knbo Svart 19.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 XardasKSP, Før du drar til Tyskland eller Polen må du sjekke om båten føre norsk eller internasjonal lanterneføring. Noe du hadde lært på D5L. En behøver ikke båtførerprøven for å ta D5L. Huskt at du kan ta praksis ut-sjekk, Det vil si legge til kai med spring både med pålandsvind og fralandsvind. samt å plukke opp en person av sjøen på begge siden av båten, Og for å få ICC sertifikat må du kunne håndtere en båt på opptil 15 meter. Og kunne legge til kai, uten bruker av trøstere (sidepropeller). manurere i trange farvann osv. Dessuten ville du få god bruk for den kunnskapen du lærer på D5LA kurset. Der lærer du hva du må ha i orden før du drar til annet land. hvordan skal opptre når du kommer til et fremmed land osv. Der er mange ting du må huske på før du drar far Norge. Så for deg ville jeg anbefale ikke bare D5L men også tar D5LA. En annen ting, et norsk D5LA sertifikat gir stor respekt når du utlandet, noe du ikke kan regne med ved et ICC sertifikat. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
XardasKSP Svart 19.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 (redigert) @knbo: Nå skal jeg da i nærmeste omgang ikke dra andre steder enn Langesund/Breviks fjorden og litt utenfor Langesund med Alicraften. Men om noen år så skal jeg ha en Princess 435 og den har jeg tenkt å dra på langtur med da blir D5L veldig relevant. Er ikke forskjellen med D5LA mye mer teoretisk navigasjon på papirkart i forhold til D5L? Uanset får ikke behov for å dra til utlandet før om noen år. men å ha ICC er bra uansett og å få lært så mye som mulig. Når D5L tas i Stavanger så er det ett stykke herfra og "pen pris" som jeg ser på nettsida til Poseidon så tror at denne skal jeg ta først når Princess 435 skal innkjøpes. Redigert 19.Januar.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 @Poseidon: Altså med andre ord er det akkurat samme hvor man tar båtførerprøven det er bare å få tatt den og deretter når man vil lære noe ekstra så er det bare å ta D5L kurs ? Som inkluderer praktis "legge til øvelse" med den Poseidon II båten i deres kurssted sitt tilfelle ? Får man lagt til med denne så er Princess 435 bare mindre og enklere å legge til med antar jeg. Jeg leste at jeg trenger i hvert fall et ICC sertifikat den gangen jeg skaffer meg Princess 435 hvis den skal på sommertur nedover til Danmark, Tyskland og Polen. Antar at ICC er noe man får tatt etter at man har tatt båtførerprøven. Mht båtførerprøven så er der helt sikkert svært stor forskjell! Det finnes idag drøssevis av tilbud om båtførerprøven på en helg, eller "alt på en dag, med 100% beståttgaranti". Det eneste som er sikkert på slike kurs er at man lærer lite - eller "garantert ingenting" for å være litt småfrekk Til sammenligning er våre båtførerkurs over seks kvelder og praksisturer med skoleskipet POSEIDON II. Der er man garantert å lære svært mye, men problemet er at mange gir blaffen i om de lærer noe som helst, de skal bare "kjøpe seg en lapp" - og da bruker man ikke seks kvelder og en helg Når det gjelder ICC så er kravet til teori "båtførerprøven" eller høyere og så må man gjennomføre og bestå en praktisk prøve ved godkjent skole. Deretter utstedes ICC av Norsk Test i Kirkenes. Du finner mer informasjon på sjøfartsdirektoratets hjemmesider. Angående D5L så har vi hatt ca 900 gjennom den undervisningen og vår erfaring/statistikk tyder på at knapt 10% tar D5L pga båtstørrelse og tilhørende krav. Minst 90% har båter som ikke krever D5L, men har eiere som har en brennende interesse og gjerne vil lære mest mulig for å føle seg tryggere og få mer glede av båtlivet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 19.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 XardasKSP, Før du drar til Tyskland eller Polen må du sjekke om båten føre norsk eller internasjonal lanterneføring. Noe du hadde lært på D5L. Er det kommet nye regler jeg ikke har fått med meg? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 Er det kommet nye regler jeg ikke har fått med meg? Nei, slett ikke nye regler. Det er gamle gode Regel 23 vs Regel 46. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
XardasKSP Svart 19.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 @Poseidon: Men du vet ikke om noe "like bra" for båtførerprøve i Telemarksområdet ? Jeg ser at din skole er veldig god og bruker gjerne mange kvelder men å dra til Stavanger blir litt langt får eventuelt gjøre det hvis jeg skal ha en D5L når jeg kjøper Princess 435. Men før dette så tenkte jeg at kanskje noen vet om noe bra i Telemark som gir noe mer enn å bare klikke seg gjennom eksamen og få med seg en lapp (som jeg for øvrig må ha). Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 @Poseidon: Men du vet ikke om noe "like bra" for båtførerprøve i Telemarksområdet ?... Jeg er dessverre ikke oppdatert på hva som foregår i Telemark. Dessuten er vel vi som driver seriøst i ferd med å gi opp hele båtførerprøven - og det gjelder sikkert der som her .... Trist, men slik blir det når Sjøfartsdirektoratet lager en flott læreplan for alt som båtførerprøven skal inneholde, men gjør null og nix mht oppfølging! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
knbo Svart 19.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 Mulligan for å være pirkete. Ta frem et sjøkart fra Fra ferder og vestover ytterst mot havet, så vil du se en rød linje som går langs kysten. utenfor den gjelder Regel 23 og innenfor den kjeder regel 46. Fordi den linjen du ser der er skillet mellom internasjonalt- og innenlands farvann. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
XardasKSP Svart 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 @Poseidon: Ok takk for svar uansett, den gode hjelper som hjalp båten min på henteturen trodde at du kanskje kunne vite noe. Men da tar jeg bare det som er annonsert på nettet i Telemark. Lengste kursen er på 2 dager antar at det er bedre enn den på 1 dag. Båtførerprøven må jeg få gjennomført uansett for å kunne lovlig kjøre Alicraften fra våren av. Men jeg melder meg inn for den D5L i Stavanger skolen din når jeg skal ha Princess 435 hvis det er rikelig med legge til praktiske øvelser med på kursen Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 @Poseidon: Men jeg melder meg inn for den D5L i Stavanger skolen din når jeg skal ha Princess 435 hvis det er rikelig med legge til praktiske øvelser med på kursen Ja, rikelig med øvelse å legge til. Det er bare snakk om å velge solide kaier, slik at de tåler en båt som veier over 100 tonn, så kan du dundre på så mye du måtte ønske. :giggle: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
knbo Svart 21.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2017 XardasKSP Viste du at du ikke trenger båtførerprøven dersom du skal føre en båt på under 8 m og under 25hk motor. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
XardasKSP Svart 21.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2017 (redigert) @knbo: Det vet jeg men båten er både over 8 meter og har mer enn 25 HK motor. (9,3 m (31fot) og 200 HK). Men jeg hadde en mini-snekke (6 meter og 10 HK) for 15 år siden den ble kjørt uten inntil motorn dævva før en sommerferie var ferdig Redigert 21.Januar.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.