Jump to content

Tips ønskes for kjøp og betaling av båt som står på land

kakemann

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en brukt båt denne høsten og har et godt alternativ for hånden.

Sist jeg kjøpte båt var midt på sommeren som gjorde det enkelt mhp betaling og overtagelse.

Nå er det snakk om å kjøpe en båt til 3-350 000 som står på land og som jeg ikke får prøvd på vannet.

Selger virker seriøs og båten har tilsynelatende gjennomført nylig service på motor.

Siden båten står på land, men ifølge selger skal den være i perfekt stand.

Jeg forstår at selger ønsker betaling i sin helhet nå for egen sikkerhet, og det vil være aktuelt med sjøsetting og overtagelse til våren (jeg har ikke noe sted å ha den i vinter, så den blir stående på vinterlagringsplass til selgers båtforening).

Jeg forsøker nå å tenke igjennom hvilke risiko jeg utsetter meg for om jeg kjøper en båt nå uten å ha testet den, og overtar den først til våren.

Er det noen som har gjort dette før som kan gi meg noen råd om hvilke detaljer jeg bør evt. ha med i en kontrakt, eller om det er spesielle ting jeg bør undersøke osv?

Jeg skjønner at jeg bør sikre meg at selger av båten faktisk eier den og at den bør skrives over på meg.

Samtidig ønsker jeg å være sikker på at motor er i orden når vi kommer til våren, så jeg bør kanskje ha med detaljer om dette for at jeg skal være sikker på at han sitter med ansvaret om motoren ikke starter eller havarerer.

Kan jeg være trygg om jeg får med at motor og båt skal være i overenstemmelse med det selger har opplyst om og at dette nedskrives i detalj i kontrakten?

Alle råd mottas med takk!

Har du tilgang på vannslange så ville jeg som et minimum sjekket at jeg kunne kjøre motoren til driftstemperatur uten problemer. Er der varmtvannstank sjekker  du denne for lekkasje også...

Fordeler og bakdeler med begge løsninger. På land kan du inspisere alt under samt drev/aksel og gjennomføringer osv

Hvem holder forsikring gjennom vinteren...

Vet du timetallet på motoren og evt. servicehistorikk så er det jo en fordel.

Såpass store/nye motorer er det sjelden trøbbel med så lenge de har hatt et minimum av (korrekt) vedlikehold.

Å starte den opp og kjøre den varm er jo ganske enkelt med en dertil egnet spyleklokke, om den da ikke står godt gjemt innendørs et sted.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Eg kjøpte en gang båt i opplag. Fikk med i kontrakten at alt montert utstyr skal virke ved prøvekjøring.

Det gikk greit. Eg fiksa litt elektriske kontakter på lanterner og eber ila vinteren. Selger kjøpte ny pumpe til flaps som hadde satt seg ila vinteren. Selger bør inviteres til sjøsetting og prøvetur på våren.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei,

jeg kjøpte min forrige båt mens den stod på land en vinter.

Selger uttalte også at alt var "tipp topp" og skulle fungere, men han påpekte at den var dårlig vasket og at seilene var på 50%. Etter litt diskusjon ble vi enige som følger:

Vi skulle skrive en standard kontrakt fra forbrukerrådet. 50% av summen betales ved kontraktsinngåelse, og 50% ved overtakelse. I kontrakten skulle det stå at "Båten er besiktet på land under vinterlagringsforhold. Teknisk utstyr er derfor ikke testet. Selger mener alt skal fungere som gitt da båten var ny, og påtar seg alt ansvar for at det er slik innen siste delbetaling ved overtakelse finner sted". I tillegg beskrev vi at båt skulle være vasket innvendig ved overtakelse, og utstyrsliste ble vedlagt.

Denne ordlyden vil ikke en selger har noe problem med dersom det ikke er noen feil. Prat med han og dere blir nok enige. Når det gjelder betalingsprosessen, nei - jeg ville ikke betalt hele summen før overtakelse som kan bekrefte at kontraktsforholdene er ivaretatt.

Når det er sagt, så kjøpte jeg huset mitt usett...gikk jo bra det også...

Vi skulle skrive en standard kontrakt fra forbrukerrådet. 50% av summen betales ved kontraktsinngåelse, og 50% ved overtakelse. I kontrakten skulle det stå at "Båten er besiktet på land under vinterlagringsforhold. Teknisk utstyr er derfor ikke testet. Selger mener alt skal fungere som gitt da båten var ny, og påtar seg alt ansvar for at det er slik innen siste delbetaling ved overtakelse finner sted". I tillegg beskrev vi at båt skulle være vasket innvendig ved overtakelse, og utstyrsliste ble vedlagt.

Samme har jeg gjort - i tillegg til en klausul om at motor var behandlet som foreskrevet av produsent.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...