Sjøbliss Startet 2.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2016 Jeg har i sommer byttet ladetrykk sensor (map sensor) og ting har fungert bra. Nå forrige uke fylte jeg opp tanken full med diesel og siden virket motoren litt slapp. Sjekket i går og klarte ikke mer enn 33 knop og det pleier ikke være vanskelig å nå 40. Den brukte også lenger tid opp i plan (måtte trimme drevet og det har jeg ikke trengt før). Kjørte midt ut i Oslofjorden og satte på full gass. Klarte å få den opp i 3100 omdregninger ca og turbotrykket lå på 100-110. Før har jeg hatt over 3400 omdreininger. Turbotrykk har jeg ikke hatt vane for å sjekke så vet ikke. Motoren høres ellers helt fin ut. Ingen ulyder eller sånn. Hører også ut som kompressoren fungerer uten at jeg er nok motorkyndig til å være sikker. To ting har jeg tenkt på. Kan være noe med gass-spaken som er elektronisk. Kan den renses? Gir den ikke full speed signal? Hva kan være årsaken til at turbotrykket ikke går over 110? Noe galt med turboen? Hvordan sjekker jeg det? Sjekket over drevet og det ser helt fint ut. Propellene helt uskadet og ingenting som har viklet seg inn av tau eller fiskesnøre ser det ut for. Eneste som er litt rart er at dette skjedde rett etter jeg fylte tanken. Kan det være lufting? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bestefar Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Kanskje dieselen du fylte på ikke var helt ren? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Om filterene begynner å tettes skal du få alarm på lavt railtrykk. (Check engine etc.) Går ut fra at du ikke har noen slike alarmer inne? Du skal klare bortimot 3500 på full gass på D6. 3400 kan vel muligens aksepteres ved sesongslutt, grodd båt osv., men så lavt havner ikke jeg når båten tas opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Turbotrykk høres lavt ut. Mener å huske at jeg hadde 140-160 kPa på full spiker med denne motoren, i alle fall godt over 100-110. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Det første som bør sjekkes er luftfilteret. Det skal ikke mye til før trykket reduseres. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Bra tips, sjekke luftfilteret ja. Det ble byttet i fjor høst men det kan jo ha grodd igjen. Det er dette: http://www.eurofritid.no/?PageID=17115&ItemID=23971 filteret du mener ikke sant? Ikke åndefilteret? Jeg byttet slangen fra åndefilteret over til motoren også litt tidligere i år men det skal vel ikke ha noe å si. Jeg tar en titt i dag på både luftfilter og dieselfilter. De skal uansett byttes nå så jeg kan bare ta å skifte de. Både filteret på motoren og vannutskilleren. Takk for tips! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Fantino Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Vet ikke hvor vanlig det er på disse motorene, men det kan vel lønne seg å sjekke etter luftlekkasjer nedstrøms av turbo også? (Når tett luftfilter evt er eliminert) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 (redigert) Hei, da har jeg sjekket filter. Byttet åndefilter, luftfilter og dieselfilter. Når jeg sjekket åndefilteret var det en del olje i filteret. Vet ikke om det er å forvente etter et år? Var ikke kjempe mye men litt fuktig nederst og når jeg presset på det fikk jeg olje på fingeren. De andre filtrene så helt fine ut. Ingen vanndråper i dieselen eller særlig skitt i luftfilteret. Kjørte en tur ut etter skiftet men fortsatt er det helt samme symptomer. Får fint turtall opp og kommer opp i plan, dog litt tregere enn jeg er vant til. Maks turtall jeg klarte å skvise ut var 3170. Turbotrykket skiftet mellom 100 og 110. Klarer ikke å få mer trykk enn det. To ting; da jeg fylte diesel fylte jeg hos ECO1 på Lindøya. Der får man noe som heter 2G Polar. Jeg vet ikke om dette kan ha noe å si men siden jeg ikke finner noe annet så er det vel bare å kjøre tanken tom og fylle vanlig diesel. Turbotrykk; I henhold til tabellen under som viser tekniske data på min motor (D6-350a) skal ladetrykket på turboen gå langt over 110 som er maks av hva jeg får ut. Selv ved 3170 omdreininger skal trykket være over 110. Maks skal være 186. Kan manglende ladetrykk på turboen være drivstoffrelatert? Hvordan sjekker jeg luft inn/utsuget på turboen? Jeg er ikke så kjent på motoren så dersom noen kan fortelle meg sånn ca hvor og hva jeg skal titte etter hadde jeg blitt veldig glad. :D Redigert 2.Oktober.2016 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Nemo Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Her er det også oppgitt eksos temperatur. Er det måler for eksos temperatur på motoren. I så fall vil den gi for høy temperatur ved for lite luft. Er det wastegate på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Det er meg bekjent ikke noe sensor på eksostemperatur, men jeg kan f.eks. feste på et steketermometer med trådløstanke display for å sjekke. Hva er wastegate? Dette er en 2007 modell D6-350 med DPH-A drev om det hjelper.... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
bellen Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Eg tipper dårlig Map-sensor Sitér dette innlegget Link to post
Gonsjo Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Har du sjekket at det ikke har grodd skjellru på propellbladene. Dette vet jeg skal lite til før det reduserer effekten på propellen og dermed båtfart. Mindre båtfart vil vel også påvirke turtallet på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Map sensor er akkurat skiftet. Er det sjanse for at den nye er defekt? Har også sjekket propellene. Ikke særlig groe. Nesten helt rene ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bitteliten Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Groe på båten tenker jeg. Sjekk i hvertfall det før du gjør noe med motoren :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Kan man miste 250 omdreininger og 6-7 knop pga groe? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kallethekid Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Kan man miste 250 omdreininger og 6-7 knop pga groe? Ja, uten tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Fydda. Ja da får vi vaske og stoffe så får vi se. Skal ha den opp ila 2 uker og så finner vi ut resten til våren. Dersom det er beste tips så slår jeg meg til ro med den! ?? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Scand Baltic Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 (redigert) Jepp. Skal ikke mye til for å miste fart. Redigert 2.Oktober.2016 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Jeg hadde 870 hk på NordWest 420 og kom så vidt opp i plan en høst. Ikke grodd på skroget, men drev, propeller og trimplan var det mye rur på.. Mista over 10knop toppfart Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Samme med min forrige Bavaria32sport. Helt ren=32 knop. Med blåskjelfarm på drev og propellere=23 knop :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjøbliss Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Men drevet ser ikke så veldig ille ut (trimma det ut og titta). Kan være ganske grønn under dog... er ikke dette med turbotrykk uansett rart? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Fantino Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Jeg mener du burde hatt ca det turbotrykket som er oppgitt ved aktuelt turtall uavhengig av groe, dvs ville kanskje ikke ventet til sesongstart når alle har dårlig tid. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Ja jeg lurer meg litt på om det kan være problem med lufttilgangen til turboen. Men så er det dette med dieselen også. Har egentlig mest lyst å ta en tur-retur Færder fyr og så fylle tanken på nytt fra en annen bunkers. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
REM Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 . Kan være ganske grønn under dog... er ikke dette med turbotrykk uansett rart? Nei, lavere turtall = mindre eksos = lavere trykk Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bellen Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Nei, lavere turtall = mindre eksos = lavere trykk Nja.. Eksostrykket er ikkje konstant ved et gitt turtall. Ved en anledning kan du ha et lavt turbotrykk, og ved en annen anledning kan du ha et høyere turbotrykk enn det som er innenfor spec. ved samme turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.