åpnet er denne defekt. Sitér dette innlegget Link to post
trygve86 Svart 25.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Da har eg tatt av termostat og prøvd den uten. Og den fungerer perfekt :-) eneste eg såg når eg tok den av er at det er utrolig mye avleiring inni kjølekanalene som eg kunne se. Har hørt om noe som heter systemrens. Men spørsmålet er, kordan fyller eg opp kjølekanalene med det, heller eg det oppi termostathuset, og plugger igjen alle utløp og innløpshull? Sån som eg har lest så skal den systemrensen stå i over natten også. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 (redigert) Så flott at den kjøler nå :) Det jeg har gjort når jeg har kjørt påhengsmotoren for å rense kjølesystemet er at jeg har kjørt den i en dunk med ferskvann og tilsatt systemrens og eddiksyre 35% samt sitronsyrepulver i dunken. Jeg har så kjørt motoren i flere omganger med denne blandingen. Til slutt har jeg kjørt motoren i rent ferskvann for å skylle vekk blandingen fra kjølekanalene. Deler til disse motorene får du kjøpt på boats.net Redigert 25.September.2016 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trygve86 Svart 26.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Kjempe greier, da prøver eg det vet du :-) takker så mye for god hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Kanskje best du varsler PST før du kjøper så mange kjemikalier... ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.