Ronald Startet 25.September.2016 Link til dette innlegget Startet 25.September.2016 Jeg har en 75HK Honda ca 1998-modell som klargjøres for hummerfiske. Jeg fikk i første omgang ikke start, og fant etter hvert ut at det skyldes mangel på drivstoff. Jeg har fast tank og i utgangspunktet ikke håndpumpe. Jeg monterte imidlertid en slik, og fikk etter hvert start på motor. Men når jeg pumper opp trykk så får jeg etter hvert en sprut (lekkasje) i innfestingen mot motor - i stedet for hard handpumpe som "normalt". Jeg er usikker på om det er pakning som mangler, eller om noe annet er galt. Er det noen av dere som kjenner til denne type Honda-kobling, og som kan si om noe mangler? Nedenfor ser dere et bilde av motorsiden, og et av slangesiden. På slangesiden er det et nedfelt spor mellom plast-"huset" og metallringen som omslutter den bevegelige kula som trykkes bakover ved tilkobling. Et spor som muligens kan være egnet til for eksempel en o-ring. Skal det være noe slikt her? Evt. om det andre ting som mangler her? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 kanskje på tide å bytte koblinga - de slites og gir trøbbel med falskluft osv. Kjøp originalt her - biltema holder ikke Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ronald Svart 26.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 kanskje på tide å bytte koblinga - de slites og gir trøbbel med falskluft osv. Jepp, falsk luft er nok en realitet, derav også behovet for manuell pumpe for i det hele tatt å få start. Jeg føler på en måte at jeg ikke får "pluggen" fra slangen langt nok inn på festet på motorsiden, men får "klikket" jeg skal ha. Kan ikke skjønne at det er flere klikk lenger inn. Jeg bytter gjerne koblinga, men tenker du da at jeg bør bytte både på motor og på slange, eller er det først og fremst slange-siden som er utsatt? Forøvrig er dette en slange som "aldri" kobles fra, sånn sett bør kanskje ikke slitasjen være allverden. Men ok, ting rister jo selvsagt under bruk. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Tipper du har feil kobling på slangen. Det er to typer som er ganske like, en med kort låsepinne og en med lang låsepinne. Det ser ut som at du har lang låsepinne på motoren, og så kan det hende du har kobling for kort låsepinne på slangen. Da får du ikkje slangekoblingen langt nok inn på motorkoblingen. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 26.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Hmmm...at den skulle være feil kobling kan jeg nesten ikke tro. Motoren har vært i min eie siden ca 2002, og koblingen har aldri vært skiftet. Det var helt uproblematisk de første årene, men nå de siste årene så har det alltid vært slitt slit med første start for sesongen - antakelig fordi bensin da må suges opp hele veien. Men aldri så ille som i år (helgens oppstart var første gang denne sesongen). Men jeg tar en tur til Honda-forhandler i dag for å høre hva de sier - frykten ligger i at de trenger såpass tid på å skaffe delen at hummerfisket starter i mellomtiden. I så fall får Reodor i meg til verks... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Tror nok ikkje koblingen på motoren slites noe nevneverdig, da burde du kunne sett det. Det er en eller to o-ringer inni slangekoblingen som sikkert er mulig å skifte. Ei slik kobling har nok også dei fleste båtsjapper på lager også, og koster ikkje mange kronene. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 26.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 (redigert) Har vært hos den lokale Honda-sjappa i dag. Ja, det mangler nok pakning, men han var ganske klar på at det kanskje ikke bare var å kjøpe o-ring og sette på selv, man måtte kjøpe ny "plugg" for å få det ordentlig. Og der oppstår problemet, Honda har gått bort fra denne koblingen med to runde hull, nå er det ett rundt og ett firkantet, og den gamle er ikke lenger mulig å skaffe. I alle fall ikke gjennom Honda-forhandlere. Jeg har noen o-ringer liggende i ulike størrelser, men tror ikke de er bensinbestandige. Men Biltema har to ulike sett som tåler bensin, ett i tommer og det andre i millimeter, til kr. 199 pr. stk. Tror jeg kjøper med meg et slikt og gjør et forsøk (har ikke tilgang til båten før fredag kveld, dagen før teinene skal i vannet, så det er ikke tid til prøve/feile for mye). Går ikke det bra så følger jeg forhandlerens råd om å fjerne koblingen på både motoren og slange, la slagen gå gjennom hullet, og koble den direkte på filteret inne i motoren. Det bør være uproblematisk da båten har fast tank og en motor på over 190 kg - som dermed aldri tas av. Noen som tør ha formening om jeg skal ha tommer eller millimeter på pakningssettet jeg tar med meg ut til båten? Ikke for det, jeg kan jo kjøpe begge og så bytte det ene jeg ikke trenger i etterkant... Redigert 26.September.2016 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Mener å huske at disse koblingen er lik de som OMC brukte i samme periode. Biltema sine koblinger pleide ikke å være noe tess som nevnt men mulig du kan finne ut om koblingene er kompatible der. Om de passer om hverandre bør det være enkelt å få tak i riktig del. Uansett kan BT være siste utvei. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.