larsen2000 Startet 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2016 Holder på med å bytte impeller og alle pakninger i undervannshuset på en 2006 modell Yamaha F100D. Del nr 6 på bildet (oil seal housing) har kilt seg fast og er så porøs at den knakk da jeg prøvde å lirke den løs. Siste rest sitter bom fast, se bildet. Kan jeg prøve med varme der uten at noe annet tar skade? Eller andre triks jeg kan prøve? Woodruff keyen sitter også fast, men tenkte prøve Dremel for å få den ut. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Noen som vet om delen som sitter nedi huset er helt rund, så jeg eventuelt kan prøve å slå sidelengs på restene som er igjen?Kan det være en løsning å gå hardt til verks og prøve å knekke av resten av delen, eller er det fare for at akslingen blir bøyd e.l. da? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Rustløser/"frysespray" er jo ett vidundermiddel som løser opp veldig mye .... http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Hurtigrustloser-2000019607/ Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Har bare prøvd 5-56 hittil, den skader altså ikke selve chassiet? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Hvis du sprayer den ødelagte delen, så skal jo den krympe ( p.g.a. kulden ), så det burde jo ikke ødelegge materialene rundt, men det ser jo ut som det er aluminium, så hvordan det reagerer vet jeg ikke. Redigert 3.Oktober.2016 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Det sitter en styretapp til mot gearhuset.Legg huset på siden og del det ved å borre noen hull fra aksling og ut mot sidene(men ikke så du skader godset i gearhuset).Ta en liten skarp meisel og prøv med en en Brækhus Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Altså en tapp som går ned i chassie, som gjør at den sitter på plass sidelengs? Litt skeptisk til å bore i i den når jeg ikke vet hvordan den ser ut under. Er det ikke noe chassie jeg må være forsiktig med bortsett fra det som allerede synes rundt delen nå? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Prøvde å bore som foreslått, og det funket fint! Men usikker på om jeg tør bore lenger ned med fare for å ødelegge noe på undersiden... se vedlagte bilde Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 (redigert) Her får du et hint hvordan den ser ut. Redigert 4.Oktober.2016 av Arny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Ser ut til å være en annen type motor, denne har oil seal housing som er en kloss oppå og som fortsetter nedover i chassie. Ihvertfall i følge manualen.. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Ja ,den delen som står igjen er rund, så du kan prøve å slå den sidelengs. Bare hver forsiktig når du holder på, så ikke du skader drivakselen på det partiet som roterer i oljetettningene. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 5.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Var ikke sjans til å få den til å rikke seg sidelengs heller, så har boret vekk den siste biten også, slik at jeg nå står igjen med en kant rundt hele som ligger flush med chassie. Så hva jeg kan gjøre nå for å komme videre? Kan vel ikke bore ned i den med fare for å ødelegge deler under eller få spon i olje e.l.? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Mener du har gjort det riktige, ta bit for bit. Gjør godt rent etterpå, ville nok ha byttet denne simmeringen på akslingen før jeg begynte å montere nye deler. Mener årsaken til dette "havariet" er at det er nesten for lenge siden impeller ble byttet, kanskje ikke vært byttet i det heletatt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
larsen2000 Svart 5.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Hvilken simmering, noe som synes nå? Impeller er byttet hvert tredje år, eneste grunnen til at jeg ønsket å ta av denne delen var å få byttet pakningen under den også. Men begynner å angre nå :) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 (redigert) Hadde jeg vært deg ville jeg fått tak in metallfres eks på en Dremel maskin og splittet det som står igjen, da vill du ta av presset på ytterdiameteren av det som står igjen nede i huset. Fjern materialet nesten helt gjennom, for så å gi det ett lite kakk med en dor/meisel. Tror kanskje simmer-ring er en del av "Oil Seal Housing". Eller så er den merket på tegningen for undervannshuset, litt vanskelig å si uten tegningene. Redigert 5.Oktober.2016 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Det kan vell være at jeg ser feil, men er ikke dette drivakslingen ned til gearhuset? Dersom ja, da går jeg ut i fra at du prøver å demontere pumpehuset, i så fall så ligger det en simmerring under der. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kasper22 Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Ja, det er både nedre del av vannpumpen og "oil seal housing" kombinert som en del. Det står 2 simmeringer i den som tetter mod drivakselen. Det ser ut som du har avdekket noe av den øvre på det siste bildet (sort gummi rundt drivakselen) . Som mask sier er det i ytterkant av denne det setter seg fast. Den sitter og med en o-ring som tetter rundt på utsiden, og jeg synes det ser ut som du har fått tilgang til denne o-ringen noen plasser . Hvis du klarer å få kuttet og pirket opp noe av denne ringen, så kan du spraye penetrerende olje ned i åpningen,la det virke/krype noen timer ,for så å prøve noen slag sidelengs igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Du nevner innledningsvis varme. Min erfaring er at det er et must for å få løs noe som helst. Hadde du brukt varme og lirking i starten tror jeg du ville fått dette demontert...? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Klare ikke se på tegningen, men jeg vil tro det står en styrepinne i huset som skal forhindre "Oil Seal Housing" i å rotere rundt når drivakselen roterer. Hvis det er en slik styrepinne, så må denne fjernes ellers klarer du ikke rotere huset uten og skade undervannshuset! Får du ikke fjernet en evt styrepinne, så må du trekke dette opp i akselens lengderetning. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Tok undervannshuset til et båtverksted idag, og det er dårlig nytt. I følge dem er det omtrent umulig å få dette løs uten å ødelegge chassie. Må også ut med drivakselen, som er mye jobb og hvor det også mest sannsynlig sitter så hardt at det ryker noen deler. Så de anbefaler å få tak i et brukt undervannshus.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Ut fra bildet i innlegg 8 har du gravd frem mesteparten av simmerringen. Fjern resten og vipp den ut. Deretter vil jeg tro det er mulig å bore/skjære slik at du får ut resten av del nr 6. Du har jo ingenting å tape. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Tok undervannshuset til et båtverksted idag, og det er dårlig nytt. I følge dem er det omtrent umulig å få dette løs uten å ødelegge chassie. Må også ut med drivakselen, som er mye jobb og hvor det også mest sannsynlig sitter så hardt at det ryker noen deler. Så de anbefaler å få tak i et brukt undervannshus.. Dette båtverksted skal du ikke bruke i fremtiden! Dette er ikke noe problem å få til, om du så må slipe vekk alt materialet er dette fullt overkommelig. Finn ett verksted med "gamle rever" de får til det meste, og litt til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.