Jump to content

Overvintre i boblehavn, hvordan konservere?


alvine

Recommended Posts

Trenger vel strengt tatt ikke vinterkonservere motoren når du ligger i boblehavn. Hele skroget ligger jo i varmt vann som sirkuleres opp fra sjøbunnen

ved hjelp av bobleanlegget. Legg hånda di på skrogbunnen når båten ligger i sjøen vinterstid. Du vil bli overrasket hvor varmt skroget er.

Bruk ev et varmerør, eller et av disse nye flate varme-"teppene" til å legge under motoren.

 

 

.

 

 

 

Link to post

Boblehavn er bra.

-tøm vanntanker og varmtvannsbereder

-fyll opp drivstoff tank(er)

-ta av seil og unødvendig tauverk

-vurder om kalesje kan stå (presenning sliter på båten og er no drit i høstvind)

-varmekabler snurres rundt skroggjennomføringer

-frostvæske i kjølesystemet

-"litt" frostvæske i skroggjennomføringer (og litt på dassen)

-"litt" frostvæske i dusjsluket

-vask og støvsug godt

-sats på lufttett båt, vurder tørrball (el kasse m salt)

-puter og litt klær kan gjerne være i båten, men ta hjem alt som kan fryse istykker (hermetik, brus osv)

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post

Trenger vel strengt tatt ikke vinterkonservere motoren når du ligger i boblehavn. Hele skroget ligger jo i varmt vann som sirkuleres opp fra sjøbunnen

ved hjelp av bobleanlegget. Legg hånda di på skrogbunnen når båten ligger i sjøen vinterstid. Du vil bli overrasket hvor varmt skroget er.

Bruk ev et varmerør, eller et av disse nye flate varme-"teppene" til å legge under motoren.

 

 

.

Jeg regner med at dette holder. Ser det skrives om varmekabler rundt hver eneste skrog gjennomføring, men kan det være nødvendig så lenge man har vann og ikke is rundt skroget ? Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg regner med at dette holder. Ser det skrives om varmekabler rundt hver eneste skrog gjennomføring, men kan det være nødvendig så lenge man har vann og ikke is rundt skroget ?

Tja, kommer egentlig an på type båt, hvor båten ligger, hvor troverdig bobleleverandøren er og hvor jevli norsk vinter det blir. Sikkert smart å høre med noen nabobåter i boblehavna som har ligget der før også. Huskelista mi tar nok høyde for litt is helt inn til båten og en grei vinter.

Link to post

Nå har Hulda ligget innefrosset hver eneste vinter i over 10 år. Før dette hadde vi en plastseiler som lå innefrosset i 9 år. I løpet av disse 20 årene, drøyt, må det ha vært kaldt, det må ha vært mye is. I Hulda er det en fast montert panelovn på 250 W i motorrommet. Den står på laveste termostattrinn. Inne i salongen er det en 500 W vifteovn, den står på laveste termostattrinn. Og det er hele konserveringsprosessen.

 

Laveste utetemperatur jeg har registrert er 30 minus og tykkeste is mellom 30- og 40 cm.

Link to post

Alternativt finnes det også rimelige frostvakter (f.eks fra Biltema) der disse er oppgitt til å tale å stå i fuktige rom. Jeg går selv for en slik inne i båten I tillegg til en i motorrommet. F.eks som dette. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostvakt-IP23-2000022756/

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Korrosjon er mest progressiv når vannet sirkulerer og det er varmt. Stagnant, oksygenfattig og kaldt vann er det beste. Ingen grunn til å klage :-) Skal kjølesystemet ha anoder, bytt dem om våren.

 

Skal kjølesystemet konserveres med inhibitor, plukk ut anoder og monter dem igjen om våren. Ikke bruk anoder og inhibitor samtidig. På Hulda er det en anode på vann inn. Og så er det en anode i hver eksospotte. Disse anodene er der for å passivere overflater på sveiser, sliping etc. Når anodene er brukt opp, blir de ikke erstattet. Men dette gjelder Hulda. Når det gjelder andre båter, følg instruksjonsboken. For noen motorer har jo litt av hvert når det gjelder blanding av materialer, selv i sjøvannskretsen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...