Jump to content

Mercury EFI 60 HK 2005 modell 4 takter. Tikkelyd:(

peterka

Recommended Posts

Har nettopp tatt båten på land og kjørt motoren igjennom ferskvatn. Da motoren hadde gått mange minutter så oppdaget eg ein tikkelyd som eg ikkje har høyrt før. Kan hende at den har vore der før, men eg har ikkje lagt merke til den. Tok av lokket og lyden høyrtes litt bedre. Virker som det er ein slaks tikkelyd. Prøvde å ruse båten, men da øket frekvensen på tikkelyden. Motoren går eller som normalt når den var på sjøen og gjekk som ei kule. Oljen er gul og fin.

Så no spør eg om dette noko eg bør reise inn på verkstad for å sjekke nærmare eller skal eg ikkje tenke på det? Er det noko som er kjent på desse motorene?

Ja, det er nok olje. Var ventilene eg og tenkte på, men om det er normal at det tikker litt.

Kva er IAC ventilen? Lagger den tikkelyd? Ein ting eg kom å tenke på var at når eg drog ut besinslangen og lot motoren gå på tomgang til det vart heilt tomt så synnes eg den laget meir lyd, men det kan hende eg tenker feil og at det er tillfeldigt. Og når den var kald så var det ikkje lyd.

Redigert av peterka (see edit history)

Kan være tenningsbank, men det oppstår som regel under hard belastning, ikke ved "baljekjøring". Årsaken til det kan være flere - for varme plugger, for lavt oktantall, eller feil tenningsinnstilling. Men mitt råtips er ventilene - som andre har vært inne på her. Og omkvedet fra gamle dager er at så lenge man kan høre ventilene tikke, er alt OK. Justerer man ventilene for "tight" for å unngå tikking, risikerer man at de ikke lukker skikkelig - med brente ventiler og en større reparasjon som resultat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...