Superkul Startet 29.September.2016 Link til dette innlegget Startet 29.September.2016 (redigert) Vi har hatt endel diskusjoner på bryggene våre Vi skal ettervert bygge nye lemmer på flytebryggene De gamle har holdt ca 15 år og det er brukt vanlig 21x95 terassebord og 5 stk 2"x4" på lengden som har spenn på opp i 5,5 meter Jeg mener vi burde øke til minst 2"x6" (også for at flytelement som er plastønner skal sitte bedre) Jeg mener også at vi bør bruke 28x120 terrassebord Jeg vil også mene at den lille merkostnaden er svimlende lav i forhold til stivheten og ikke minst x antall leveår - Det henger uteriggere på også og har opplevd at 2x4" har røket Motargumentet til et par stykker er at det blir for tungt hva ville dere brukt ? Redigert 29.September.2016 av Superkul (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Poseidon Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Jeg ville sagt som de gamle motorkonstruktørene: "Du skal aldri spare på dimensjonene"! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sleipner93 Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Antakeligvis en ganske lun plass denne brygga er fortøyd ved? 2x4 høres pinglete ut. Nå ligger vel 2x4 på høykant, ville boltet 2x6 eller 3x6 liggende til det andre bjelkelaget på høykant som man kan bolte utriggere i. Det er utrolige krefter ute å går når man bolter på en utrigger (kraft x arm). Noe forundret over dette har holdt i 15år.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 ...vet jo ikke om dere løfter på land om vinteren slik at den ekstra vekta har noen praktisk betydning, om ikke ville jeg gått alle løsninger som gir lang levetid. Mye bedre med en tur på sjøen enn dugnad på land.... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Vi hadde trebrygger som vi kjøpte av et oppdrettsanlegg i strarten! dette holdt ikke lenge, Det ligger ganske værhardt til hos oss. Vi kjøpte Sålbrygger som er pulverlakkerte av Ørsta Stålindustrier. solide saker, men alt av utstyr som ligger i sjøen krever vedlikehold. Vi har ikke båter ute på vinteren da. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fjordgubbe Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Vi har hatt endel diskusjoner på bryggene våre Vi skal ettervert bygge nye lemmer på flytebryggene De gamle har holdt ca 15 år og det er brukt vanlig 21x95 terassebord og 5 stk 2"x4" på lengden som har spenn på opp i 5,5 meter Jeg mener vi burde øke til minst 2"x6" (også for at flytelement som er plastønner skal sitte bedre) Jeg mener også at vi bør bruke 28x120 terrassebord Jeg vil også mene at den lille merkostnaden er svimlende lav i forhold til stivheten og ikke minst x antall leveår - Det henger uteriggere på også og har opplevd at 2x4" har røket Motargumentet til et par stykker er at det blir for tungt hva ville dere brukt ? Her er eg heilt samd med deg. Nokon skal spara på alt og bruke kassefjøler. Helst dei som har lite greie på det. Kjenner godt til dette. Det er vel ikkje badebrygge me snakkar om? Og so ser det litt simpelt lite pent og amatørmessig ut med desse smækre dimmensjonan og. Men hugs hjørna, her bør ein bruke skikkelege beslag. Vår brygge har helde i 30 år, og held nok fleire år enno. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 (redigert) Vi ligger ganske lunt til - eneste er når Nordavinden drar på Nå må det jo sies at det har blitt reparert mye underveis og byttet maaaaaaaange plastønner Jeg syntes vertfall selv at å lage nytt i 2x4" er direkte latterlig Hvis man sammenligner med en snekker som ville brukt 2x4 i en veranda på 5 meter hadde han fått sparken Redigert 29.September.2016 av Superkul (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Ask Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Hei Eg ville gått for nyare kvalitetsbrygger med stålramma. Ask Ps. Plar dei som vil ha svak konstruksjon å møta på dugnadar? Ds Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Ja det er sikkert mange konstrusjoner som hadde vært bedre men det er nok trerammer og plank som er gjeldende joda dem har vært med på dugnader men tror ikke dem helt skjønner hva et par andre har reparert og gjort alene der Største feilen som er gjort faktisk for så lenge det henger sammen får man kanskje forståelse av at det funker greit :) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Jon-Kåre Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Her bjelkelaget på vår brygge. Uhøvlet 2"X8" krysslagt med 2"X4" dekke av uhøvlet 25X120 stødig men selvsagt tungt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Riddar4 Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Ville nok spurt hvilke flyteelement som bryggene hviler på. Tyngda er et moment her. Men når en først skal fornye, er det mest framtidsretta å bruke solide dimensjoner, ikke minst til dekke. Da får en følelse av å gå på noe som er solid og trygt. Når det gjelder feste for utriggerne, så er det både vær og vind, samt størrelsen på båtene som gjelder. Over tid er det sterke krefter som drar og det kan røyne på, så det er best å være på den sikre siden. På vår brygge er det også langsgående metallskinner. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 30.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 vi har brukt 200 liter plast dunker 4 på de innerste og 6 på de med uteriggere og det fungerer veldig bra . Tyngde er for meg helt uforståelig argument fra 2x4 til 2x6 en annen tanke er at stivere de er jo mere fordeler de vekten på flere tønner i stedet for å fjære som de gjør nå ? de gamle 2x4" henger krokbøyd bortover og som jeg åpnet med har et par stykker røket hvor det ble lasket sammen som en nødrep Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Riddar4 Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Superkul skriver noe om at det har vært mye utskifting av flytedunkene tidligere i tråden. Kanskje er det også noe her som burde vært mer solid og varig? Viktig å satse på noe som varer. Våre flyteelement - også plastdunker - er av solid plast og har vart i mange år. Ellers har du vel fått nok argumenter som støtter deg i å gå opp i dimensjoner på brygga...Du får ta de med deg i diskusjonene videre i bryggeforeningen. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 30.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Takk, ja ser ut som de fleste ville bygget grøvest mulig Andre flyte elementer hadde vært krem men som alt annet skal dem ikke bruke penger omtrent på dette Plastdunker har vi fått tak i nesten gratis og frakte dem til plassen har vært en liten svingom omvei for meg Så vi får spare oss til fant hehe Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.