Jump to content

Mangler turbotrykk og turtall på D6-350


Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg har i sommer byttet ladetrykk sensor (map sensor) og ting har fungert bra. Nå forrige uke fylte jeg opp tanken full med diesel og siden virket motoren litt slapp. Sjekket i går og klarte ikke mer enn 33 knop og det pleier ikke være vanskelig å nå 40. Den brukte også lenger tid opp i plan (måtte trimme drevet og det har jeg ikke trengt før).

 

Kjørte midt ut i Oslofjorden og satte på full gass. Klarte å få den opp i 3100 omdregninger ca og turbotrykket lå på 100-110. Før har jeg hatt over 3400 omdreininger. Turbotrykk har jeg ikke hatt vane for å sjekke så vet ikke. Motoren høres ellers helt fin ut. Ingen ulyder eller sånn. Hører også ut som kompressoren fungerer uten at jeg er nok motorkyndig til å være sikker.

 

To ting har jeg tenkt på. Kan være noe med gass-spaken som er elektronisk. Kan den renses? Gir den ikke full speed signal?

 

Hva kan være årsaken til at turbotrykket ikke går over 110? Noe galt med turboen? Hvordan sjekker jeg det?

 

Sjekket over drevet og det ser helt fint ut. Propellene helt uskadet og ingenting som har viklet seg inn av tau eller fiskesnøre ser det ut for.

 

Eneste som er litt rart er at dette skjedde rett etter jeg fylte tanken. Kan det være lufting?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Om filterene begynner å tettes skal du få alarm på lavt railtrykk. (Check engine etc.) Går ut fra at du ikke har noen slike alarmer inne?

 

Du skal klare bortimot 3500 på full gass på D6. 3400 kan vel muligens aksepteres ved sesongslutt, grodd båt osv., men så lavt havner ikke jeg når båten tas opp.

Link to post

Bra tips, sjekke luftfilteret ja. Det ble byttet i fjor høst men det kan jo ha grodd igjen.

 

Det er dette: http://www.eurofritid.no/?PageID=17115&ItemID=23971 filteret du mener ikke sant? Ikke åndefilteret? Jeg byttet slangen fra åndefilteret over til motoren også litt tidligere i år men det skal vel ikke ha noe å si.

 

Jeg tar en titt i dag på både luftfilter og dieselfilter. De skal uansett byttes nå så jeg kan bare ta å skifte de. Både filteret på motoren og vannutskilleren.

 

Takk for tips!  

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Hei, da har jeg sjekket filter. Byttet åndefilter, luftfilter og dieselfilter. Når jeg sjekket åndefilteret var det en del olje i filteret. Vet ikke om det er å forvente etter et år? Var ikke kjempe mye men litt fuktig nederst og når jeg presset på det fikk jeg olje på fingeren. De andre filtrene så helt fine ut. Ingen vanndråper i dieselen eller særlig skitt i luftfilteret.

 

Kjørte en tur ut etter skiftet men fortsatt er det helt samme symptomer. Får fint turtall opp og kommer opp i plan, dog litt tregere enn jeg er vant til. Maks turtall jeg klarte å skvise ut var 3170. Turbotrykket skiftet mellom 100 og 110. Klarer ikke å få mer trykk enn det.

 

To ting; da jeg fylte diesel fylte jeg hos ECO1 på Lindøya. Der får man noe som heter 2G Polar. Jeg vet ikke om dette kan ha noe å si men siden jeg ikke finner noe annet så er det vel bare å kjøre tanken tom og fylle vanlig diesel.

 

Turbotrykk; I henhold til tabellen under som viser tekniske data på min motor (D6-350a) skal ladetrykket på turboen gå langt over 110 som er maks av hva jeg får ut. Selv ved 3170 omdreininger skal trykket være over 110. Maks skal være 186.

 

bilde

 

Kan manglende ladetrykk på turboen være drivstoffrelatert? Hvordan sjekker jeg luft inn/utsuget på turboen? Jeg er ikke så kjent på motoren så dersom noen kan fortelle meg sånn ca hvor og hva jeg skal titte etter hadde jeg blitt veldig glad. :D

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Det er meg bekjent ikke noe sensor på eksostemperatur, men jeg kan f.eks. feste på et steketermometer med trådløstanke display for å sjekke.

 

Hva er wastegate? Dette er en 2007 modell D6-350 med DPH-A drev om det hjelper....

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Ja jeg lurer meg litt på om det kan være problem med lufttilgangen til turboen. Men så er det dette med dieselen også. Har egentlig mest lyst å ta en tur-retur Færder fyr og så fylle tanken på nytt fra en annen bunkers.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

. Kan være ganske grønn under dog... er ikke dette med turbotrykk uansett rart?

Nei, lavere turtall = mindre eksos = lavere trykk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...