Skyggen Startet 26.September.2016 Link til dette innlegget Startet 26.September.2016 Hei. jeg har bygd om en Fjord 21 dc fra innenbords til utenbordsmotor.Det jeg lurer på er om det er nok med en 115 hk,eller må jeg opp mot 150 hk.Sikkert noen som vet mer om dette enn meg.Setter stor pris på om noen av dere her inne kunne svare på det.Ble for øvrig medlem her i går . Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 kommer litt an på bruk og hva du ønsker av fart. Hva sto i av motor før byttet da? Om det sto noe i strl 115-130hk bensin så vil en påhenger på 115 hk normalt gi bedre effekt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Jeg ville gått for 150 hk 4-takt pga betydelig større slagvolum, bredere marsjfartsområde og lavere turtall og støy i samme fart som 115 hk. Båten er vel også relativt tung, 1400-1600kg? Eller er båten bygd om til skjærgårdsjeep? Det kan også tenkes at den extra vekten som en 150 hk har er godt for balansen og sjøegenskaper. Men som Ivar er inne på er det dine behov og ønsker som betyr noe. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 forsåvidt enig i at det sikkert er en fordel med de ekstra kreftene i en 150hk kontra 115. Disse skrogene ble bygd før det ble in å spare på glassfiber og polyester så det er nok solide saker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skyggen Svart 26.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Hei takk for svar. Jeg mener å ha lest på en orginalbrosjyre at Daycruiseren veier i overkant av 1300 kilo med motor og drev. Weekenderen derimot tror jeg veier rundt 1600 kilo.Den jeg har tror jeg veier ca 1000 kilo uten motor. Det jeg har gjort er og lage motorbrønn i den,ellers er den orginal.Jeg er ikke ute etter noen kjempefart ,men kunne hvert greit med litt ekstra krefter. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Jeg ville gått for 150 hk 4-takt pga betydelig større slagvolum, bredere marsjfartsområde og lavere turtall og støy i samme fart som 115 hk. Båten er vel også relativt tung, 1400-1600kg? Eller er båten bygd om til skjærgårdsjeep? Det kan også tenkes at den extra vekten som en 150 hk har er godt for balansen og sjøegenskaper. Men som Ivar er inne på er det dine behov og ønsker som betyr noe. Tror jeg hadde gått for 150 hk etec rolig stille gange og lettvekt, lite vedlikehold Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
000 Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 bensin så vil en påhenger på 115 hk normalt gi bedre effekt. njaaa det kan nå diskuteres. Det blir ingen racer det her og slike små påhenger har små propeller og det er ikkje akkurat noen fordel i en slik båt. Volvo sine propellerere var vanligvis 15" diameter på og stoort bladareale. En 150 hk vil absolutt være å foretrekke. Har man valget mellom akkurat for lite krefter eller antagelig nok så velger man så stort man kan. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Skal du ha "bare" 115 hk må du iallefall velge Mercury F115 CT (Command Thrust) som har samme undervannshus og propelldiameter som 150 hk klassen. På tyngre/større båter enn vanlige 18-fots skjærgårsjeeper gir dette både bedre akselerasjon, toppfart og lavere forbruk ifølge tester som er gjort. Men det optimale kan nok være Mercury F150 3,0 liter som er både størst og lettest i klassen. Evt. E-tec 150 V6 da, hvis man er ute etter litt mere sportslig framtreden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Storø Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 November 1968 ble en Fjord 21 DC ( den gang kalt " Fjord Holiday DC" ) med Volvo Penta AQ 130A/250D veiet, båten var da tom dvs uten brennstoff og vann på tankene; vekten viste da 1250 kg. Ved en annen anledning ble tilsvarende båt veiet til 1140 kg. I testrapporten fra 16.10.1969 er vekten oppgitt til 1250 kg, oppnådd toppfart var da 25,8 knop. 21' skroget har ganske dyp V og er ikke utpreget lettdrevet... Lykke til med konverteringen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 njaaa det kan nå diskuteres. Det blir ingen racer det her og slike små påhenger har små propeller og det er ikkje akkurat noen fordel i en slik båt. jo forsåvidt - jeg hadde nok gamle halvslappe volvoer i tankene. En ny 3 liters Mercruiser er det vel straks mer guff i .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skyggen Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Jeg tror det blir en 150 hester, høres mest fornuftig ut. Lite av dem på finn da, får være tålmodig dukker vel opp noe. Det hadde stått en Kad 32 i den før jeg kjøpte den, er ikke sikker på vekta på den ,men tung har den hvert , for de hadde hevet vannlinja med ca 10 cm på rompa. Har et spørsmål til ,det står en dieseltank i den ,da lurer jeg på hvordan man rengjør denne så jeg kan bruke den til bensin. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 mener kad32 er i overkant av 450 kg med drev...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jon-Kåre Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Leter du etter brukt ville jeg sakt minimum 150 hk. Dukker det opp en 175-200-250 og prisen er rett. Har lite å si for forbruket og kan sågar slå positivt ut. Vekt på en 250 hk ligger vel rundt 240 for de letteste og opp mot 300 for de tyngste. Har ikke fått det med meg men regner med du skal ha motoren på brakett og da blir tyngdepunktet noe leger bak men hvor mye det har å si vet jeg ikke Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Skyggen Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Jeg har laget motorbrønn på den . Er lik den som ligger ute på finn nå.FINN-kode: 60833242 Ta en titt Jon-Kåre . Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Se der ja, fløt lett og fint med 225 hk jo. Fart hadde han ikke oppgitt men du kan eller har vel sendt han en mail og spurt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Skyggen Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Har snakket med han , Sa den gjorde en 38-40 knop Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.