Fusebox Startet 30.September.2016 Del på Facebook Startet 30.September.2016 (redigert) Jeg har de siste 4 årene hatt en Fairline Corniche stående på 3, ganske store, isoporblokker. Det har ligget et par 2" x 8" planker på hver av dem mellom kjøl og kloss, for vektfordeling. Vekten på den trodde jeg var ca. 6500 kg. men fant ut at det i papirene stod ca. 4800 kg. Dette har fungert veldig fint. Nå har vi imidlertid byttet til en båt som er noe tyngre, ca. 6800 kg. tørr. Med diese (fulle tanker)l så er det vel 7500 kg. eller deromkring. Er det OK å fortsette med disse 3 blokkene, eller må jeg finne frem noen trekasser/blokker som mange andre bruker ? Det er i tillegg 4 solide side/under støtter, av type Seaquip, om jeg ikke husker feil. 2 foran og 2 bak. Opptak til neste helg, så, ja, jeg ER litt sent ute, men rekker nok å snekre litt i løpet av uken om noen har innvendinger mot opplagringen av båten vår. Håper på gode innspill. Redigert 30.September.2016 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.September.2016 Del på Facebook Svart 30.September.2016 Kan bare snakke av egen erfaring. I fjor på opptaket kom det en båt på samme vekt som din opp og skulle lagres på isosporblokker. Det gikk ikke bra, så de satte en masse europaller der i tillegg. Det fortsatte å knake og smelle, men båten ble satt ned da kranfører var lei av tiden som gikk med (over en time) også måtte de bygge forsterkinger overalt. Som båtnabo var jeg skeptisk hele sesongen og klaget til havnesystemet om at så tunge båter burde ha godkjent opplegg. Mange havner nekter å bruke noe annet enn godkjente stativer og bukker på båter i denne størrelsen og over, er nok en grunn for det tipper jeg. Jeg vil anbefale deg å kjøpe goliatkrybben så da er du sikker og det er også omgivelsene. Skal du lagre den hjemme er det vel forsåvidt din egen sak, skal du lagre på opplagsplass bør du også tenke på de andre båtnaboene. Bare min mening og sikkert ikke det du ville høre? Til info har jeg Goliatkrybben på min båt og den veide i år 8400kg ved opptak, 1/5 full drivstofftank. Er nå 5 sesongen min på disse krybbene og fungerer perfekt, både ved heising og lagring. I tillegg sikrer jeg med ett par bukker (hjemmesnekrede) på hvert hjørne akter. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 30.September.2016 Del på Facebook Svart 30.September.2016 Hvilke stativ/krakker er godkjent? Og av hvem? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.September.2016 Del på Facebook Svart 30.September.2016 De er hvertfall testet at produsentene med anbefaling om max last. Gjelder de fleste krybber/stativer som selges i handelen. Så å si godkjent er vel kanskje å ta i, men godkjent av opplagsplass blir vel mer riktig å si. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Det står flere 50-60 fotere på isoporklosser i havna mi. Dvs de har solide kjølklosser som bærer vekten av båten og isoporen står der som sidestøtte. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Isoporklosser til sidestøtter brukes ofte der jeg er oppe med båten også. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 (redigert) Takk for info. Ikke helt det jeg håpet å høre, nei :) men bra info da jeg var litt usikker. Får lete opp alternativer ila uken. Klossene var tenkt brukt under kjølen, og ikke som sidestøtter. Er det noen slm selger slike ferdige klosser i Drammens området ? Redigert 2.Oktober.2016 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Kjøp deg en hammer og en sag samt noen planker à 48x98 og en pakke spiker. Før du vet ordet av det har du snekret deg etpar dønn solide kjølklosser. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Ei vanlig myk isoporblokk tåler gjerne 8 til 15 kg pr cm2. Den former seg i stor grad til skroget og man unngår derved punktbelastninger som skroget antakelig er beregnet på. ville ikke vært bekymret for å sette på slike blokker hvis de er store nok til å ta vekten. bare vær fordiktig med bensinsøl,for det løser opp blokkene Sitér dette innlegget Mons Link to post
Arvid_A Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Jeg har laget kjølkasser ala disse:http://m.finn.no/bap/forsale/gallery.html?finnkode=49969504#image4 Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Hvor høye må slike kjølkasser være ? Jeg ser at det selges støtter i 50- og 60-cm høyde. Vi har to drev, og de er kanskje ikke like dyptgående som 1 drev i senter av båten ? Bør man ha 3 eller 4 blokker under kjølen ? Ser at det brukes begge deler, og tenker selv at 3 burde være nok. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Sånn ser det ut hos meg Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Vår båt holdt på å gå i bakken for noen uker siden da vi hadde den oppe på land noen dager for årlig vedlikehold under vannlinjen. Til info så veide båten 12 1/2 tonn i trucken (nesten fulle diesel og vanntanker). Fremre Lecablokk sprakk plutselig mens jeg var ved båten. Jeg skjønte først ikke hvorfor den begynte å sprekke, men så ganske fort at støttebukkene foran hadde begynt å sige ned i asfalten, med det resultat at all tyngde foran gikk ned i Lecablokken. De bakre støttene hadde vinkeljern nederst. Dette forhindret de i å synke. Fikk støttet opp båten med flere blokker og støtter rimelig fort, så det gikk bra. Hadde den fremre Lecablokken fortsette å sprekke litt til, kunne de fremre støttene enten glidd eller trengt gjennom skroget. Skal passe på neste gang båten skal på land for vedlikehold at støttene har vinkeljern nederst. Flere blokker og støtter under båten etter hendelsen. . Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 (redigert) Er skeptisk til Lecablokker. Har selv sluttet å bruke Lecablokker, da de er utsatt for frostsprengning når de benyttes utendørs på denne måten (har opplevd sprukne lecablokker flere ganger etter vinterlagring). Redigert 9.Oktober.2016 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Hei Leca er litt skumlere enn isopor ol ettersom den sprekker og smuldres slik at den blir helt borte som underlag. Isopor klemmes bare og former seg etter underlaget/båten. Ser at planken bøyer seg slik at vekta bare er fordelt over trestykkets bredde (15 cm?) og litt i lengderetningen av treverket (8 cm?). Hvis tallene jeg gjetter er riktig får du i heldigste fall fordelt belastning på lecaen på 150*80 = 12000 mm2 Vanlig leca med jevnt underlag og jevn belastning tåler ca 3 n/mm2 12000 mm2 * 3=36000 n tilsvarer omentrent 3,6 tonn. Opplegg på to blokker - forutsatt at vektfordelingen og underlaget er helt jevnt fordelt over aktuelt areal - blir 7,2 tonn. Resten må fordeles på 4 bukker - blir ca 1300 kg på hver fortsatt forutsatt helt jevn fordeling. Det er mer enn jeg ville ønsket på et lite punkt på skutesiden. I hodet mitt bør hovedvekten være på kjølen, og sidestøttene strammes til 2-300 kg for å holde balansen. En jekkestropp fra toppen av trekanten på støttene, under kjølen og opp tilsvarende på andre siden vil hindre at støttene glir ut i kraftige vindkast mm. Takker for lærerik bildeserie! Litt om trykkfasthet på Leca http://www.weber-norge.no/fileadmin/user_upload/Brosjyrerer/Leca%20teknisk%20haandbok/LTH%20kap.%203%20Materialegenskaper%20Leca%20blokkprodukter.pdf Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Dykker Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Heldigvis var altså båten bare oppe noen dager for årlig vedlikehold. Er trygt tilbake på vannet nå. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 (redigert) Dette er noko rigleverk eg aldri hadde stolt på. Men mitt på sommaren utan vind er det kanskje greitt nok? Skal styrken til leca og Isopor reknast nøye ut, må ein ta godt i for her er det stor spreiing i resultatet. Og so må det ikkje vere det grann svikt i trevirket som skal fordele vekta. Skal ein bruke fjøler som her, vert fordelingsflata ikkje stort større enn kjølen, og lecaen kan klovne. Vil påstå isopor då er betre sidan elastisiteten her er langt større. Redigert 9.Oktober.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Kjøp deg en hammer og en sag samt noen planker à 48x98 og en pakke spiker. Før du vet ordet av det har du snekret deg etpar dønn solide kjølklosser. Denne metoden bruker jeg og har sett mange bruker. Gjerne 40 x 40cm i flere lag og 3 planker i hver rad med mellomrom. For tyngre båt kan man gå opp til 50cm. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Enig i dette med treverk. Han som driver opplaget ønsket dog å bruke sine 20 lecaklosser på min båt, så mine treklosser i industritømmer er pensjonert. Han sier de nye leca klossene er mer utsatt for sprekk enn de gamle. Slik vekta er fordelt over en sville som vist over har jeg i og for seg ingen skrupler med det. Anser dette som vesentlig tryggere enn de ferdigstøttene hvor side støttene holdes av en liten sett skrue. Jeg hadde dog ikke akseptert løsningen hvor presset gikk igjennom kun en kloss. Der har også jeg sett mye sprekker, særlig på ulendt underlag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.