Jump to content

Tråden med bilder av fyrtårn

lano2

Recommended Posts

Fyret på Vinga utenfor Gøteborg

bilde

Rett utenfor Vinga er det en også grunne, i 1929 ble fyrskipet Vinga ankret opp ved grunnen

bilde

Skipet var i tjeneste frem til 1965, når det ble erstattet av Trubaduren, et fyr oppkalt etter Evert Taube, som vokste opp på øya Vinga.

bilde

Fyrskipet Vinga var i en del år benyttet som internat for Skeppsholmens folkhögskola, aner ikke om det fremdeles ligger der, men de forsøkte å selge det for rundt ti år siden?

bilde

Litt lenger syd var fyrskipet Fladen ankret opp med 756 meter lang kjetting, og et anker som veide 2.8 tonn.

Dette skipet lå kun på Fladen et par år, men et annet skip var stasjonert der fra 1892 til 1966. Et fast fyr ble satt ut i 1969.

Skipet bygdes opprinnelig i 1915 ved Bergsunds varv i Stockholm, men på grunn av krigen ble det ikke stasjonert på Ölands skjær før i 1919, da med navnet "Ölandsrev".

I 1959 ble skipet flyttet til Hävringe, og så i 1966 til Fladen.

Navnene på fyrskipene ble endret ut i fra hvilke skjær/grunne de markerte, og ble malt på siden, Fladen er altså det siste stedet dette skipet tjenestegjorde.

bilde

Skipet ble totalrenovert i 2009, og er en del av det maritime museumet i Gøteborg.

Sverige har totalt hatt 24 fyrskipstasjoner, med 37 ulike fyrskip, det første i 1831 på Falsterborev i Østersjøen, det siste i 1979 på Jerskullen, også i Østersjøen, ved Karlskrona.

Norge derimot hadde ikke like stor suksess med fyrskip, og har kun hatt to stasjoner med begrenset varighet.

Sluppen «Enigheden» ble lagt ut ved Lepsøyrevet nord for Ålesund i 1856.

Skipet havarerte året etter. Lepsøyrev fyr ble bygget i 1879, etter at det hadde vært gjort flere forsøk med nye fyrskip i området.

Lepsøyrev fyr
10883779445_7a471f0b8e_b.jpg

Den andre fyrskipsstasjonen var ved Ildjernet, Nesodden.
I 1919 ble fyrskipet " Ildjernsflu" lagt ut ved nettopp Ildjernsflu ved Nesodden, oppkalt etter grunnen det markerte.
Skipet ble pårent og sank allerede 9. februar 1929, ti år etter.
Et nytt fyrskip ble lagt ut, og det holdt seg flytende til 1968, da det ble kondemnert og erstattet med en bunnfundamentert fyrlykt.

800px-IldjernsfluFyrskib.jpg
Redigert av adeneo (see edit history)

Verdens nordligste fyrtårn, Fruholmen i Finnmark.

bilde

Det finnes vel to fyrtårn på Spitsbergen også, disse må da være lengre nord enn Fruholmen, selv om reklamen så fint sier noe annet? Så er det vel noen på Baffin Island?

Sannsynligvis verdens sydligste, San Juan del Salvamento på øya Isla de los Estados, opphav til Jules Vernes "Fyrtårnet ved Verdens Ende".

bilde

Herkulestårnet, snart 2000 år gammelt

bilde

Noen utenlandske her, rimelig "klamt" klima...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ringholmen i Nyleia/Stokksundet fra ca 1895:

bilde

...og for ca 15 år siden (nattbilde, "solen" i bildet er månen):

bilde

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Guest Avmønstret#

Ok, jeg synder litt ifht tråden. Men på veien ut til Kråkenes fyr ligger ei lita kyrkje, åpnet i 1933, temmelig forblåst:

bilde

Noen får en våt grav:

bilde

Og nedenfor den lille kyrkja, i ei lita bukt, ligger noen gamle naust:

bilde

Men for å være tro til tråden. Et fyr som ligger i innseilinga til Måløy når en kommer sørfra. Husevågøy med Klovingen i bakgrunnen. 

bilde

GeirFrode - Visst er det Møkkalasset  :clap:

Det er ikke mye jeg vet om fyr men Møkkalasset har fungert som Race kontor og observasjonspost for teknisk delegat under mange båtrace i Tvedestrand og Skagerak Across.(som går over til Hirtshals og tilbake) Selv liker jeg godt å gå iland der og det er alltid mange innom og alltid god stemning. Mange av de man treffer der er aktive på forumet og jeg venta vel at riktig svar kom fra en av gutta fra Tvedestrand

(men forresten... hummer er vel det eneste som står i hue på de gutta nå :lol: ) 

Litt fyrhistorie:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Þridranger Lighthouse, Vestmannaeyjar Iceland

bilde

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Finnes det noen god oversikt på web over lys karakteristikken på de ulike fyrlyktene langs kysten ? 

Lista fyr er stadig et landemerke til hjelp for skipstrafikken. Fyrtårnet er bygget i hugget granitt, er fra 1833 og er 34 meter høyt. Karakteristikken for fyret er hvitt blink hver 4. sekund, som du ser her:

http://www.fvn.no/fvntv/#!/video/1001211/livekamera-fra-lindesnes-fyr

Dette fyret har sikkert mange av dere passert på vei langs østkysten av Danmark mellom Læsø og Lyngså. Læsø Rende Fyr har racon og dermed lett synlig også på radaren.

bilde

Det som er mindre kjent  er "fyrvokterboligen"  som er bygget inn i sokkelen under vann.

Sikkert en kul plass å overnatte under en høststorm (bokstavelig talt.. ).

bilde

Redigert av Phoebe (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...