Frivakt Startet 25.September.2016 Del på Facebook Startet 25.September.2016 Har første sesongen i båt med Dickinson Newport. Har brukt den noen ganger i løpet av sesongen, og den har brent rent og stabilt hver gang. Men i går fikk jeg problemer. Ovnen slukket flere ganger under opptenning, men jeg fikk etter hvert tent den. Etter at den var blitt varm oppførte den seg også rart. Flammen døde flere ganger plutselig ut, etterfulgt av en eksplosjonsaktig oppblussing - en gang med flammer opp av pipa og lukt i båten. Slo den av etter denne episoden. Det blåste noe der vi lå, tipper 6-7 m/s rett inn på baugen. Det er mindre vind i dag, og nå brenner ovnen fint. Jeg ble overasker over at ovnen skulle oppføre seg så uforutsigbart bare på grunn av litt vind. Er det andre som har opplevd lignende? Jeg har rund pipehatt. Er H-typen mindre påvirket av vind? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 (redigert) Du må skaffe deg en H-formet pipehatt med 4 utløp. Den er betydelig mer robust mot vind og dermed fare for nedslag og nedsotet båt. Redigert 25.September.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 En bekjent monterte en slik i seilbåten. H-utløp, og så satt det et tilbakeslagsspjell i piperøret. Han hadde problemfri funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Enig med Lazyjack, her er det H-pipe som gjelder. Hadde den runde typen pipehatt selv, det slo ned med jevne mellomrom i friskt vestlandsvær. Et par ganger ble hele båten røyklagt innvendig, lå heldigvis ikke og sov.. Så byttet jeg til H-pipe og har erfart denne har tålt inntil storm vindstyrke uten at det har slått ned i ovnen. Bor i båten og har derfor fyrt en del timer med dieselovnen, etter H-pipa kom føler jeg meg tryggere. Du bør ha røyk- og kullosvarsler i tillegg, med forbrennende varmekilde er det greit å sikre seg mest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Jeg har samme ovn, men med H-rør, og har ikke hatt problemer i vind godt over 6-7m/s. Du kan evt kjøre med vifta, hvis du har problemer i vind. Jeg har ikke spjeld i røykrøret. Ovnen fulgte med, når jeg kjøpte båten, men var demontert fordi den ikke virket. Da var det rund hatt og kort røykrør. Nå er det over 2m totalt, og fungerer meget bra, så riktig installasjon er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Hei Prøv å ha omsdøra litt på gløtt neste gong det bles same vindstyrke. Det er òg viktig at det kjem tilsvarande mengde luft inn i båten, som omnen brukar. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Da jeg drev fiske i min ungdom hadde jeg Hovdeovner i båtene, savner en skikkelig ovn på vinteren og har vurdert Dickinson: Bortsett fra prisen og usikkerheten rundt hvor jeg kan dra opp et røykrør har jeg vært litt bekymret for: - At det tar for lang tid å få den fyrt opp når jeg er ombord et par-tre timer eller skal på en liten formiddagstur - At den vil sote ned seil og rigg. Fyrer dere med diesel eller parafin? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Gullfisk Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Jeg fyrer med diesel på min Dickinson. Har ikke rigg, men kan ikke se den soter noe. Fyrer opp med et par korker rødsprit, starter vifta og setter regulator på ca halv. Etter noen få minutter, brenner den fint og vifte stoppes. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Opplever ikke soting på verken seil eller rigg (pipa kommer opp en halvmeter fra masta), men litt sot på dekket rett rundt pipa blir det i løpet av en lang vinter. Fyrer med diesel (og med ujevne mellomrom det jeg får tak i av fyringsolje og parafin). Dekket blir ikke så skittent at folk kommenterer det, men jeg selv ser at det blir en del hvitere der under vårpussen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.