Teerex Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 (redigert) Sleipner Side-Power SE40 er noe kraftigere enn SE30 ja, men ikke så mye som den økte kW-effekten skulle tilsi siden de bruker samme tunnell og propell. Men prisforskjellen er jo svært liten så det er vel sjelden noe stort poeng å velge SE30, men den drar jo mindre strøm så evt. mindre kabler/batteri. Kjøpte nettopp en slik SE40 til min Windy27, vil anta den er kraftig nok for de fleste forhold. Redigert 4.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kystskippern Svart 5.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Hmm...ser at innlegget jeg skrev i går forsvant, men prøver igjen: Jeg fikk ikke pris på båten med Yamaha, det ville de ikke levere. Skal teste båt i slutten av uken, så det blir spennende å finne ut om jeg liker G2 300 hk. Håpet er at det blir suksess, men blir det ikke det, må jeg starte litt fra starten igjen. Finner ingen båttyper jeg liker som ser ut som en skjærgårdjeep og som har toalett. Vet ikke om jeg trenger baugpropell på denne båten, men skjønner at det kan være kjekt å ha i en trang havn når det blåser mye. Jeg kommer til å kjøpe HD-radar, et skikkelig ekkolodd, vhf og så stor kartplotter som mulig(neppe plass til større enn 9", men er det plass til 12" kjøper jeg det. Har meget god erfaring med Raymarine, så det blir nok det jeg lander på. Kunne helt sikkert klart meg godt uten radar og fastmontert vhf, men det er jo så artig med elektronikk... Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Er det 705 eller 760 du skal prøve? Er forøvrig enig i at det er artig med elektronikk... synes 7" kartplotteren som er på min er vel liten. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Har ikke noen erfaring men G2, men sykla forgi en 760 med En G2 på hekken i dag. Tøff båt, med tøff motor. Vil tro det funker ganske så bra :-) Bra du får prøve, hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Kystskippern Svart 5.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Det er en 760 som skal testes, skal komme tilbake med mitt inntrykk av motor og båt etter testturen. Gleder meg litt kjenner jeg Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 (redigert) Har fått testet G2 300 litt både til lands og til vanns (funket best til vanns). En venn som har investert i gromsakene. Topper 53-54 knop og relativt greit forbruk i normal marsjfart. Evinrude RX4 22P propell. Stod en 25P på først, Fikk ca samme fart men for lavt turtall. Finnes ikke 23P pussig nok. Sportslig lyd iallefall, men ikke direkte ubehagelig støynivå. Akkurat denne båten, Anytec 750 SPD med Öhlins dempere under stolene, er ganske upåvirket av bølgehøyden da. Et luftig svev i ny og ne er helt komfortabelt. Redigert 5.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Har fått testet G2 300 litt både til lands og til vanns (funket best til vanns). En venn som har investert i gromsakene. Topper 53-54 knop og relativt greit forbruk i normal marsjfart. Evinrude RX4 22P propell. Stod en 25P på først, Fikk ca samme fart men for lavt turtall. Finnes ikke 23P pussig nok. Sportslig lyd iallefall, men ikke direkte ubehagelig støynivå. Akkurat denne båten, Anytec 750 SPD med Öhlins dempere under stolene, er ganske upåvirket av bølgehøyden da. Et luftig svev i ny og ne er helt komfortabelt. Tøffe ting! kom dere ned mot litern i marsj? hva var maks turtall? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Teerex Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 (redigert) Fikk 5100-5200 rpm med 25P og oppimot 5800 rpm med 22P såvidt jeg husker. Fullgass-turtallsområdet er jo 5500-6000 rpm. Mener at forbruket kom ned mot literen, men det er ca 3 måneder siden jeg var med så husker ikke eksakt nå. Redigert 6.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kystskippern Svart 7.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 (redigert) Da er prøveturen unnagjort i strålende vær, noe som helt sikkert ikke dempet begeistringen for båten. Jeg var egentlig ikke så spent på båten for Nordkapp Noblesse 760 er kjent for gode egenskaper og ganske skarpt V-skrog, Enduroen har samme skrog. Det var motoren som var tema. Må innrømme at jeg er imponert over 300 HK G2 motoren til Evinrude. Den høres litt bedre enn Yamaha sin 200 HK på lavt turtall, men absolutt ikke sjenerende på tomgang og i 5-6 knop slik jeg fryktet. Motorlyden er rett og slett ganske fin å høre på og responsen er helt rå. Båten som veier 2 tonn skyter opp i plan på sekunder og bare øker til den når litt over 50 knop. Ganske imponerende hvordan båten responderer på gassen fra 20-25 knop til full gass, nesten som å få et tupp i r... Service etter 5 år høres veldig fristende ut og sier mye om hvordan denne motoren er bygget. Tror jeg er i ferd med å glemme alle mine fordommer mot 2-takterer og har nå skjønt at mine erfaringer med 2-takts motorer er utdatert og minst 20 år gamle. Her har det skjedd en liten revolusjon! Liker Enduroen med førerstol høyt og fint i båten med fin plassering av instrumenter og kartplotter. Nå er det inn i tenkeboksen og finne ut om dette er tidspunktet for å skrive kontrakt på. Redigert 7.Oktober.2016 av Kystskippern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 (redigert) Akkurat det jeg IKKE trengte å høre.. :) Forresten, det det ikke service etter 300 timer på G2? Redigert 8.Oktober.2016 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kystskippern Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 G2 har 5 års garanti, service etter 5 år eller 500 timer. Forrige versjon hadde 3 år eller 300 timer. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Ok, visste ikke at det hadde blitt endret på G2. Imponerende! Sitér dette innlegget Link to post
Kystskippern Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 (redigert) Ja det er ganske voldsomt når man ser hvor mye tid og penger som brukes på andre motorer med årlige servicer for 4-6000 + masse tid. Høres snart ut som om jeg selger Evinrude, men jeg klarer ikke å finne et eneste argument som taler for at jeg heller skal kjøpe en firetakter. Tror mange har godt av en testrunde som jeg hadde på fredag før de argumenterer så hardt videre for at firetakter er eneste alternativet. Det har åpenbart skjedd en revolusjon som har gått mange hus forbi :-) Redigert 8.Oktober.2016 av Kystskippern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 told you so :p Sitér dette innlegget Link to post
Kystskippern Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 told you so :p Ja, må begynne å bruke ørene mer... Jeg leser litt tilbake i tråden og ser at det argumenteres med lukt og forskjellen på å snakke og skrike. Vi kjørte i hele fartsregisteret og hadde ikke problemer med å snakke i det hele tatt. Du blir litt satt ut i det du gir full gass fra dorgefart, men det tror jeg skyldes det kontante svaret fra motoren og den intense responsen. Den gir lynrask respons i turtall slik at lyden fra dorgefart til full pupp kommer veldig fort. Det som lager lyd er vind & vann i høye hastigheter, i lavere hastigheter høres en fin motorlyd som ikke er høyere enn at det går an å snakke uanstrengt. Det med lukt tenkte jeg ikke på, kjente overhode ingen lukt i det hele tatt. Må si at Nordkappen også gikk veldig fint i vannet. Det er lett å merke at v-skroget ikke flater ut særlig mye akter. Den er myk og fin i sjøen og legger seg godt over i svingene, noe jeg synes gir en sportslig og fin kjøreopplevelse. Prisen for et slikt skrog er at den blir litt mer rank og mer følsom for bevegelser av folk i lav hastighet og når den ligger stille, men det gjør den mye morsommere å kjøre. Båten burde hatt trimplan for å kunne justere litt skjev last, men med 3 ombord som vi var, var det ikke noe problem, men tipper det blir litt anderledes med flere ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 jeg klarer ikke å finne et eneste argument som taler for at jeg heller skal kjøpe en firetakter. En bør vel stille seg spørsmålet om hvorfor Yamaha, Honda og Suzuki har kuttet helt ut to-taktere Og hvorfor det er helt slutt på to-taktere i biler og mc. Det er fordi firetaktere er en overlegen teknologi, totalt sett. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 -bra nic - ikke så interessert i fakta... Yamaha lager og selger 2-takt. De brukes både i motorsykler og i utenbordsmotorer. Men de klarer ikke å lage disse med rene avgasser, slik som BRP klarer. Defor selges vel 2-takterne som de selv mener er driftssikre. Disse selges bl.a i Australia. Honda har ikke klart å lage 2 takt på mange år. Uansett. De har 4 takt og ventilstyring mekanisk som sin kjerneverdi. Og er vel ikke helt cutting edge uansett hvor mange ventiler de har lengre. Dessverre. De var jo flinke da V-tec kom, men de begynner å bli sørgelig akterutseilt. Suzuki lager også 2 takt utenbordsmotorer med elektronisk innspørytning. Og motorsykler Men klarer ikke de heller utslippskravene. Så langt er de opp til 40hk. Dette er lettere motorer enn 4 takt som de selv fremstiller som positivt. Men de sliter som sagt med at deres innsprøytning ikke fungerer så bra som E-tec som gir uforbrente bensin i avgasser og ikke så ren forbrenning. Mercury har fremdeles 2 takt. Utslippskrav tok livet av 2 takt fordi det ble vanskelig å få rene avgasser. Færre bevegelige deler, lavere vekt, mindre reimer og driftsproblemer har alltid vært 2 taktens fortrinn. Det mener alle motorprodusenter. Det var enklere å gjøre om til 4 takt da utslippskravene kom. Fordi det var ingen som så muligheten til å lage en 2 takter som klarte kravene. Så derfor fikk vi ventilstyring på 4 takten som skulle redusere utslipp med all leamikken som det medførte. Dernest mye dårlige løsninger på innspørytning som ikke var feilfri (for å si det mildt) i mange år på 4 takterne. Men nå er teknologien kommet så langt på innsprøytningstyring og dyser at det igjen er mulig å få 2 takt med renere avgasser enn 4t. Som viser at det er noen på 4 talt som sover i timen og ikke utvikler sin teknologi. For 4 takterne burde hatt lavere utslipp nå - ikke sant! Så dere som mener at Yam-Hon-Suz er så flinke eier ikke kritisk sans spør du meg. De gor dere dårligere produkter enn de faktisk kan lage, men så lenge de kommer unna med det...så gjør de det... Både Mercury og Evinrude får det til med 2t. BRP hovedsaklig fordi de har en større mengde produkter som har nytte av 2 taktens fortrinn. Slik at investeringen i ny teknologi kan få sin avkastning på deres brede vareutvalg der lettere vekt og krafigere respons i motoren kommer til sin rett. BRP lager også 4 taktere, bedre enn mange og leverer sine Rotax til BMWs motorsykler og til flere ledende flyprodusenter der 4 takt gir fortrinn. 2 takts dirt og trial sykler lever i beste velgående med 2 takt. De trenger den kjappe responsen som 2 takt gir. Husaberg og Husquarna lager ikke annet enn 2 takt. KTM og Kawasaki lager nye 2 takter. Suzuki og Yamaha er også med her i 2takt kjøret. Honda har nylig levert inn en patentsøknad på nye 2 taktermotorer - med inndirekte innspøyting som krever lavere trykk enn E-tecs løsning. Men dette er nok en motor som ikke skal ut på sjøen med det første. For all del - kjøp noe som gir de fortrinnene man er ute etter! Men tro på egne erfaringer! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2016 (redigert) Mercury er nok på tur til å fase ut Optimax etter 18 suksessfulle år på markedet. De nye 4-takterne er blitt så bra, og de fleste kundene ønsker en motor som er mest mulig stillegående og uproblematisk. Mens BRP siden årtusenskiftet har satset stort på å få til E-tec systemet. De har jo også brukt det på snøscooter i en årrekke. BRP hadde ingen spesiell tradisjon for å produsere 4-taktsmotorer, og fikk mange av sine 2 og 4-takts motorer fra Rotax som også produserer flymotorer. De så vel dermed utviklingspotensialet i konkursrammede OMC sin satsing på DI 2-takt med det østerrikske FICHT innsprøytningssystemet, som hadde vært alt annet enn suksessfult de første 5 årene fra 1996-2000. Nå 16 år etter er det lite som tyder på at 2-takteren er på tur i grava med det første. Redigert 11.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2016 (redigert) En bør vel stille seg spørsmålet om hvorfor Yamaha, Honda og Suzuki har kuttet helt ut to-taktere Og hvorfor det er helt slutt på to-taktere i biler og mc. Det er fordi firetaktere er en overlegen teknologi, totalt sett. Det enkle svaret er vel at det rett og slett har vært enklere å utvikle og produsere 4-taktsmotorer med tilfredstillende utslippsverdier, pga. at 4-taktere har vært den dominerende motorteknologien i bil og MC-verdenen i generasjoner. Suzuki og Yamaha holdt lenge på 2-takteren også til MC-bruk, helt fram til 80-tallet med sine legendariske gateracingmodeller RG500 og RD500. Mens Honda 2-taktere må man lete lengre etter, både til lands og spesielt til vanns. For snøskutere var 2-taktere enerådende helt fram til godt forbi årtusenskiftet, mens utenbordsmotormarkedet noen år før hadde dreid mot 4-taktere anført av Honda, Suzuki og Yamaha. Men mere tradisjonelle 2-taktere selges fortsatt i visse markeder utenfor EU og USA, der utslippskravene ikke er de samme. BRP som bl.a. eier Evinrude, Ski-Doo og Lynx så vel potensialet for en 2-takter med ny teknologi som kunne tilfredstille nye utslipps og forbrukskrav, så de satset stort på utviklingen av E-tec både for vann og snø. Vi kan derfor takke BRP for at vi nå ikke sitter med bare 4-taktsmotorer i ymse farkoster utenfor landeveien. Mye tyder vel på at Mercury faser ut Optimax, uten at det er en dårlig teknologi. Bare at siste generasjon 4-takt 80-150 hk fra Mercury rett og slett er bedre på alle områder. BRP/Evinrude sitter nå med 2. generasjon E-tec fra 150-300 hk, og med 5 års serviceintervall samt en del andre innovative egenskaper kan vi bare takke dem for å gjøre påhengsmotormarkedet litt mere variert. Redigert 31.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NordkappEnduro Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.