alvine Startet 25.September.2016 Link til dette innlegget Startet 25.September.2016 Hei kjære båtplass venner. Jeg har nettopp kjøpt meg en 32 fot og har tenkt til å ha den i boblehavn. Hva må jeg gjøre for at ingenting fryser og ødelegges Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Om du søker på "vinterkonservering" her på Båtplassen så vil du finne side opp og side ned og svar på alt du lurer på og noen gang kommer til å lure på. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Trenger vel strengt tatt ikke vinterkonservere motoren når du ligger i boblehavn. Hele skroget ligger jo i varmt vann som sirkuleres opp fra sjøbunnen ved hjelp av bobleanlegget. Legg hånda di på skrogbunnen når båten ligger i sjøen vinterstid. Du vil bli overrasket hvor varmt skroget er. Bruk ev et varmerør, eller et av disse nye flate varme-"teppene" til å legge under motoren. . Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 (redigert) Boblehavn er bra. -tøm vanntanker og varmtvannsbereder -fyll opp drivstoff tank(er) -ta av seil og unødvendig tauverk -vurder om kalesje kan stå (presenning sliter på båten og er no drit i høstvind) -varmekabler snurres rundt skroggjennomføringer -frostvæske i kjølesystemet -"litt" frostvæske i skroggjennomføringer (og litt på dassen) -"litt" frostvæske i dusjsluket -vask og støvsug godt -sats på lufttett båt, vurder tørrball (el kasse m salt) -puter og litt klær kan gjerne være i båten, men ta hjem alt som kan fryse istykker (hermetik, brus osv) Redigert 25.September.2016 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alvine Svart 25.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Takk for kjappe svar..dette forumet er helt topp for oss nybegynnere Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Hva med stål båt, ser jo at prinsippet er det samme men varmekabler rundt alle inntak hva med eventuelt tæring, er det noen som har gjort det før. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
VannTro Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 (redigert) Trenger vel strengt tatt ikke vinterkonservere motoren når du ligger i boblehavn. Hele skroget ligger jo i varmt vann som sirkuleres opp fra sjøbunnen ved hjelp av bobleanlegget. Legg hånda di på skrogbunnen når båten ligger i sjøen vinterstid. Du vil bli overrasket hvor varmt skroget er. Bruk ev et varmerør, eller et av disse nye flate varme-"teppene" til å legge under motoren. . Jeg regner med at dette holder. Ser det skrives om varmekabler rundt hver eneste skrog gjennomføring, men kan det være nødvendig så lenge man har vann og ikke is rundt skroget ? Redigert 25.September.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bigmac Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Jeg regner med at dette holder. Ser det skrives om varmekabler rundt hver eneste skrog gjennomføring, men kan det være nødvendig så lenge man har vann og ikke is rundt skroget ? Tja, kommer egentlig an på type båt, hvor båten ligger, hvor troverdig bobleleverandøren er og hvor jevli norsk vinter det blir. Sikkert smart å høre med noen nabobåter i boblehavna som har ligget der før også. Huskelista mi tar nok høyde for litt is helt inn til båten og en grei vinter. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Bruk trykkluft og blås gjennom ferskvannsystem, dvs kraner, dusj osv. Lett å få frostspreng i slike deler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Nå har Hulda ligget innefrosset hver eneste vinter i over 10 år. Før dette hadde vi en plastseiler som lå innefrosset i 9 år. I løpet av disse 20 årene, drøyt, må det ha vært kaldt, det må ha vært mye is. I Hulda er det en fast montert panelovn på 250 W i motorrommet. Den står på laveste termostattrinn. Inne i salongen er det en 500 W vifteovn, den står på laveste termostattrinn. Og det er hele konserveringsprosessen. Laveste utetemperatur jeg har registrert er 30 minus og tykkeste is mellom 30- og 40 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Alternativt finnes det også rimelige frostvakter (f.eks fra Biltema) der disse er oppgitt til å tale å stå i fuktige rom. Jeg går selv for en slik inne i båten I tillegg til en i motorrommet. F.eks som dette. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostvakt-IP23-2000022756/ Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Ms Fortuna Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Fortuna ligger også ute hele året, og jeg kan være enig i at behovet for konservering nok er oppskrytt. Men et poeng som jeg er mer opptatt av er dette med tæring, når båten skal ligge mange måneder, opp til et halvt år uten å startes. Saltvann som blir stående i motor over så lang tid er jeg svært skeptisk til da. Noen andre synspunkter på det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 (redigert) Korrosjon er mest progressiv når vannet sirkulerer og det er varmt. Stagnant, oksygenfattig og kaldt vann er det beste. Ingen grunn til å klage :-) Skal kjølesystemet ha anoder, bytt dem om våren. Skal kjølesystemet konserveres med inhibitor, plukk ut anoder og monter dem igjen om våren. Ikke bruk anoder og inhibitor samtidig. På Hulda er det en anode på vann inn. Og så er det en anode i hver eksospotte. Disse anodene er der for å passivere overflater på sveiser, sliping etc. Når anodene er brukt opp, blir de ikke erstattet. Men dette gjelder Hulda. Når det gjelder andre båter, følg instruksjonsboken. For noen motorer har jo litt av hvert når det gjelder blanding av materialer, selv i sjøvannskretsen. Redigert 26.September.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.