Jump to content

Stor klaring mellom ny demperplate og aksling på ZF gir.

MrEbbesen

Recommended Posts

Hei.

Har lite kunnskap om montering av demper plate.

Har et zf gir som skal ha ei Demperplate som er 10x23x28.

Disse målene stemmer med plata men jeg synes at mellomrommet mellom plata og aksling er litt for mye. Hva mener dere.

Se bildet.

Målene på tann aksling er 26x21

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Demperplate hjelp hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".

Alle må vennligst lese disse før man poster.

bilde

Nå er det veldig lenge siden jeg har jobbet med sånt. Siden ingen andre har svart deg så legger jeg inn en kommentar så kan de som er uenig med meg kommentere det jeg skriver. 

Dersom du har kjøpt dette som en original reservedel så ville jeg levert dempeplaten tilbake. Den passer ikke til akselen. Trapesene (tennene) på dempeplaten er ikke like som trapesene på akselen. 

Jeg arbeidet en periode i ankomstkontrollen hos Volvo og der ville denne dempeplaten blitt kassert. Det er flatene som ligger mot hverandre som overfører kreftene og her er de flatene små.

Om du ser nøye på bildet ser det ut som om det er gliper noen steder og andre steder er det trangt.

Utvendige og innvendige splines skal passe til hverandre som "hånd i hanske". Den utvendige delen skal gli inn på akselen og ikke være slarkete og ikke være trang.

Jeg forsøkte å laste opp en skisse som viser splines, men jeg rotet det til litt, men her er en link: https://www.google.no/search?q=shaft+splines+design&biw=1799&bih=911&tbm=isch&imgil=UebqG1TubnGAYM%253A%253B3BxGtRiKSCzLDM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fmaruzenseiki.com%25252Fen%25252Fproduct%25252Fspline.html&source=iu&pf=m&fir=UebqG1TubnGAYM%253A%252C3BxGtRiKSCzLDM%252C_&usg=__01AC1wUX8JN3iEsepKbO99KGppI%3D&ved=0ahUKEwj3r6r7lLrPAhUBDCwKHUzTBMcQyjcIKw&ei=yfbvV7enGIGYsAHMppO4DA#q=shaft%20splines%20design&tbm=isch&tbs=rimg%3ACYFNrxWK7CbvIjgGhwz4CqZsUMyl2SKgseCbQjTCpwUpWKiN7OmI2kIVk85OM-bVDYrcFGxdjpt1cma_1QKGT-A7iuCoSCQaHDPgKpmxQERePgSAxiMVnKhIJzKXZIqCx4JsROM-qxxgIRtAqEglCNMKnBSlYqBFLKMa11UTiMCoSCY3s6YjaQhWTEfechxZPC-KBKhIJzk4z5tUNitwR7eUMrM5oHTYqEgkUbF2Om3VyZhFDvIdyqaU8QioSCb9AoZP4DuK4ESX4HUjfbuvg&imgrc=zqiiScdmJzyNuM%3A

Det ser jo ikke riktig ut, og som nevnt ovenfor av andre, denne må du få byttet, splines skal passe bedre enn dette.

At de ikke går helt inn i buene i gropene på akselen gjør ikke noe, og er helt vanlig, men tappene på akselen bør gå nesten helt ut i gropene på plata.

Du har altså målt splines på akselen til å være 21mm innvendig-innvendig og 26mm utvendig-utvendig, mens den platen du har er 23mm innvendig-innvendig og 28mm utvendig-utvendig (målt motsatt vei av akselen, selvfølgelig).

Nå er jo nesten alle Hurth/ZF kasser laget med aksler som passer til 10/23/29, som liksom er standardmålet, men det ville jo i så fall være enda verre hos deg ettersom du ville fått mer glippe enn med 28mm ?

Du skulle vel hatt en plate som var 10/21/26 (eller sannsynligvis mer korrekt 10/23/26), men jeg kan ikke huske at jeg noen gang har sett de målene?

Redigert av adeneo (see edit history)

Har lett på nettet og finner ikke Demperplate som vil passe zf 10 m bortsett fra 10x23x29 som er nevnt. Har nå sendt mange mailer til div selgere av ZF. Så i morgen regner jeg å bli referet av manualen blant ulike selgere ? Som ikke ser problemet.

Det er giret som er nytt ikke plata, plata brukte jeg på mitt eldre gir

Redigert av MrEbbesen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...