Jump to content

Vannbåren varme, skifte ut bråkete vifter med datavifter?

sunnmøre

Recommended Posts

Du er kravstor :smiley:

Det er ikke noe som heter en gratis lunch, som dem sier på utenlandsk

Det du trenger er en vifte med gode mottrykksegenskaper (den må dytte luften gjennom en nokså tykk og trang radiator) samtidig som du får adekvat luftgjennomstrømning med lavt støynivå...  :pray: 

I datariggen min hjemme har jeg god erfaring med denne. (SP står for "Static Pressure")

De kjøler godt med mine radiatorer, men de er tynnere og har mindre kjølevannsrør.

Det er mulig det blir for snau luftgjennomstrømning.

Så lenge man snakker om samme dimensjon (120mm) finnes det, meg bekjent, ingen datavifter som er noen revolusjon når det gjelder forholdet mellom støy og luftmengde.
Lite støy innebærer lavt turtall og lite luft. Vil tro en 12v dimme-bryter er mest nyttig.

Komplett's utvalg av 120mm sortert på pris.

Har erfaring med denne (Noctua) og denne (Fractal).

Tilnærmet samme spesifikasjon, men jeg synes Fractal støyer noe mindre.

(Sorry skollingen, vi postet om hverandre)

Veit at eg ynskjer meg mykje :lol: Ser at produksjonsåret på viftene er 2002. Skulle tru at det hadde vore litt utvikling på viftene sidan då. På viftene eg har, er der tretrinnsbrytar. Høg og lav effekt i tillegg til avslått. Det ser ut til dette er gjort ved hjelp av ein motstand. Går dette an å videreføre med både tre- og firepins kontakt? Ser elles at ebay har billige 12 volts dimmebrytarar som sikkert skulle fungere for å justere hastigheita på vifta. Kanskje noko slikt med passande tilpassing:http://www.ebay.com/itm/272357059150?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Alle Komplett-viftene er beregnet på bruk i PC-kabinett og 12V.

Sunnmøre:

Som du skriver er det bare en motstand, samme med den du linker til bare at motstanden er regulerbar.

Ulempen med dette er at om man skrur for langt ned vil viften stoppe.

For minimum støy kan  "Lav effekt" motstanden i bryteren økes slik at turtallet faller så langt som mulig uten at viften stopper. Det kan være ned mot 6V, men for sikker oppstart må spenningen være høyere, eventuelt at man starter på full effekt så viften får opp farten.

At luftmengden faller vil delvis bli kompensert ved at luften blir varmere.

For minst tap kan man bruke en justerbar DC-DC konverter istedet for lav-effekt motstanden, slike koster nesten ingenting i dag.  Har langt lavere tap når spenningen blir redusert, men mye å hente er det ikke, datavifter bruker lite strøm i utgangspunktet.

(DC-DC konvertere kan være nytting å bruke på annet, mer strømkrevende, utstyr ombord. Den jeg linket til er oppgitt til 3 amp)

Det har ikke skjedd noen revolusjon på dette området siden 2002. Slike vifter har vært på markedet siden 70-tallet.

Ingen lunsj er gratis som det blir sagt. Men når jeg ser på bildet ditt tenker jeg at installasjonen ikke er særlig velegnet for å bidra til luftgjennomstrømning. Fikk du vippet radiatoren opp på høykant kunne du jo satt en stillegående vifte på hver side. Evt to på hver side. jeg er hifi-freak i tillegg til båtmann og hjemme bruker jeg to av de stillegående viftene fra Noctua for å kjøle ned en forsterker. Hører ikke disse viftene i det hele tatt, 1 meter unna.

Bytt ut hele radiatoren og viften, og kjøp vifte/radiator til bruk for vannkjøling av PC.  Slike radiatorer fås enten med innebygd vifte (turtallsregulert), eller monter en vanlig datavifte bak, så får du svært stillegående og effektive varmere!  Viftene bruker nesten ikke strøm heller.

http://www.coolerkit.no/shop/radiatorer-261s1.html

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2060353.m570.l1311.R6.TR7.TRC2.A0.H0.Xwater+cooling+pc.TRS0&_nkw=pc+water+cooling+radiator&_sacat=0

Jeg har brukt slike selv,og er svært fornøyd.

Driver med å skal montere inn nytt anlegg i båten. Der har jeg støpt meg 7 former med plass til varmeapparat register, tilhørende Audi 100. ( Kr 175 på ebay pr stk. ) og i bakkant av disse formene er det laget plass til 120mm pc vifter som blir turtallsregulert. Tror pc viftene vil virke knallbra. Monterte opp ett sett og det kommer bra med luft igjennom radiatoren, og ubetydelig med støy.

Takk for innspel så langt. Seilglede: Kan du forklare kvifor radiatorer til PC er eit betre val enn t.d. Eber Helios? Kjem nok til å kjøpe ei 120 mm vifte i første omgang, for å sjå korleis det fungerer. Hadde elles vore interessant å prøvd å bygge ein radiator med 2*140 mm vifter. Skulle tru at ein kunne gå ned mykje på hastigheita på viftene med ei slik løysing.

Gløym datavifter her. Tanken er besnærande, men dei er heilt ubrukelege til dette føremålet. Hadde desse billigviftene vore brukande, hadde produsentane brukt dei. Dei produserer for lite "trykk". Men det er fleire ulike viftehjul, som har ulike støynivå. Og so har me lydfeller. Det vert til slutt eit kompromi mellom tversnitta på desse lufteslangane. Til større tverrsnitt til minder lufthastihheit og tap og til minder støy frå vifter og slangar. Men so var det plassen då. Grove slangar tek stor plass. Me må kompromissa her og, og so vert det lett litt for mykje støy.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Takk for innspel så langt. Seilglede: Kan du forklare kvifor radiatorer til PC er eit betre val enn t.d. Eber Helios? Kjem nok til å kjøpe ei 120 mm vifte i første omgang, for å sjå korleis det fungerer. Hadde elles vore interessant å prøvd å bygge ein radiator med 2*140 mm vifter. Skulle tru at ein kunne gå ned mykje på hastigheita på viftene med ei slik løysing.

Jeg kan uttale meg ut fra min egen erfaring, da jeg har hatt tilsvarende som du tidligere.  Et element og med vifte som bråket mye, men ga antageligvis den oppgitte effekten.  Jeg bygde i fjor et nytt varmeanlegg, og benyttet kun radiatorer for PC-kjøling.  Viftene trekker minimalt med strøm, og høres knapt nok. De er i tillegg ganske billig, og har skruforbindelser istedenfor stuss med slangekobling, og de leveres i mange størrelser.  Effekten er også veldig god, med tynne kjøle/varme-lameller som avgir lett varme, og du kan plassere de lett mange steder. Kjøper du de med turtallsregulator kan du også selv regulere luftstrømmen.

ta en titt på mitt prosjekt: http://seilglede.com/tips.htm

Seilglede: Flott heimeside du har. Når eg ser jobben du har hatt med instalering av vannvarmer, så er eg glad at det allereie var gjort på båten eg har kjøpt. Selgaren har brukt eit firma til instalasjonen, og jobben ser ut til å vere bra gjort. Eit lite minus er at varmaren ligg under køya i akterkabinen. Blir ein del støy der. Var også ganske bra eksoslekasje mellom varmaren og eksosanlegget når eg tok over båten - skummelt...

Hugser du kva type radiator og vifter du kjøpte? Trur eg skal forsøke å kopiere jobben du har gjort, og plassere ein dobbel radiator i salongen :smiley: I tillegg får eg prøve å skifte viftene i forkabin, akterkabin og på badet. Vannslangane eg lagt under dørken, så eg får litt dørkvarme i tillegg. Har ikkje hatt vannvarmer tidlegare, så er spent på korleis det vil fungere når temperaturen kryp under null.

sunnmøre,

som du ser på min side har jeg brukt 2 stk 120mm, med turtallsregulerte vifter (handlet på ebay i UK).  Viftene var integrert i radiatorene med kabler og alt, så det var enkelt å installere. I tillegg brukte jeg en 240 mm radiator, og kjøpte to stillegående vifter fra Komplett.  Det er enkelt å utvide med flere radiatorer etc om jeg ønsker, men de jeg nå har holder godt varmen mens utetemperaturen er ned mot 0 grader iallefall, og min båt er 44 fot.  Jeg har i tillegg en Eber på 5,5 kW som blåser varmluft i tillegg, ved behov.  Mitt system la jeg hovedsakelig opp for å få varmtvann når vi ligger i uthavner, så sløyfen går gjennom varmtvannstanken.  Men det er såpass mye energi (3,5 kW) i dieselheateren at jeg fint kan utnytte den til å varme salong og bad osv.

Her finner du det du trenger: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2060353.m570.l1311.R6.TR7.TRC2.A0.H0.Xwater+cooling+pc.TRS0&_nkw=pc+water+cooling+radiator&_sacat=0

Dersom du har de opprinnelige radiatorene er det ikke sikkert at nye vifter gir like mye varmegjenvinning, men du får iallefall mye mindre støy fra viftene, og mindre strømforbruk.  Prøv først med bare en, så ser du om det er tilfredsstillende.

Jeg brukte PEX-rør, og stort sett bare skrukoblinger, så slipper man lekkasjer i stusser med slangeklemmer.

Disse 12cm viftene - skal de blåse eller suge? Et alternativ kan være å kjøpe en 14cm vifte med passende overgang (trakt) ned til der den gamle vifta står nå. Det var i hvert fall mulig å få tak i tidligere i PC-mod-butikker. Fordelen med 14cm vifte er at den flytter mer luft enn en 12cm vifte på samme turtall.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Joa, det stemmer i teorien, men motrykksegenskapene avgjør mye av ytelsen. Trådstarters bilde viser et veldig godt eksempel på en vifte som antageligvis er optimalisert for gode mottrykksegenskaper. Den er tykk med brede blad. Om man sammenligner denne med kabinettvifter vil de ofte ha blader med kortere "chord" og lavere angrepsvinkel på bladene. Gevinsten er lavere støy. Straffen er mindre "hestekrefter". Ofte har 140mm vifter et større senter og en eventuell trakt, for å få vifta til å passe, vil spise opp fordelen med større diameter.

Edit: En mulig fix for å dempe støynivået (marginalt) er å gi vifta "ren" luft. Kutt alle gittere på inn-siden og fil ned alle hindringer på ut-siden. Om du merker forskjell? Tja, placebo kan gjøre underverker....

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)

Seilglede.

Hvor kjøpte du turtalls regulatoren og koblet du den rett på 12 volt. ?? Har du flere vifter på samme regulator.??

Baracuda,

jeg kjøpte radiatorene med vifte påmontert fra ebay: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2060353.m570.l1311.R6.TR7.TRC2.A0.H0.Xwater+cooling+pc.TRS0&_nkw=pc+water+cooling+radiator&_sacat=0

Det følger med et pot-meter som regulerer hastigheten.  Det var bare å koble dette rett på 12V-systemet.  Det er en regulator for hver vifte.  På "full fres" lager den lyd, men langt fra den samme som på Helio f.eks, og luftstrømmen er god.  På sakte fart høres omtrent ingenting, men kjenner likevel en behagelig luftstrøm.  Dessuten er strømforbruket svært lavt, godt under 1 A.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...