Jump to content

Erfaringer med å hente luft til Eberspächer D5 innenfra?

Rune Enur

Recommended Posts

Har noen her inne erfaring med å installere luftinntaket til varmeren inne i båten?

Noe sier meg at varmeren blir mer effektiv og mindre energikrevende om den får tilført varm luft..

Er det 20 minus ute og 20 pluss ombord skiller det jo 40 grader. PR nå er luftinntaket på varmerene mine montert ute men jeg vurderer å flytte de slik at de henter "inneluft" og lurer derfor på om det er andre som har erfaringer med dette.

Jeg har 2 stk D5 luftvarmere ombord, bor fast i båten hele året og bruker kun dieselvarmer til oppvarming

Det är fabriksinstallerat med returluft som Du beskriver på min Princess 40 med en Airtronic D5.

Hämtar luften i salongen bakom en soffa vid BB sida.

Värmaren i lastrummet i aktern.

Varmluften levereras från en stamledning längs SB sida.

Fungerar alldeles utmärkt, tyst och fint.

Men jag använder ju inte båten i extrem kyla (dvs i stort sett bara i plusgrader).

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Eg la om så varmeren henter luft fra akterdekk (under kalesja). God erfaring med det, men måtte sette på ei lydfelle. Hadde ikkje trudd det skulle gjøre så stor forskjell i forhold til lyden, men det gjekk fra ulevelig til behagelig :thumbsup:

Jeg har inntak under kallesja på akterdekket nå men det blir jo kaldt baki der og så det er vel omtrent som å hente den i friluft for min del

Ref Hulda:  Vi tar inn luft utenfra. Poenget vårt er å få inn tørr og frisk luft.

Jag hade så på min förra båt med samma motivering som Hulda har.

Kan väl då bara säga att nuvarande returluftslösningen inte uppvisar någon märkbar skillnad i fuktighet eller luftkvalitet inombords och samtidigt då möjligen borde ge lite högre systemverkningsgrad.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)

Kathleen tar også friskluften til oppvarming utenfra. Tror du vil bli plaget med dugg på rutene og høy luftfuktighet i båten når du resirkulerer gammel luft.

red. Ser du har to luftvarmere, mulig du får tilstrekkelig friskluft inn i båten med bare en tilkoblet uteluft og den andre resirkulerer "gammel" luft.

Redigert av navid (see edit history)

Kommer vel litt Ann på hvilken luft du mener.om du henter frisk luft, utenfra, så har den relativt mindre vanninnhold enn fuktig varm inneluft. Det er derfor mindre energikrevende å varme opp den kalde lufta. Det gir også tørrere båt. 

Men forbrenningslufta, til varmerens forbrenning kan godt hentes innenfra. Da får du sugd ut den dårlige lufta. 

Aileen ll

jeg har spjeld så jeg kan velge begge deler. er man mange ombord så er luften mye bedre å puste i når man tar inn uteluft. har lyddemper på inn og ut + exos

Jeg hadde et spjeld slik at jeg kunne velge mellom friskluft fra utsiden eller luft fra salongen på den forrige båten min. Stort sett hentet jeg luft fra yttersiden, men når det bikket -10C og mye vind var det greit med de ekstra gradene ved å hente luft fra salong.

Jeg var såpass fornøyd med muligheten til å velge at jeg skal bygge om i den nye båten. Den henter fra yttersiden. Hadde jeg måtte velge en, ville jeg valgt å hente luft fra yttersiden.

Har alltid brukt luft fra utsiden på de jeg har montert.

Hentet luften like ved luftinntaket.

Monterte en gang med luft fra innsiden slik kunden absolutt ville ha. Noen uker etter innrømmet han dugg og ble tvunget til å ha ene vinduet litt "på gløtt" for å forhindre dette.

Ellers var omluft et tema som opptok ventilasjonsfolkene på slutten av 80tallet da strømprisene begynte å røre på seg.

Ventilasjonen skulle gå som vanlig på dagtid og så over på omluft etter alle hadde forlatt bygningen.

Firmaet jeg jobbet i vurderte dette seriøst, men ble raskt skrinlagt da det etter et halvår ble tatt prøver og video fra innsiden av luftekanalene på et par av de plassene som hadde bygget om.

​Var ikke bare støv som lå der nei.. Var begynt å danne seg små kolonier av "saker og ting" som plutselig levde godt.. De var ikke der da forsøket ble igangsatt. 

Redigert av Gudrun (see edit history)

Bor også på Vestlandet og har lagt om på 2 av 3 båter jeg har hatt. Håpløst å resirkulere varm fuktig luft, spesielt om en kommer inn med våte klær osv en regndag og kaster loss. Har med hell lagt inntaksslange i 'kasse' for luftinntak til motor og dermed unngått å ta hull i skrog. Om en har defroster som henter luft utenfra i tillegg kan det være levelig å kjøre bare denne, men inntak av luft med lavere fuktinnhold utenfra er et bra tiltak for å unngå fukt i båten uansett etter min mening. Godt mulig dette problemet er mindre østover der en har 'litt' færre regndager...

Om du tar lufta fra salongen, så får du ikke ut fuktigheten. Kald luft innholder lite fuktighet. Ved at den varmes opp øker dens evne til å oppta fuktighet og båten blir tørrere. Du kan oppleve det i bilen at om du kjører på omluft begynner det å legge seg dugg innvendig på rutene etter noen minutter Vil ikke anbefale å ta lufta fra salongen

Guest Avmønstret#

Om du tar lufta fra salongen, så får du ikke ut fuktigheten. Kald luft innholder lite fuktighet. Ved at den varmes opp øker dens evne til å oppta fuktighet og båten blir tørrere. Du kan oppleve det i bilen at om du kjører på omluft begynner det å legge seg dugg innvendig på rutene etter noen minutter Vil ikke anbefale å ta lufta fra salongen

Vet ikke om Eber er bygd opp som Webasto. Men på Webasto så er det to "luft inn". En som går til brennkammer og som puffes ut som eksos, og en som går til vifta for oppvarming rundt brennkammer før det puffes inn i båten som oppvarming. 

Om en henter lufta til brennkammer fra innsiden av båten vil en lufte båten ganske aktivt. Ny luft vil bli trukket inn gjennom ventiler osv, inn i brennkammer og ut som eksos. 

Jeg ville kanskje testet ut å trekke både lufta til brennkammer og lufta til vifta fra båten. Da får en fordelen av å varme opp allerede varm luft, og man får fordelen av å få lufta båten vha forbrenninga. Evt hente begge deler fra utsiden og satse på at det må fyres og luftes litt mer aktivt. 

Ifølge manualen dytter D5 opp til 233 kubikkmeter luft per time gjennom varmeveksleren. Dette gir ganske bra luftsirkulasjon, og et overtrykk inne i båten.

På vår D4 i en 41 fots seilbåt, merker vi -stor- forskjell på om eberen går med luft utenifra, eller om vi bruker elektrisk varmevifte.

Om vi bare bruker vifteovn, blir det så mye kondens på aluminiumskarmen på luka over senga, at det drypper ned på oss når vi sover.

Er jo samme prinsippene som et ventilasjonsanlegg. Ja takk - begge deler er sikkert ønsket av mange. I det tilfellet her benyttes det avfukter i tillegg hvis jeg forsto riktig. Da har man egentlig samme funksjon som et moderne ventilasjonsanlegg, men UTEN automatikken. DET er utfordringen tenker jeg.

Uten å gå i detalj rundt ventilasjon tenker jeg følgende: Hva med spjeld (antar y-grenrør er tenkt brukt?) man åpner for begge deler? Altså åpner man 30% for frisk tilluft eksempelvis? Om det har noen betydning for en D5 med tanke på effekt aner jeg ikke ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...