nba Startet 25.September.2016 Link til dette innlegget Startet 25.September.2016 Hei. Driver å planlegger tur til sommeren 2017. Fra Oslo til Tromsø. Har en rekkevidde på ca 200 nautiske mil per tankig. Har vanskeligheter med å finne en god oversikt over steder man kan fylle bensin (ikke diesel.) Finnes det noen oversikter på nett som er relativt oppdaterte? Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Kanskje det er noen tips her, med info fra 2012: https://nb-no.facebook.com/CoastBuster/ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 (redigert) Med 200 mil rekkevidde skulle det ikke by på de største problemene. Alle større og de fleste litt mindre steder har pumpe på kai et eller annet sted. Med ca 1100 mil total distanse og fylling i snitt hver 180 mil skulle det bli kun 5-6 fyllinger underveis hvis du fyller fullt. Tipper det er en pumpe for hver 20-30 mil i snitt. Trolig tettere enn det men unntak finnes kanskje underveis. Iallefall om du skal kjøre korteste vei uten å dra innom her og der. Så for å spare vekt er det jo godt mulig å kjøre med mindre bensinmengde på tanken. Jeg syns jeg kommer kjempelangt med 90-100 mil rekkevidde i 35 knop med 65 liters tank + 10 liters kanne. Klarer nok 130 mil også om jeg går ned til 20 knop men det blir jo litt kjedelig i lengden. Redigert 25.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 (redigert) Lengste strekket uten "skikkelig" fylling er distansen Bodø-Lødingen/Ramsund Men i Nordskott og Leinesfjord er det bare litt bæring som skal til - så har du løst dette problemet. Har 150 mils rekkevidde uten bruk av kanner, og kom vel til at det var kun dette strekket jeg kanskje kom til å trenge å bruke noen av disse... Redigert 25.September.2016 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Teerex Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 (redigert) Ifølge tabellen er det bare 107 nm Bodø-Harstad, og Bodø-Lødingen er iallefall 30 nm kortere så det skulle jo være grei skuring. Det er 185 nm Bodø-Tromsø så det går jo også på en tank. Høres kort ut men det står nå her da: http://bergenhavn.no/oversikt/distansetabell-sjo/ (distanser fra Bergen). Håper tabellen er korrekt da. Ser det er samme distanse Bodø-Sortland som Bodø-Risøyhamn og Bodø-Harstad (631-524=107 nm). Sortland og Harstad er jo grei, men Risøyhamn ligger jo nord for Sortland og nordvest for Harstad, så det er noe muffens... Vet ikke hvor stor båten er men liter/nm øker jo hvis været blir så dårlig at man må gå ut av planingsfart. Redigert 25.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 (redigert) Tror det er lurest å holde seg til tabellen i den gode gamle Esso kysthåndbok. Side 94-95, snu 90 grader http://www.exxonmobil.no/files/pa/Norden/EXXONMOBIL_KYSTHANDBOK_2004.pdf Bodø-Lødingen 84 nm Bodø-Harstad 117 nm Bodø-Finnsnes 157 nm Bodø-Tromsø 194 nm Ikke relevant for korteste vei innaskjærs Oslo-Tromsø, men oppklarer/retter evt. feil i distansetabellen fra Bergen havn og andre som bruker den samme: Bodø-Sortland 95 nm Bodø-Risøyhamn 112 nm Forklaringen på forskjellen er nok at det er andre distanser om man går uttaskjærs, altså utenfor Lofoten/Vesterålen når man går direkte fra Bergen. Total distanse 1111 nm når man legger sammen Oslo-Rørvik og Rørvik-Tromsø. Men om det er uttaskjærs eller innaskjærs... da må man vel finregne på hver enkelt etappe. Redigert 25.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Mulig jeg er pingle... men jeg hadde ikke kjørt Tromsø-Bodø med bare en 20literskanne ekstra ? Kan være greit å huske på at snittforbruket går opp når man laster opp nædvendig verktøy, turutstyr, mat... Kombinert med endel inn og ut av plan om man enten blir usikker på navigeringen eller nyskjerrig på omgivelser. For ikke å snakke om avstikkere underveis. Hold gjerne oppdatert på planleggingen (og turen!). Gikk Tromsø-Sandnessjøen-Tromsø i vår (via Svolvær) og vi ble ikke lang i armene av bæring. Fyllestoppene vi benytta var: Tromsø, Harstad, Ramsund, Svolvær, Bodø, Sandnessjøen (båthavna sør av sentrum. Merk at pumpa er på land, med lang slange - langt unna dieselpumpa som står på brygga hvor også kortautomaten er plassert). Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
-morten- Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Hva slags båt har du? Husk at du neppe klarer å gå med 30 knop og fullplan over Gjæren, Stadt, Folla. Går man ned under planingsterskel blir det høyt turtall og stort forbruk. Jeg skal ikke være noe form for gledesdreper men har gått mange ganger opp og ned Norskekysten i større båt. At du får en fin tur er det ingen tvil om, så lenge værgudene er med! Er du sjøvant og takler vær og vind samtisig som du har respekt går det nok fint! Planlegging er alltid noe som fører til sucsess! God tur! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
alfaalfa Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 RS har en tjenste som heter http://velihavn.no/ der du kan gå inn på et kart og se med symbol, eller en liste over steder med bunkers. Det er kontaktdeltaljer etc på dette som gjør at du kan lage deg en oversikt selv. Med koordinater og tlf nummer. Ingen dum forsikring på en slik tur. Husk, som det står over, at det er lurt med en sikkerhetsmargin på rekkevidde, med skitvær midt i mot og økt vekt på båten reduseres rekkevidden dramatisk. Flere har gått på en smell pga dette. Bare hør med Redningsselskapet (RS)... Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Jeg sparer alltid en 20literstank til beredskap. Selv om jeg er på tur og hiver på noen kanner. Da har jeg dersom man har totalt feilberegnet slik at man kan komme seg hit eller dit til man evt får annen hjelp. Men kanskje like viktig - skulle man passere noen som har kalkulert feil, så kan man hjelpe, uten å måtte sette slep eller begynne å suge opp fra egen tank. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.