altmuligbåt Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 altmuligbåt: Da skal jeg sende en mail til Stokken for å høre hvilke muligheter som finnes. Takk for tipset! Jeg føler meg ikke helt trygg på å gå for en 2 takter og er egentlig ikke veldig opptatt av tøff lyd og toppfarten på båten. Jeg vil ha komfort og jevn gange. Jotto: Vil nok vanligvis være 2 ombord, men også 6 personer. Har også litt tro på at 760 oppfører seg litt mindre badekar enn en båt på 20 fot. Mulig jeg tar feil her, men overgangen fra 42 fot seilbåt blir uansett ganske brutal i forhold til stabilitet og sjødyktighet. Kunne sikkert klart meg med en noe mindre båt, men har ikke funnet annet enn Buster Magnum Pro, men er ikke sikker på om jeg egentlig liker den godt nok Og gjør deg selv tjenesten med og ta 350hp med en gang.. Kan garantere deg med 100% sikkerhet at du blir fornøyd! (Det ser jeg etter selv men Noblesse da.) Har også hat Mercury (300hp) Men kvalitet og styrke kan ikke sammenlignes. (hadde det på Flipper 760). (det samme gjelder båten, Nordkapp er en del bedre en Flipper.) Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Kystskippern Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Har ikke Yamaha 350 litt ullent rykte? Lest litt om noen veivhavari osv. på denne V8 motoren. Men hvis det er historie så er det helt klart et fristende alternativ til 300 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 (redigert) Ryktet på Yamaha F350 er nok litt ullent ja, men det gjelder nok bare de første årgangene. Så dette har de nok fikset forlengst. Sylindervolumet på 5,3 liter er det ikke noen som er i nærheten av i utenbordsverdenen (bortsett fra Seven Marine som bruker GM 6,2 liter V8 da, men det er jo en helt annen prisklasse). E-tec med standard oljeblanding (med XD50 innstilling i motorcomputer) lukter naturligvis litt 2-takt hvis man får eksosen rett i fjeset, men allikevel ikke til stor sjenanse vanligvis. Det er vel ikke så mange som kjører E-tec med XD100 olje/innstilling (lavere oljeforbruk) pga. at oljen er relativt dyr og man er låst til XD100 eller kompatibel olje. Men på G2 antar jeg de fleste kjører XD100. Redigert 27.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
John_Kr Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Jeg bruker XD100 på min 150 HO, den er justert til denne oljen og bare den, vil påstå at den er så godt som luktfri. Vil legge til at det er eksos fra 4-takterne også, enkelte mener vell at den er eksosfri... :-) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kystskippern Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 teerex: Tror du det er stor forskjell på forbruket på 300 hk vs 350 hk? Ser på tester at Nordkappen ligger på rundt 1,6 l/nm i ca 30 knop med Evinrude 300 hk. Har sendt mail til Stokken så får vi se hva de sier om å levere med Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 1.6 var ganske voldsomt for å være G2? jeg har som sagt 0.5nm per liter (som e-tec instrumentet oppgir) dvs 2l/nm i "vanlig" regnemåte i 45knop... og det er i over 3 fot båt med 2x300G2 :o er jeg veldig flink får jeg det ned i 0.6nm/liter. Sitér dette innlegget Link to post
Kystskippern Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Ser at båten som svenske Hamnen-folkene brukte som ekspedisjonsbåt på Vestlandet har den forrige versjonen av Evinrude 300 hk. Testen hvor tallet 1,6 kommer frem finner du her Er det stor forskjell på forrige versjon og G2? Fikk svar fra Stokken i dag at de ikke solgte Nordkapp med andre motorer enn Evinrude og han ba meg ta kontakt for en prøvetur, samt at han argumenterte for at Evinrude var et godt valg også i forhold til Yamaha. Skal ringe i morgen å avtale en prøvetur før båten deres går i opplag. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Evinrude er uten tvil et godt valg om man liker 2t motorkarakteristikk! Det jeg liker best med G2 er selve konstruksjonen og integrert servostyring og tiltsystem som er bedre enn alle andre produsenter. Skulle jeg først hatt Evinrude hadde jeg uten tvil valgt G2 motor teknisk er vel kansje ikke så store forskjell selv om det sikkert er tatt et lite steg fremmover og optimalisert maximalt på G2 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 (redigert) Er nesten sikker på at G2 300 har lavere snittforbruk enn Yamaha F350. Men det skiller nok isåfall ikke så veldig mye. Skulle jeg ha hatt 4-takt i denne klassen tror jeg nok at det hadde blitt en Verado 350. Men valget mellom R6 kompressor, V6 high tech 2-takt og V8 brumlebass er ikke lett Men sistnevnte er iallefall desidert dyrest. Redigert 27.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
matsemann Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Hvordan er servoen på G2 motorene? Prøverkjørte en ny båt med Yamaha 300 med hydraulisk styring her om dagen, og det føltes som alt fra muskelservo til superlett fingerstyring, avhengig av hastighet. Etter å blitt vandt til servostyringen på 350 Verado, så føltes den hydrauliske styringen veldig gammeldags. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 (redigert) Du kan programmere hvor mye den skal virke via touchscreen, også avhengig i fart Jeg liker den lett på lav fart (1 finger) og tyngre i høy fart, og kjører da "mid" nå. Min båt har riktig tilpasset styrepumpe forran og alt gjort etter spec for G2 skal sies, så kanskje derfor alt virker greit? Redigert 27.September.2016 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Jotto: Vil nok vanligvis være 2 ombord, men også 6 personer. Har også litt tro på at 760 oppfører seg litt mindre badekar enn en båt på 20 fot. Mulig jeg tar feil her, men overgangen fra 42 fot seilbåt blir uansett ganske brutal i forhold til stabilitet og sjødyktighet. Uten tvil...! :-) Et badekar står som regel ganske i ro da. Tenker du å bruke kabinen foran til overnatting? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Du kan programmere hvor mye den skal virke via touchscreen, også avhengig i fart Kan du slutte å poste sånt? Jeg kommer til å ende med å kjøpe en G2, og da må jeg jo også ha større båt... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 (redigert) Du får være med og teste før jeg setter den bort for vintern i oktober en gang jotto ref 400R verado, den går på 91 US octane, blir ala vår 95 US 93 = vår 98 Marsjfart med G2'ene på "fjorden rundt" forrige helg. yam F350 er desverre ikke så imponerende selv om det er v8, jeg elsker jo v8.. så litt kipt å si det :/ Redigert 28.September.2016 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Du får være med og teste før jeg setter den bort for vintern i oktober en gang jotto Si ifra når du skal ut, jeg er klar! Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Du får være med og teste før jeg setter den bort for vintern i oktober en gang jotto ref 400R verado, den går på 91 US octane, blir ala vår 95 US 93 = vår 98 Marsjfart med G2'ene på "fjorden rundt" forrige helg. yam F350 er desverre ikke så imponerende selv om det er v8, jeg elsker jo v8.. så litt kipt å si det :/ Du sier yam F350 ikke er imponerende. Hva mener du med det? Min erfaring tilsier at Evenrude 300hp i Nordkapp 760 går i ca 48knop. Bråker mye mer en Yamaha og aks er bedre i med Yamaha 350. Yamaha f350 gikk i 56 knopp. (vet om en som hadde samme båt i 60 med litt jobbing med propell.) Så min konklusjon er: Mindre støy, høyere topp hastighet / marsj hastighet. største fordelen jeg ser med G2 i dag er servo systemet dem`s. det må Yamaha kopiere ;O) Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
andersb Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Min erfaring tilsier at Evenrude 300hp i Nordkapp 760 går i ca 48knop. Bråker mye mer en Yamaha og aks er bedre i med Yamaha 350. Var det G1 eller G2 du prøvde? E-tec 300 G1 har hva 30-40hk mindre enn G2 på propellaksling og mye mye mindre moment. Sitér dette innlegget Link to post
Kystskippern Svart 28.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Tenker du å bruke kabinen foran til overnatting? Nei, blir ikke overnatting, men synes det er viktig å ha et toalett tilgjengelig når det skal være med noen barnebarn som stadig må ett eller annet. Startet med å se på Yamarin 75 Cross med 300 hk Yamaha og var ganske bestemt på den, men toalettet avgjorde at jeg droppet den. Ser nå at også Enduro 705 har toalett, så kanskje jeg burde titte på den også!? Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Var det G1 eller G2 du prøvde? E-tec 300 G1 har hva 30-40hk mindre enn G2 på propellaksling og mye mye mindre moment. Må innrømme at kun jeg kun har prøvd g2 en gang. Men de opplyser samme hastighet med 300kh g1 og g2 på finn. Sikkert en helt super motor. Men irriterer meg over at Nordkapp bruker dem, 760 dems går mye bedre med litt vekt i rompa. Kjøre opplevelsen var super ++ Den var så bra at jeg nå vurderer og kjøpe en brukt med Evenrude og sette på en ny 350 Yamaha. (har ikke rå til alt nytt nå..) Jeg har faktisk prøvd båten med samme motor, så dette er ikke bare hva jeg tror. 2t eller 4t har ingen ting å si for meg, men støy har. I en moro båt, har det ingenting og si. Men i en båt som kjøres transport etapper og med familie har det mye og si. ( for meg). Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
jotto Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Nei, blir ikke overnatting, men synes det er viktig å ha et toalett tilgjengelig når det skal være med noen barnebarn som stadig må ett eller annet. Startet med å se på Yamarin 75 Cross med 300 hk Yamaha og var ganske bestemt på den, men toalettet avgjorde at jeg droppet den. Ser nå at også Enduro 705 har toalett, så kanskje jeg burde titte på den også!? 705 har toalett den også ja. Men det er kanskje praktisk med den lille kabinen foran på 760 så du kan stuve vekk barnebarna når det trengs ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 ref 400R verado, den går på 91 US octane, blir ala vår 95 US 93 = vår 98 Sitat fra artikkelen om 400R jeg linket til: "Ifølge Mercury spinner motoren opp til 7000 rpm, men det enorme effektuttaket forutsetter 98 oktan bensin. Er det kun 95 oktan å få kjøpt stiller maskinen om tenningen for å unngå ødeleggende motorbank." Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Litt kildekritikk når det gjelder noe som helst som er skrevet av journalister kan ofte vise seg å være nyttig. Om man slår opp på mercuryracing.com med spesifikasjonene til 400R motoren. Så står det at denne skal ha Minimum 89 octane med Recommended 91 Octane (us octane er (mon+ron)/2). Slik at en 400R skal minimum ha 92/93 av vår bensin, og anbefales vår 95 oktan. Ifølge produsents spesifikasjoner på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 (redigert) Da var det vel bare Mercury selv som blingser litt i konverteringene sine: https://www.mercurymarine.com/en/us/news/verado-400r---serious-performance-outboard/ "Electronic knock control enables the engine to safely run on 89 octane (95 Ron) fuel when the recommended premium 91-octane (98 RON) fuel is not available to maximize performance." Redigert 30.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 ...G2 er tilnærmet vedlikeholdsfri i 5år.... og vinterkonserveringen gjør den selv... elektronisk - min mening er at den må være en betydelig dårligere motor om jeg ikke skulle velge E-tec. Mindre vedlikehold gir mer tid på vannet. Har byttet ut to av mine påhengser siste året og det ble E-tec begge gangene. Det blir en motor til neste gang jeg får feriepenger.. Har gått fra å være helfrelst Yamaha fan til å bli kynisk E-tec tilhenger Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Fikk du noe pris? Et annet tips er og gå opp fra 30 til 40 baugpropelle. (Husker ikke resten av betegnelsen på den. ) Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.