Jump to content

Erfaring med Nordkapp 760 Enduro?


Kystskippern

Recommended Posts

altmuligbåt: Da skal jeg sende en mail til Stokken for å høre hvilke muligheter som finnes. Takk for tipset! Jeg føler meg ikke helt trygg på å gå for en 2 takter og er egentlig ikke veldig opptatt av tøff lyd og toppfarten på båten. Jeg vil ha komfort og jevn gange.

Jotto: Vil nok vanligvis være 2 ombord, men også 6 personer. Har også litt tro på at 760 oppfører seg litt mindre badekar enn en båt på 20 fot. Mulig jeg tar feil her, men overgangen fra 42 fot seilbåt blir uansett ganske brutal i forhold til stabilitet og sjødyktighet. Kunne sikkert klart meg med en noe mindre båt, men har ikke funnet annet enn Buster Magnum Pro, men er ikke sikker på om jeg egentlig liker den godt nok :wink:

 

 

Og gjør deg selv tjenesten med og ta 350hp med en gang..

 

Kan garantere deg med 100% sikkerhet at du blir fornøyd!

 

(Det ser jeg etter selv men Noblesse da.)

 

Har også hat Mercury (300hp)

 

Men kvalitet og styrke kan ikke sammenlignes. (hadde det på Flipper 760).

(det samme gjelder båten, Nordkapp er en del bedre en Flipper.)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Ryktet på Yamaha F350 er nok litt ullent ja, men det gjelder nok bare de første årgangene.

Så dette har de nok fikset forlengst.

Sylindervolumet på 5,3 liter er det ikke noen som er i nærheten av i utenbordsverdenen (bortsett fra Seven Marine som bruker GM 6,2 liter V8 da, men det er jo en helt annen prisklasse).

 

E-tec med standard oljeblanding (med XD50 innstilling i motorcomputer) lukter naturligvis litt 2-takt hvis man får eksosen rett i fjeset, men allikevel ikke til stor sjenanse vanligvis.

Det er vel ikke så mange som kjører E-tec med XD100 olje/innstilling (lavere oljeforbruk) pga. at oljen er relativt dyr og man er låst til XD100 eller kompatibel olje.

Men på G2 antar jeg de fleste kjører XD100.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ser at båten som svenske Hamnen-folkene brukte som ekspedisjonsbåt på Vestlandet har den forrige versjonen av Evinrude 300 hk.

Testen hvor tallet 1,6 kommer frem finner du her

Er det stor forskjell på forrige versjon og G2? Fikk svar fra Stokken i dag at de ikke solgte Nordkapp med andre motorer enn Evinrude og han ba meg ta kontakt for en prøvetur, samt at han argumenterte for at Evinrude var et godt valg også i forhold til Yamaha. Skal ringe i morgen å avtale en prøvetur før båten deres går i opplag.

Link to post

Evinrude er uten tvil et godt valg om man liker 2t motorkarakteristikk! Det jeg liker best med G2 er selve konstruksjonen og integrert servostyring og tiltsystem som er bedre enn alle andre produsenter. Skulle jeg først hatt Evinrude hadde jeg uten tvil valgt G2 motor teknisk er vel kansje ikke så store forskjell selv om det sikkert er tatt et lite steg fremmover og optimalisert maximalt på G2

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Er nesten sikker på at G2 300 har lavere snittforbruk enn Yamaha F350. Men det skiller nok isåfall ikke så veldig mye.

Skulle jeg ha hatt 4-takt i denne klassen tror jeg nok at det hadde blitt en Verado 350.

 

Men valget mellom R6 kompressor, V6 high tech 2-takt og V8 brumlebass er ikke lett  :saint:

Men sistnevnte er iallefall desidert dyrest.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du kan programmere hvor mye den skal virke via touchscreen, også avhengig i fart

 

Jeg liker den lett på lav fart (1 finger) og tyngre i høy fart, og kjører da "mid" nå. 

 

Min båt har riktig tilpasset styrepumpe forran og alt gjort etter spec for G2 skal sies, så kanskje derfor alt virker greit? 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Jotto: Vil nok vanligvis være 2 ombord, men også 6 personer. Har også litt tro på at 760 oppfører seg litt mindre badekar enn en båt på 20 fot. Mulig jeg tar feil her, men overgangen fra 42 fot seilbåt blir uansett ganske brutal i forhold til stabilitet og sjødyktighet. 

 

Uten tvil...! :-) Et badekar står som regel ganske i ro da.

 

Tenker du å bruke kabinen foran til overnatting?

Link to post

Du får være med og teste før jeg setter den bort for vintern i oktober en gang jotto

 

ref 400R verado, den går på 91 US octane, blir ala vår 95

 

US 93 = vår 98

 

Marsjfart med G2'ene på "fjorden rundt" forrige helg. yam F350 er desverre ikke så imponerende selv om det er v8, jeg elsker jo v8.. så litt kipt å si det :/ 

 

14355582_10154440797941788_9813674178286

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Du får være med og teste før jeg setter den bort for vintern i oktober en gang jotto

 

ref 400R verado, den går på 91 US octane, blir ala vår 95

 

US 93 = vår 98

 

Marsjfart med G2'ene på "fjorden rundt" forrige helg. yam F350 er desverre ikke så imponerende selv om det er v8, jeg elsker jo v8.. så litt kipt å si det :/ 

 

 

Du sier yam F350 ikke er imponerende.

Hva mener du med det?

 

Min erfaring tilsier at Evenrude 300hp i Nordkapp 760 går i ca 48knop.

Bråker mye mer en Yamaha og aks er bedre i med Yamaha 350.

 

Yamaha f350 gikk i 56 knopp. (vet om en som hadde samme båt i 60 med litt jobbing med propell.)

 

Så min konklusjon er:

Mindre støy, høyere topp hastighet / marsj hastighet.

 

største fordelen jeg ser med G2 i dag er servo systemet dem`s. det må Yamaha kopiere ;O)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Tenker du å bruke kabinen foran til overnatting?

 

Nei, blir ikke overnatting, men synes det er viktig å ha et toalett tilgjengelig når det skal være med noen barnebarn som stadig må ett eller annet. Startet med å se på Yamarin 75 Cross med 300 hk Yamaha og var ganske bestemt på den, men toalettet avgjorde at jeg droppet den. Ser nå at også Enduro 705 har toalett, så kanskje jeg burde titte på den også!?

Link to post

Var det G1 eller G2 du prøvde?

 

E-tec 300 G1 har hva 30-40hk mindre enn G2 på propellaksling og mye mye mindre moment. 

Må innrømme at kun jeg kun har prøvd g2 en gang.

Men de opplyser samme hastighet med 300kh g1 og g2 på finn.

 

Sikkert en helt super motor.

Men irriterer meg over at Nordkapp bruker dem, 760 dems går mye bedre med litt vekt i rompa.

Kjøre opplevelsen var super ++

 

Den var så bra at jeg nå vurderer og kjøpe en brukt med Evenrude og sette på en ny 350 Yamaha. (har ikke rå til alt nytt nå..)

 

Jeg har faktisk prøvd båten med samme motor, så dette er ikke bare hva jeg tror.  

 

2t eller 4t har ingen ting å si for meg, men støy har.

I en moro båt, har det ingenting og si.

Men i en båt som kjøres transport etapper og med familie har det mye og si. ( for meg).

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Nei, blir ikke overnatting, men synes det er viktig å ha et toalett tilgjengelig når det skal være med noen barnebarn som stadig må ett eller annet. Startet med å se på Yamarin 75 Cross med 300 hk Yamaha og var ganske bestemt på den, men toalettet avgjorde at jeg droppet den. Ser nå at også Enduro 705 har toalett, så kanskje jeg burde titte på den også!?

 

705 har toalett den også ja. Men det er kanskje praktisk med den lille kabinen foran på 760 så du kan stuve vekk barnebarna når det trengs ;-)

Link to post

ref 400R verado, den går på 91 US octane, blir ala vår 95

 

US 93 = vår 98 

 

 

 

Sitat fra artikkelen om 400R jeg linket til: "Ifølge Mercury spinner motoren opp til 7000 rpm, men det enorme effektuttaket forutsetter 98 oktan bensin. Er det kun 95 oktan å få kjøpt stiller maskinen om tenningen for å unngå ødeleggende motorbank."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Litt kildekritikk når det gjelder noe som helst som er skrevet av journalister kan ofte vise seg å være nyttig.

 

Om man slår opp på mercuryracing.com med spesifikasjonene til 400R motoren. Så står det at denne skal ha Minimum 89 octane med Recommended 91 Octane (us octane er (mon+ron)/2).

 

Slik at en 400R skal minimum ha 92/93 av vår bensin, og anbefales vår 95 oktan. Ifølge produsents spesifikasjoner på motoren.

Link to post

Da var det vel bare Mercury selv som blingser litt i konverteringene sine:

 

https://www.mercurymarine.com/en/us/news/verado-400r---serious-performance-outboard/

 

"Electronic knock control enables the engine to safely run on 89 octane (95 Ron) fuel when the recommended premium 91-octane (98 RON) fuel is not available to maximize performance."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

...G2 er tilnærmet vedlikeholdsfri i 5år.... og vinterkonserveringen gjør den selv... elektronisk   - min mening er at den må være en betydelig dårligere motor om jeg ikke skulle velge E-tec. Mindre vedlikehold gir mer tid på vannet. Har byttet ut to av mine påhengser siste året og det ble E-tec begge gangene. Det blir en motor til neste gang jeg får feriepenger.. Har gått fra å være helfrelst Yamaha fan til å bli kynisk E-tec tilhenger

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...