Jump to content

Lanterner på liten Yamarin virker ikke, tips til mulig feil..?

R.O

Recommended Posts

Akkurat når båten skal selges slutter alle lanternene å virke...!! Har feilsøkt, og er selv elektriker (dog 20år siden jeg praktiserte) så jeg var veldig sikker på å finne feilen. Får ikke spenning ut til lanternene, og finner ingen feil på tilgengelige koblinger, men kabler etc i disse båtene er mildt sakt lite tilgengelig.. Ettersom alle tre sluttet å lys må det være en felles feil, men finer ikke noe sentralt koblingspunkt, Noe som har tips....?

Eller en felles minusforbindelse.

Det er gjerne en sikring som er gåen, siden du mistet alle lanternene samtidig.

Sikring er det første jeg tenkte, men finner kun en felles sikring fra batteriet den er OK. Finner ingen egen til lanterner. Liten båt, så den har enkelt el opplegg, men veldig vanskelig å komme til alt av kabler og koblinger..

Felles minus, hva mener du med det..? Måler liten motstand fra lanternen  og ut, så det kan hende strømmen tar en annen vei..?

Det går vel neppe en egen minus fra hver av lanternene og helt frem til miuspolen på batteriet, men frem til et koblingspunkt og så en kabel videre til batteriminus. Er det brudd der, mister du strøm til alle lanternene. Og generelt, mange glemmer å tenke på brudd i minuforindelsen og tenker bare på pluss med sikringer og brytere. Derfor nevnte jeg minusforbindelsen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 5 år senere...

Gammel post, men følger opp med potensiell løsning for fremtidige Yamarin-eiere med samme problem som trådstarter og jeg hadde. Bryterpanelet har automatsikringer som er tilnærmet umulig å se reset-knappen på (fremsiden). Samme panelet er brukt på de fleste mindre

modeller fra slutten av 90- og utover på 2000-tallet. 

6F78C778-BAB6-40CE-A72A-62C621813872.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...