Jump to content

Hvor mye ladestrøm fra 10-50hk fourstroke outboardmotor?

GriseFlax

Recommended Posts

Hei,

Skal gå til innkjøp av ny motor siden jeg har kjøpt meg ny båt som trenger litt større motor. Den er innredet med mye som kan trekke litt til sammen, blandt annet lanterner, kupevarmer, cd-spiller, noe interiørlys, telefonlader....

Siden jeg er elektrofagmann vet jeg det som trengs om ohms lov, beregning av watt osv, men det jeg ikke vet noe som helst om er hva ladestrømmen fra en outboard motor er. Ingen erfaring med det. Kun hadd opp til 9.9hk fourstroke uten ladeuttak, ser for meg å innvestere i en Tohatsu/Yamaha/Suzuki four stroke på rundt 20-30HK

Hva er ladestrømmen på? Finner ikke noe teknisk data på nett men mulig det er jeg som bruker feil søkeord.

Er da opplagt ladeuttak til batteri fra en fourstroke motor fra 15hk og oppover? Totakter er uaktuelt da jeg skal fiske

Alle svar mottas med stor takk for er helt blank på dette området.

Redigert av GriseFlax (see edit history)

Det pleier være likeretter / regulator på også mindre motorer med el-start. Ellers er det vel kanskje til nød et uttak for lanterne på de enkleste variantene

Generator kan være fra 10A (mindre motorer) og oppover. Eks. Yamaha 9,9 Sport - 15 hk - 20 hk = 10 A, Yamaha 25 hk = 14 A. 30 og 40 hk har 17A.

Hvis du går inn på yamaha-motor.eu/no og på aktuell modell, går du på tekniske spesifikasjoner og finner data der. Suzuki finner du under erlingsande.no

Redigert av Søringen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...