peterka Startet 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2016 Har nettopp tatt båten på land og kjørt motoren igjennom ferskvatn. Da motoren hadde gått mange minutter så oppdaget eg ein tikkelyd som eg ikkje har høyrt før. Kan hende at den har vore der før, men eg har ikkje lagt merke til den. Tok av lokket og lyden høyrtes litt bedre. Virker som det er ein slaks tikkelyd. Prøvde å ruse båten, men da øket frekvensen på tikkelyden. Motoren går eller som normalt når den var på sjøen og gjekk som ei kule. Oljen er gul og fin. Så no spør eg om dette noko eg bør reise inn på verkstad for å sjekke nærmare eller skal eg ikkje tenke på det? Er det noko som er kjent på desse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Er det ikke ventilene som tikker da? Er det nok olje på motoren? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
engestol Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Det kan komme fra IAC ventilen som henger på utsiden av innsuget. Den justerer luften inn ved tomgang, men kan også høres ved høyere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 (redigert) Ja, det er nok olje. Var ventilene eg og tenkte på, men om det er normal at det tikker litt. Kva er IAC ventilen? Lagger den tikkelyd? Ein ting eg kom å tenke på var at når eg drog ut besinslangen og lot motoren gå på tomgang til det vart heilt tomt så synnes eg den laget meir lyd, men det kan hende eg tenker feil og at det er tillfeldigt. Og når den var kald så var det ikkje lyd. Redigert 3.Oktober.2016 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Hvis du trekker av bensinkoblingen,vil bensinpumpa begynne å lage en tikkende lyd som øker jo lengere motoren går uten tilkoblet bensinslange. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2016 Kan være tenningsbank, men det oppstår som regel under hard belastning, ikke ved "baljekjøring". Årsaken til det kan være flere - for varme plugger, for lavt oktantall, eller feil tenningsinnstilling. Men mitt råtips er ventilene - som andre har vært inne på her. Og omkvedet fra gamle dager er at så lenge man kan høre ventilene tikke, er alt OK. Justerer man ventilene for "tight" for å unngå tikking, risikerer man at de ikke lukker skikkelig - med brente ventiler og en større reparasjon som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Forsøk å filme dette fenomenet of se om du kan formidle video / link her så kanskje noen drar kjensel på lyden. Det kan vel være så mange ting. Eksempel: Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.