Jump to content

Kan Eberspächer D2 varmer låse seg, og hvordan låse opp?


Lars H.

Recommended Posts

Da jeg skulle starte varmeapparatet på turen hjem idag, ville det ikke starte, selv etter flere forsøk. Jeg har en Eberspächer D2 med digitalt display type 801. Hva feilen er,fikk jeg ikke sjekket på turen, så jeg får ta en tur til båten imorgen og sjekke litt. Og da har jeg vel mulighet for å få frem feilkoder på displayet.  Men altså, kan en Eberspächer D2 varmer låse seg, og hvordan låse opp?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

I "gamle dager" så lærte jeg meg at varmeren låste seg etter noen mislykkede startforsøk. Da er den offisielle politikken til produsenten at en "autorisert", dvs kostbar, servicetekniker måtte låse den opp igjen. Når jeg har hatt trøbbel med min så har jeg løst det ved å slå av strømmen. Jeg skal se om jeg kan finne igjen en side drr det var noen råd og tips. Ellers kan du jo google "unlock eberspacher".

Link to post

http://www.sprinter-rv.com/wp-content/uploads/2010/09/2013_Espar_AirtronicD2-D4_Repair_Manual.pdf

 

På side 12 i lenken over står det feilkoder for D2/D4.

 

 

Her er lenke til kontrolleren din. Du kan der se hvordan du får den i diagnostic-mode. Så ser du i manualen for D2/D4 hva de betyr. Du kan resette feilkoder.

https://www.eberspacher.com/download-centre/technical-documents/operating-instructions.html?&eID=download&file=fileadmin/data/countrysites/EB_UK/pdf_files/info_pdf_ebuk/technical_docs_pdf_ebuk/operating_pdf_ebuk/801_modulator_operating_22348.pdf

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post

I "gamle dager" så lærte jeg meg at varmeren låste seg etter noen mislykkede startforsøk. Da er den offisielle politikken til produsenten at en "autorisert", dvs kostbar, servicetekniker måtte låse den opp igjen. Når jeg har hatt trøbbel med min så har jeg løst det ved å slå av strømmen. Jeg skal se om jeg kan finne igjen en side drr det var noen råd og tips. Ellers kan du jo google "unlock eberspacher".

 

Dette gjelder ikke lengre dersom jeg har forstått det riktig. Dette gjalt en eller to serier som ble solgt på midten av nittitallet og fram til ca. 2000.

 

OK, jeg googlet og korrigerer meg selv litt:

 

 

 

Only the Eberspacher D1LC and some early D1LC " Compact" heaters produced between 1990-1998 have the "lock out" in the event of 5 unsuccessful physical start attempts (each attempt means two automatic starts to give the 10 starts before "lock out"). Should the heater start during these attempts then it cancels all previous non start fault codes.

Five new attempts are now available the next time the heater is operated.

Read more at http://www.ybw.com/forums/showthread.php?72442-I-wrote-to-Ebersp%E4cher-and-asked-some-questions!#XMdDFAO4PVtXRaqH.99

Link to post

Takker, men feilkodene har jeg en liste over. Ellers var det mye interessant i den artikkelen. Jeg har en tilsvarende på svensk.

 

Men imorgen vet jeg nok mer hva jeg skal se etter, trekker varmeren glødestrøm? Kommer det luft i det hele tatt? Ryker det? Tikker pumpen? Noen feilkoder? osv. Hovedsikringen for varmeren er i hvert fall hel. Jeg kunne sette den til kun ventilasjon, og da blåste den kaldt. Men det skal være en mindre sikring til styringsenheten. Jeg får se etter den, husker ikke hvor jeg plasserte den.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takker, men feilkodene har jeg en liste over. Ellers var det mye interessant i den artikkelen. Jeg har en tilsvarende på svensk.

 

 

Norsk 

https://www.eberspaecher.no/fileadmin/data/countrysites/EB_Norwegen/pdf/Brosjyrer/Digital_Modulator_801.pdf

http://www.nettbaat.no/produkter/varme/installasjonsveiledning_eber_d2_d4_d5.pdf

 

Her er mange manualer

http://www.marinpartner.no/index.php?page=support

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Da sitter jeg her i båten og klør meg. Feilkoden var 32 og 52. Melding 32 skulle bety at viftemotoren var kortsluttet til jord. Det betviler jeg iom at viften går som bare det, også i stillingen ventilasjon.

 

Kode 52 skulle bety at det ikke er noen flamme i startfasen. Og grunnen til det skulle kunne være mangel på diesel frem til varmeren. Men den får diesel, det ser jeg på at det ryker kraftig ut eksosen ved startforsøkene. Glødepluggen skulle også kunne være defekt, men det er den ikke jeg ser at det går mye strøm i startfasen. Flammesensoren kunne også være defekt. Men det stemmer heller ikke. I det varmeren normalt tenner (og det blir en flamme), høres det godt når jeg lytter på brenneren at det tenner. men den lyden kommer ikke.

 

Jeg har fått start noen ganger nå, men at det skal fungere når jeg er ute på tur nå i kalde oktober, tar jeg ikke sjansen på.

 

Min teori (som ikke er nevnt under feilkodene direkte), er at gitteret rundt der glødepluggen sitter er kokset og dermed hindrer at det blir varmt nok til at dieselen tar fyr. Dermed blir det bare å ta ut hele varmeren og skifte gitter som jeg skal ha liggende ombord et eller annet sted. Så da har jeg noe å gjøre idag også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Dersom det kommer bra med gråhvit røyk ut av eksos er dette fordampet diesel som ikke tar fyr. Teorien om kokset glødesil er bra, men kontroller også åpning fra glødesil ut mot brennkammer for avleiringer, at det lille hullet over glødesil mot forbrenningsluftvifte er åpent og at flammegitter og luftinntak i bunnen av brennkammer ikke har for mye avleiringer.

Link to post

Der var supereksperten på plass, og takk for tips. Nå er hele varmeren tatt ut fra det utrolig trange stedet jeg monterte den. Så nå er jeg klar for å åpne den og skru ut glødepluggen og silen, bare jeg finner spesialverktøyet for glødepluggen. Jeg har hatt dette ute en gang for noen år siden, og da glapp verktøyt og ref av ledningsfestet på glødepluggen. Nå skal jeg være forsiktig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og så var glødesilen byttet og varmeren montert og testet. Og det ser ut til jeg kan rydde opp etter meg og dra hjem. Nå har jeg startet varmeren 3 ganger uten problemer og uten røyk ut eksosen! Å få tak på glødsilen og trekke den ut, var ikke lett. Den satt godt fast, men ut kom den. Dermed blir det helgetur førstkommende helg uten at vi trenger å fryse. Bilde av glødesilen kommmer når jeg er kommet meg hjem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og så var glødesilen byttet og varmeren montert og testet. Og det ser ut til jeg kan rydde opp etter meg og dra hjem. Nå har jeg startet varmeren 3 ganger uten problemer og uten røyk ut eksosen! 

Bilde av glødesilen kommmer når jeg er kommet meg hjem.

Før i tiden het det at varmere skulle gå 10min på full effekt før en stoppet, for å brenne den ren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Vel, jeg lot for hver start varmeren gå i rundt 5min. og med en pause på 5min atter fullstendig stopp. Å kjøre med full effekt en tid før stopp,

er nok ikke dumt. Men for disse testene, var det så kjølig i båten at varmeren gikk på full effekt hele tiden. Og i følge diagrammet nedenfor,

får glødepluggen spenning i nesten et minutt etter at en slår av slik at i hvert fall den kan brenne seg ren. Under diagrammet bilde av

glødesilen. Den ser mye svartere og tiltettet ut i virkeligheten enn på bildet.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vel, litt gjerrig kan jeg nok være, men når et nytt gitter koster 109 kroner (en pakke sigaretter) og jeg hadde det liggende, gidder jeg ikke først rette opp et herpet gitter og så rengjøre det, - nei der går grensen for å spare penger! Jeg er glad det ikke var glødestiften som hadde streiket. En ny slik til Eberspächer D2 og D4 koster 1089 kroner!

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og hvor lenge var Adam i paradis? Nå ligger vi på Borgen med godt med strøm fra land, men jeg tenkte at det kunne være greit å sjekke Eber'n før det kommer flere båter og en må begrense forbruket fra land. NULL varme, Viften starter ikke hverken med varme eller lufting! Ingenting skjer, glødingen starter derfor heller ikke.

 

Så, I.M.S, kan du sende meg en internmelding med navn og adresse slik at jeg kan sende deg varmeren for en total sjekk og reparasjon?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takk for adressen sendt som internmelding. Men jeg får vel sjekke viften først selv. Feilmeldingen jeg får er 31 som sier at det kan være ledningsbrudd eller fastkilt vifte. Viften lar seg imidlertid bevege uten motstand, så den sitter ikke fast. Så nå er det vel bare å skru ut varmeren og sjekke ledning til viften og ohme den dersom kablingen er OK. Motstanden i viften skal kunne måles til 0,6ohm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da har jeg bestemt meg. Etter 10 sesonger med varmeren blir det helt ny varmer av samme type. Jeg har fått et godt tilbud med mange % avslag, så til uken blir det å finne frem bankkortet. Er det noen som er interessert i den gamle defekte, så send meg en IM. Skifte av viftemotor og full overhaling kommer på rundt 3,5k hos I.M.S.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det gikk fint med landstrøm og vifteovn på Oscarsborg. Idag mandag dro vi til hjemmehavnen Son og deretter rett til Seatronic i Moss med bilen og hentet ny varmer. Nå har jeg finstudert monteringsanvisninger og delene i esken, så imorgen blir det å sette seg i bilen og dra til båten for å montere den nye varmeren.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takk for tipset, men jeg har aldri vært plaget med lyd fra pumpen før. Det har vel noe med hvordan varmer og pumpe er hengt opp hos meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det ble en lang dag med montering av den nye varmeren idag, men nå er den på plass og den fungerer utmerket.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...