Jump to content

Dimensjoner flytebrygger

Superkul

Recommended Posts

Vi har hatt endel diskusjoner på bryggene våre 

Vi skal ettervert bygge nye lemmer på flytebryggene 

De gamle har holdt ca 15 år og det er brukt vanlig 21x95 terassebord og 5 stk 2"x4" på lengden som har spenn på opp i 5,5 meter 

Jeg mener vi burde øke til minst 2"x6"  (også for at flytelement som er plastønner skal sitte bedre) 

Jeg mener også at vi bør bruke 28x120 terrassebord 

Jeg vil også mene at den lille merkostnaden er svimlende lav i forhold til stivheten og ikke minst x antall leveår - Det henger uteriggere på også og har opplevd at 2x4" har røket 

Motargumentet til et par stykker er at det blir for tungt 

hva ville dere brukt ? 

Redigert av Superkul (see edit history)

Vi hadde trebrygger som vi kjøpte av et oppdrettsanlegg i strarten! dette holdt ikke lenge, Det ligger ganske værhardt til hos oss. Vi kjøpte Sålbrygger som er pulverlakkerte av Ørsta Stålindustrier. solide saker, men alt av utstyr som ligger i sjøen krever vedlikehold. Vi har ikke båter ute på vinteren da.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Vi har hatt endel diskusjoner på bryggene våre 

Vi skal ettervert bygge nye lemmer på flytebryggene 

De gamle har holdt ca 15 år og det er brukt vanlig 21x95 terassebord og 5 stk 2"x4" på lengden som har spenn på opp i 5,5 meter 

Jeg mener vi burde øke til minst 2"x6"  (også for at flytelement som er plastønner skal sitte bedre) 

Jeg mener også at vi bør bruke 28x120 terrassebord 

Jeg vil også mene at den lille merkostnaden er svimlende lav i forhold til stivheten og ikke minst x antall leveår - Det henger uteriggere på også og har opplevd at 2x4" har røket 

Motargumentet til et par stykker er at det blir for tungt 

hva ville dere brukt ? 

Her er eg heilt samd med deg. Nokon skal spara på alt og bruke kassefjøler. Helst dei som har lite greie på det. Kjenner godt til dette. Det er vel ikkje badebrygge me snakkar om? Og so ser det litt simpelt lite pent og amatørmessig ut med desse smækre dimmensjonan og. Men hugs hjørna, her bør ein bruke skikkelege beslag. Vår brygge har helde i 30 år, og held nok fleire år enno.

Vi ligger ganske lunt til - eneste er når Nordavinden drar på 

Nå må det jo sies at det har blitt reparert mye underveis og byttet maaaaaaaange plastønner 

Jeg syntes vertfall selv at å lage nytt i 2x4" er direkte latterlig 

Hvis man sammenligner med en snekker som ville brukt 2x4 i en veranda på 5 meter hadde han fått sparken  :giggle:

Redigert av Superkul (see edit history)

Ja det er sikkert mange konstrusjoner som hadde vært bedre men det er nok trerammer og plank som er gjeldende 

joda dem har vært med på dugnader men tror ikke dem helt skjønner hva et par andre har reparert og gjort alene der 

Største feilen som er gjort faktisk for så lenge det henger sammen får man kanskje forståelse av at det funker greit :)

Her bjelkelaget på vår brygge. Uhøvlet 2"X8" krysslagt med 2"X4" dekke av uhøvlet 25X120 stødig men selvsagt tungt bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ville nok spurt hvilke flyteelement som bryggene hviler på. Tyngda er et moment her. Men når en først skal fornye, er det mest framtidsretta å bruke solide dimensjoner, ikke minst til dekke. Da får en følelse av å gå på noe som er solid og trygt. Når det gjelder feste for utriggerne, så er det både vær og vind, samt størrelsen på båtene som gjelder. Over tid er det sterke krefter som drar og det kan røyne på, så det er best å være på den sikre siden. På vår brygge er det også langsgående metallskinner.

vi har brukt 200 liter plast dunker 4 på de innerste og 6 på de med uteriggere 

og det fungerer veldig bra .

Tyngde er for meg helt uforståelig argument fra 2x4 til 2x6 en annen tanke er at stivere de er jo mere fordeler de vekten på flere tønner i stedet for å fjære som de gjør nå ?

de gamle 2x4" henger krokbøyd bortover og som jeg åpnet med har et par stykker røket hvor det ble lasket sammen som en nødrep 

Superkul skriver noe om at det har vært mye utskifting av flytedunkene tidligere i tråden. Kanskje er det også noe her som burde vært mer solid og varig? Viktig å satse på noe som varer. Våre flyteelement  - også plastdunker - er av solid plast og har vart i mange år. Ellers har du vel fått nok argumenter som støtter deg i å gå opp i dimensjoner på brygga...Du får ta de med deg i diskusjonene videre i bryggeforeningen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...