Fantino Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Men hvis TS får 100-110 ved 3150 rpm og skulle hatt 134 allerede ved 3000 rpm tenker jeg at det er litt suspekt. Om groe økte motstand så skulle en vel fått mer diesel ved gitt turtall = mer eksos = høyere turbotrykk ved gitt turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Jeg kan ingenting om mekking. Men jeg fikk alarm og turbo som spyttet olje inn i luftfilteret på min tidligere 2005 D6350. Den fikk visst også vann på sylinder 1 og 6. Det ble byttet veldig mye før de fant feilen. Både eksosmanifold, slipt topplokk, turbo og et par andre småting. Jeg fikk riktignok så mye olje i filteret at den gav svartrøyk. Ville tatt den til verksted før det blir verre. Er grisedyrt å fikse på de motorene om det skjer noe skikkelig. Men merkelig at du ikke har fått alarm. Kan jo se på det ved servicen i vinter. Groe kan også gjøre litt, men ikke så mye uten at det er veldig grodd. Kjenn under båten bak om båten har groe. Eller se når den taes opp. Redigert 3.Oktober.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Det kan jo være så enkelt som at dieselfiltrene dine har blitt tettet igjen. Hva med å prøve å bytte dem? grovfilter før motoren og finfilter på motoren Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Interessant og flere her har gode innspill. Jeg er litt nysgjerrig på # 8. Eco1 med Polar 2? Er det slik at den miljødieselen er tilsatt parafin eller noe nå for vinterbruk? Minner meg om F-34 og merkbart effekttap i forsvaret, vi mistet jo typ 80hk på lastebilen. Bare nevner det ettersom dette oppsto umiddelbart etter fylling?? Selvfølgelig annet som groe og potensielle feil... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Motoren får nok for lite diesel, men antar du ville fått alarm hvis filteret er tett? Da bør du sjekke kalibreringen av gasspaken. Turbotrykket er et resultat av avgitt eksosmengde som igjen er avhengig av tilført drivstoffmengde. (D6 har ikke wastegate-ventil) Det kan være feil på map sensoren, det kan være feil på proporsjonalventilen i dieselpumpen, trykkbegrensingsventilen på fuel-railen, fuel-rail trykksensoren og kanskje noe annet som jeg ikke kommer på. Feil på slike komponenter trenger ikke å gi feilkode, men ved å kjøre motoren med Vodia tilkoblet kan mekanikeren sjekke hva det er som begrenser motoreffekten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 (redigert) Jeg har opplevd delvis tettet dieselfilter uten alarm. Mistet et par hundre omdreininger på det Redigert 4.Oktober.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Forfilter? Hvor mange knop mistet du? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 (redigert) forfilter ja. mista ca 200 rpm på toppen. ingen alarm. Ble bra etter bytte av filtrene. Filtrene var litt møkkete - men så ganske OK ut Redigert 4.Oktober.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Hei! Jeg har vært dypt begravet i en anbudspresentasjon på jobben (årets viktigste anbud!) så jeg har ikke fått tenkt mye på dette siden sist innlegg. Jeg har egentlig slått meg litt til ro med at det nesten må være noe med Dieselen. Hadde tenkt å kjøre den tom til våren og fylle på igjen før jeg bestemmer meg for neste aksjon. Ikke sikkert dette er en god taktikk etter de siste innleggene jeg har lest her. Vedr dieselfilter har jeg bytta finfilteret på motoren men kontrollerte bare forfilteret. Det ble byttet i juli og det så ikke så ille ut. Kanskje jeg prøve å bytte det også da. Skal ta å høre med AB Marine om de har Vodia om ikke dette siste skiftet fungerer. Kunne jo være godt å få et klart svar på hva som er galt. Får ikke gjort disse tingene før mandag/tirsdag neste uke dessverre. Må også få skifta olje og oljefilter. Blir en hektisk uke! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
knoppen Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Hei Fant du ut hva som var galt? Jeg har lignende symptomer på min d4. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.