Jump to content

Drivstoffkobling, Honda 75hk - mangler jeg pakning her?

Ronald

Recommended Posts

Jeg har en 75HK Honda ca 1998-modell som klargjøres for hummerfiske. Jeg fikk i første omgang ikke start, og fant etter hvert ut at det skyldes mangel på drivstoff.

Jeg har fast tank og i utgangspunktet ikke håndpumpe. Jeg monterte imidlertid en slik, og fikk etter hvert start på motor. Men når jeg pumper opp trykk så får jeg etter hvert en sprut (lekkasje) i innfestingen mot motor - i stedet for hard handpumpe som "normalt".

Jeg er usikker på om det er pakning som mangler, eller om noe annet er galt. Er det noen av dere som kjenner til denne type Honda-kobling, og som kan si om noe mangler? Nedenfor ser dere et bilde av motorsiden, og et av slangesiden. På slangesiden er det et nedfelt spor mellom plast-"huset" og metallringen som omslutter den bevegelige kula som trykkes bakover ved tilkobling. Et spor som muligens kan være egnet til for eksempel en o-ring. Skal det være noe slikt her? Evt. om det andre ting som mangler her?

bilde

bilde

kanskje på tide å bytte koblinga - de slites og gir trøbbel med falskluft osv.   

Jepp, falsk luft er nok en realitet, derav også behovet for manuell pumpe for i det hele tatt å få start. Jeg føler på en måte at jeg ikke får "pluggen" fra slangen langt nok inn på festet på motorsiden, men får "klikket" jeg skal ha. Kan ikke skjønne at det er flere klikk lenger inn.

Jeg bytter gjerne koblinga, men tenker du da at jeg bør bytte både på motor og på slange, eller er det først og fremst slange-siden som er utsatt? Forøvrig er dette en slange som "aldri" kobles fra, sånn sett bør kanskje ikke slitasjen være allverden. Men ok, ting rister jo selvsagt under bruk.

Hmmm...at den skulle være feil kobling kan jeg nesten ikke tro. Motoren har vært i min eie siden ca 2002, og koblingen har aldri vært skiftet. Det var helt uproblematisk de første årene, men nå de siste årene så har det alltid vært slitt slit med første start for sesongen - antakelig fordi bensin da må suges opp hele veien. Men aldri så ille som i år (helgens oppstart var første gang denne sesongen). Men jeg tar en tur til Honda-forhandler i dag for å høre hva de sier - frykten ligger i at de trenger såpass tid på å skaffe delen at hummerfisket starter i mellomtiden. I så fall får Reodor i meg til verks...

Har vært hos den lokale Honda-sjappa i dag.

Ja, det mangler nok pakning, men han var ganske klar på at det kanskje ikke bare var å kjøpe o-ring og sette på selv, man måtte kjøpe ny "plugg" for å få det ordentlig. Og der oppstår problemet, Honda har gått bort fra denne koblingen med to runde hull, nå er det ett rundt og ett firkantet, og den gamle er ikke lenger mulig å skaffe. I alle fall ikke gjennom Honda-forhandlere.

Jeg har noen o-ringer liggende i ulike størrelser, men tror ikke de er bensinbestandige. Men Biltema har to ulike sett som tåler bensin, ett i tommer og det andre i millimeter, til kr. 199 pr. stk. Tror jeg kjøper med meg et slikt og gjør et forsøk (har ikke tilgang til båten før fredag kveld, dagen før teinene skal i vannet, så det er ikke tid til prøve/feile for mye). Går ikke det bra så følger jeg forhandlerens råd om å fjerne koblingen på både motoren og slange, la slagen gå gjennom hullet, og koble den direkte på filteret inne i motoren. Det bør være uproblematisk da båten har fast tank og en motor på over 190 kg - som dermed aldri tas av.

Noen som tør ha formening om jeg skal ha tommer eller millimeter på pakningssettet jeg tar med meg ut til båten? Ikke for det, jeg kan jo kjøpe begge og så bytte det ene jeg ikke trenger i etterkant...

Redigert av Ronald (see edit history)

Mener å huske at disse koblingen er lik de som OMC brukte i samme periode. Biltema sine koblinger pleide ikke å være noe tess som nevnt men mulig du kan finne ut om koblingene er kompatible der.

Om de passer om hverandre bør det være enkelt å få tak i riktig del.

Uansett kan BT være siste utvei.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...