Jump to content

Erfaring med Nordkapp 760 Enduro?

Kystskippern

Recommended Posts

Vurderer nedskalering etter seilbåten til en skjærgårdsjeep. Etter 3 år i en Jeanneau 42 DS ønsker jeg meg et litt enklerer båtliv, med mer trykk på godværs-bruk. Ser på skjærgårdjeeper og må si at jeg liker Nordkapp sin 760 Enduro mer og mer.  Hovedbruken vil være dagsturer i indre del av Oslofjorden, så noe veldig stygt vær vil den ikke bli brukt i. Kjenner ikke til den nye G2 motoren til Evinrude og trodde egentlig at jeg ville ha en Yamaha 300, men hva tenker dere som har litt erfaring med utenbordsmotorer i den størrelsen? Min siste utenbordsmotor var en 25 hk Yamaha på en 10 fots With på slutten av 70 tallet... Er Nordkapp "gift med" Evinrude eller kan man også få montert en Yamaha 4 takter?

Redigert av Kystskippern (see edit history)

Hvis du må ha en motor som går "lydløst" i sakte fart og på tomgang så er kanskje ikke G2 motoren for deg, selv om støynivået er relativt moderat og lyden er "tøff".

Men ønsker du en sterk motor med enkelt og rimelig vedlikehold og en del innovative finesser så er G2 tingen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei.

Kjenner ikke Enduro, men har kjørt noblesse.

Et av hoved problemene jeg ser med Nordkapp er motoren.

Ja det går og få den med andre motorer men det drar på en del i pris.

Jeg hadde en Noblesse med Yamaha 350.

Beste båten jeg har hatt.

(Dessverre var det noen som stjal den).

Forstår ikke hvorfor Nordkapp fremdeles satser på 2t når de familie båter.

Eneste grunn til at den ikke blir levert med Yamaha 350 må være at de ikke har prøv den med det.

Det er vært de ekstra kronene.

bilde

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Det er mange meninger rundt motorer. De færreste basert på stort statistisk grunnlag ettersom de færreste har mange båter eller mange ulike motorer av samme årgang. Jeg oppfatter at de som har erfaring og som lever av ryktet sit er slike som produserer båter og står fritt i å levere dem med den motoren de selv velger.

Mercury og Yamaha feks har kjøpt båtprodusenter for å levere med deres egne motorer. Derfor Yamarin med Yamaha.

Vi i Norge har ihvertfall to båtprodusenter med Evinrude - det er Goldfish og Nordkapp. Begge båtkonstruktører/produsenter kan fritt velge hva de vil og har valgt seg Evinrude. Jeg oppfatter at det ikke er noe dårlig argument for at dette bør kunne velges også av oss andre. Ellers ble også Evinrude på topp i JD Powers sluttbrukerevaluering av utenbordsmotorer i USA. Det er heller ikke noe dårlig argument ettersom det selges utrolig mange flere motorer der borte.

-selv har jeg erfaring far ett knippe motorkjøp. Da sammenlignet jeg ytelser og pris og falt på Evinrude E-tec. Men det var grunnet at jeg ville ha gleden av momentet og aks til en E-tec i bølger for å ha en måte å "kjøre bølger". Da tremger du trøkket fra stort volum og 2 takt. Men kan da styre effekten ut av bølgene slik at du har full kontroll.. Litt sært og lekent valgkriterie...

Ellers Mercury - som har vært dyrt og dårlig. Men det er fra mindre dvs 2-4 syl  4t motorer fra tidlig 2000 tall.

At 4takt har noe lavere lyd på tomgang er helt sant, men om du ikke vil kjøre båten, men ligge ved brygga med motoren på tomgang er jeg usikker på om båt egentlig er det man er ute etter. Under kjøring er det ulikt ved hvilket turtall om det er forskjell på lydnivå, men kanskje mer om man liker lydbilde mer enn at det er db forskjell.

Nå har jeg god erfaring med Yamaha, 10 år med HPDI og V-MAX, men skal du kjøpe en nye 4-takter i dag, feks Yamaha, så skal du tenke over noen små detaljer, for meg ble disse smådetaljene til store greier. Etter de første 20 timene så skal motoren - inn til Leverandøren, deretter årlig service - inn til Leverandøren. Deretter kostbar kam-reim bytte - inn til Leverandøren. Denne "frakta" av båten inn til Leverandøren ble et mareritt og ikke minst kostbart, til slutt valgte jeg en motor med service hvert 3-år, det letta litt å trykket.

Mitt valg ... Ellers storfornøyd med min E-tec, burde hatt en annen propell :-)

Så til båten, jeg har ingen erfaring med 760'n, men litt erfaring med Nordkapp. Samanligner litt med mine tidligere båter som Yamarin 62DC og Hansvik 560 Sport. Min Enduro 605 er en flott båt som jeg er blitt glad i, men ser de nye produksjonsmetodene og konstruksjonen er svært kompakte og det er lite rom for reparasjoner av komponenter som er montert inne i skroget, du kommer rett og slett ikke til. Dette gjelder bensintank, slanger og koblinger til pumper og drenering, du kommer ikke ned i kjølen osv. Alt dette vil etter en del år måtte byttes ut, men det går ikke... De legger opp til å bruk og kast i større grad i dag en tidligere. På mine tidligere båter kom jeg til over alt bare for å nevne det. Kjøreegenskaper, hva har skjedd de siste 10-20 årene, ikke stort, kanskje litt bensinbesparelse ikke mye mere. 

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har lest tråden rundt propellstyret ditt John-Kr og er litt overrasket over at ikke konfigurasjonen av båt VS anbefalt motor ikke var skrevet i stein når du kjøpte den, men det var kanskje upløyd mark for Nordkapp også. Håper du finner ut av det. Litt skremmende at det ikke er mulig å komme til slanger og pumper, men hvordan tenker Norkapp at man skal kunne skifte det ut? Må lage egne luker etterhvert som behovet melder seg? Høres ikke helt bra ut... Jeg er vel blitt så "gubbe" at tøff lyd bare er tøft i begynnelsen og går over til irritasjon etter hvert.  Liker G2 med integrert hydraulisk styring og serviceintervaller med laaaangt mellomrom, men er veldig usikker på om lydnivået på G2 blir plagsom i 5-6 knops fart, noe det sikkert blir mye av. Yamaha 300 "visker" lavt i den farten, men har ikke fått testet G2 enda. Har sendt en mail til Nordkapp for å høre om det er mulig å få levert båten med Yamaha, så får jeg vurdere om jeg skal gå videre med den motoren eller om jeg skal prøve en G2-motor for å høre på lyden.

G2 lydnivå i 5-6 knop er problemfritt. (har 2st 300hk G2) sist søndag tok jeg en rask sveip rundt i oslofjorden med oslo > tjøme > nøtterøy > tønsberg, > moss> son > oslo. Stoppet og spiste litt i tønsberg også. 

På tomgang er de nesten 4 takt stille, du hører dysene gå bittelitt ca bare. 

I ca alle fartsområder er vind/vannstøyen problemet mitt, mer enn motor sånnsett

Har noen harmoniske svinginger som inntreffer fra 7-9 og 12-15 så dropper akkuratt de rpm områdene, 

Har samme forbruk uansett om jeg ligger i 20-25 eller .. 45 knop faktisk, det er litt annerledes enn gamle mercene. 

Da kom svaret fra Nordkapp: Alle våre båter selges kun igjennom Evinrude forhandlere og prerigget for Evinrude.

Så da ser det ut til at jeg må få testet en båt med G2 før jeg bestemmer meg for å gå videre med Nordkapp eller rett og slett finne noe annet. Rart ikke Nordkapp er interessert i å levere forskjellige motorer til båtene sine når det er så delte meninger rundt 2- og 4 takts motorer. Ligner nesten på religionsdiskusjoner mellom Iphone og Android. Jeg er ikke religiøs i verken 2- eller 4 takts kirken, men trenger gode argumenter for å lande på Evindrude G2. Har litt for mange gode opplevelser med Yamaha og ingen erfaring med Evinrude. På den annen side så er det 5 års garanti på begge motorer :smiley:

Synes konsept og design på G2 er meget positivt! men etter å ha kjørt bak en rib med to stykk i sommer, fikk jeg en liten støkk.. det lukta veldig moped!

bråket var ikke sjenerende selv om de bråka mere enn de fleste 4t. Lukta og eksosen var litt sjenerende og litt kvalmende når man puttra stille bak og hodet oppgjennom kalesjen. På akselrasjon er de nok et godt stykke foran 4t, men for meg har aks lite å si for trivsel på sjøen. grei masjfart og drivstofføkonomi/turtal/støy teller mye mere.. men det er jo alt avhengi av hva man prioriterer!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Høres jo lovende ut andersb med stille gange i 5-6 knop, men det med vibrasjoner i forskjellige turtallsområder er det spesielt for 2-takts motorer?

Nei, skjer på ca alt, men værst med 2 maskiner imho, hatt på flere båter før. diesel goldfishen jeg hadde rista alt alle veier i 1 spesifikt område 

Drivstoff økonomi vil jeg si de slår ca alle 4 takterne ganske hardt på sånn det er nå, vi kjørte de back to back mot verado osv, samme last, ca samme båt osv, og jeg brukte vel nesten 80 liter mindre den dagen, enn han med verado. 

Jeg bruker 90 liter i timen, i 45 knop, 32 fots båt, typ skjærgårdsjeep, det er ganske heftig lavt forbruk i så stor fart. 

5 timer fisking var 6,1 liter (byttet på å ha maskiner i gang) 

Ta en prøvetur med en G2 båt? det er mye bedre enn å ha fordommer mot gamle 2 taktere ;) 

Redigert av andersb (see edit history)

Det å få båten i plan er en kjekk ting. Også med litt vekt i båten. Det er avhengig av dreimoment som 2t er god på. Samme egenskap kommer til sin rett i å kjøre bølger, i høy sjø ,det er av og til det som gir deg mulighet til å kunne kjøre bølgene mykt og få med dine passasjerer ut på tur neste gang. Kontra å måtte ligge i jevn hastighet og la båten og passasjerene få juling.

Jeg prioriterte ikke lavt forbruk. Det er allikvel kjekt å klare marsjfart på 50 knop med 50 liter i timen, mao 1 l/nm. Det er samme 1 l/nm fra 38- 50 knop, deretter stiger det, men allikevel ikke dårlige tall. Det er klart at dette til en stor grad er båten som gir denne muligheten.

De som kjører samme båt med Yamaha med samme hk, klarer 52 knop på maks, mens E-tec klarer 60kn og de stanser på 35 knop med 1/nm, deretter øker forbruket. Det er veldig mange som kjører denne båttypen med Yamaha. De er stormende fornøyd med sine Yamaha. Jeg tviler på at de samme har forsøkt annet. Men de er meget fornøyd!

Dessuten er det lavt støynivå på Yamaha på tomgang. Som nevnt.

(har meget god erfaring med 4-25 hk Yamaha!)

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Synes konsept og design på G2 er meget positivt! men etter å ha kjørt bak en rib med to stykk i sommer, fikk jeg en liten støkk.. det lukta veldig moped!

bråket var ikke sjenerende selv om de bråka mere enn de fleste 4t. Lukta og eksosen var litt sjenerende og litt kvalmende når man puttra stille bak og hodet oppgjennom kalesjen. På akselrasjon er de nok et godt stykke foran 4t, men for meg har aks lite å si for trivsel på sjøen. grei masjfart og drivstofføkonomi/turtal/støy teller mye mere.. men det er jo alt avhengi av hva man prioriterer!

Forbruk/støy på E-Tec vs 4Takt minimal, bortsett fra litt mer lyd på lavt turtall (men det er heller ikke veldig merkbart lenger). Bruker selv jevnlig både en Suzuki DF140, en Yamaha F115 og en E-Tec 150 HO og må si jeg liker E-Tec'en klart best. Går veldig bra og ikke noe sjenerende lyd for min del (det kommenterer alle som er om bord også). "Lavt" forbruk (på linje med 4t) og mye mer power / enklere vedlikehold gjør at i alle ikke ville ha vært skeptisk til å kjøpe en E-tec (har ikke testet G2, men vil tro det meste er enda bedre der).

Da kom svaret fra Nordkapp: Alle våre båter selges kun igjennom Evinrude forhandlere og prerigget for Evinrude.

Så da ser det ut til at jeg må få testet en båt med G2 før jeg bestemmer meg for å gå videre med Nordkapp eller rett og slett finne noe annet. Rart ikke Nordkapp er interessert i å levere forskjellige motorer til båtene sine når det er så delte meninger rundt 2- og 4 takts motorer. Ligner nesten på religionsdiskusjoner mellom Iphone og Android. Jeg er ikke religiøs i verken 2- eller 4 takts kirken, men trenger gode argumenter for å lande på Evindrude G2. Har litt for mange gode opplevelser med Yamaha og ingen erfaring med Evinrude. På den annen side så er det 5 års garanti på begge motorer :smiley:

Ja dette er religion, man må ikke spørre i dette forumet om hva som er best av 2-takter vs 4-takter, da får man svar som fortjent, dvs opphauset stemning. Jeg har sluttet å lyttet på det øre ...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

4t kontra 2t vil bestandig være avhengi av hva man prioriterer. Om det er religion eller ikke skal ikke jeg bedømme. Den beste og mest pålitelige motoren jeg har hatt var en Evinrude 50hk med autolube fra 86-87.  Men jeg har hatt alt for mange t2 motorer og mopeder/motorsykler med oljeblanding og får vel derfor kvalmende følelse av eksosen. min Merc 4t er lukt og lydløs på tomgang. Jeg liker motorkarakteristikken på en 4t motor bedre enn en 2t, men det er jo smak og behag. Hadde jeg bedrevet masse vannsport og hatt en fartsbåt 40-60 knop ville jeg kansje heller valgt 2t. Jeg liker veldig godt konstruksjonen på G2 med innebygget servostyring og tilt som ikke står nedsunket i saltvann som hos alle de andre motorprodusenter!! liker design og motordekselvarianten. For meg virker Evinrude som en solid motorprodusent selv om dem i dag er underlagt BRP

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

For meg som har prøvd nesten samme båt med begge motor alternativene var forskjellen om vi kunne prate komfortabelt ombord eller om det ble slitsom skriking.

Stokken kunne levere med Yamaha for et par år siden.

( stokken er en Nordkapp forhandler på hvaler )

Ja de er forberedt for evenrude., men det er ikke mye som skal til for og bytte.

Regner med at nesten alle forhandlere kan levere med Yamaha.

De bare bestiller båt uten motor. Å setter på kunens motor ønske.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

altmuligbåt: Da skal jeg sende en mail til Stokken for å høre hvilke muligheter som finnes. Takk for tipset! Jeg føler meg ikke helt trygg på å gå for en 2 takter og er egentlig ikke veldig opptatt av tøff lyd og toppfarten på båten. Jeg vil ha komfort og jevn gange.

Jotto: Vil nok vanligvis være 2 ombord, men også 6 personer. Har også litt tro på at 760 oppfører seg litt mindre badekar enn en båt på 20 fot. Mulig jeg tar feil her, men overgangen fra 42 fot seilbåt blir uansett ganske brutal i forhold til stabilitet og sjødyktighet. Kunne sikkert klart meg med en noe mindre båt, men har ikke funnet annet enn Buster Magnum Pro, men er ikke sikker på om jeg egentlig liker den godt nok :wink:

Nordkapp har nok fått en meget god avtale med Evinrude, samt at G2 designmessig og fargemessig harmonerer godt med Nordkapp-båtene.

Så det blir en estetisk og fartsmessig flott pakke.

Som nevnt, de som prioriterer lavest mulig lydnivå og minst mulig eksoslukt må nok fortsatt gå for 4-takt.

Men det er ikke mye som skiller uansett. Og G2 har sine klare fordeler mot 4-takt som for mange oppveier evt. ulemper.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jeg surrer rundt i oslofjorden 1-2 stortsett, av og til 10-15stk, har over 30 fot og 600hk, jeg forstår behovet :D 

Ser på 33 og 37 fot nå... da med 2x400R merc.. mest fordi man ikke får 2x400 E-tec G2 :p

Jeg forstår det slik at man må fylle 98 oktan for å få full effekt av 400R, så da faller liksom noe av poenget vekk.

95 oktan gir noe redusert effekt, men vet ikke helt hvor mye.

Den nye Verado 350 gir jo da i praksis ca samme ytelse for en rimeligere penge. Og lavere/behageligere turtall på max.

https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=24900

Redigert av teerex (see edit history)

Forbruk/støy på E-Tec vs 4Takt minimal, bortsett fra litt mer lyd på lavt turtall (men det er heller ikke veldig merkbart lenger). Bruker selv jevnlig både en Suzuki DF140, en Yamaha F115 og en E-Tec 150 HO og må si jeg liker E-Tec'en klart best. Går veldig bra og ikke noe sjenerende lyd for min del (det kommenterer alle som er om bord også). "Lavt" forbruk (på linje med 4t) og mye mer power / enklere vedlikehold gjør at i alle ikke ville ha vært skeptisk til å kjøpe en E-tec (har ikke testet G2, men vil tro det meste er enda bedre der).

At en etec 150 ho er sprekere enn en df140 og f115 er det nok ingen tvil om.

DF 140 er sikkert sprekere enn etec 90 også;)

Jeg har selv DF 140 som er en kjempemotor. Vi kjører rolig rundt med barn og folk Ombord, og ville unngå totaktslukt/røyk. Jeg liker det igrunn, men mange liker ikke 2t-lukt. Spesielt ikke på en rolig båttur.

Hadde jeg vært ungkar og kjøpt en mer sporty båt ville en etec v6 vært topp!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Alle nye e-tec jeg har kjørt bak må ha brukt en annen olje da, for det har lukta 2takt av alle sammen. Mindre enn de gamle ja, men fortsatt en god eim av totaktsolje.

For all del. Det er mye mindre enn de gamle motorene, men fortsatt en totakt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Igjen, beklager, men ikke fra XD100 som det sies over. Det er en helsyntet som jeg med glede har brent på bål for en som deg, som ikke klarte å frigjøre seg fra "2-takt er 2 takt" En rask blindtest i røyken fra bålet med XD100 ble ikke gjenkjent som 2takt. Artig, men både XD50 og vanlig Statoil for båtmotor ikke var vanskelige å gjenkjenne. Det er Trabant morro.

Det er også målt på utslippet fra E-tec  der eneste utenbordsmotor som fikk Clean Air Excellense Award og eneste godkjente da EPA kom med sine nye krav i 2008. Så det er færre hydrokarboner i utslippet fra en E-tec enn DF140 - slik at Suzukien ryker blårøyk og svidd olje. I forhold.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...