Sjøvind Startet 3.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2016 Klarte kunststykket å feilberegne lengden på noen skruer jeg har skrudd i akterspeilet fra innsiden. Egentlig bare flaks at jeg oppdaget det, så at bunnsmøringen liksom hadde løftet seg et par steder. Etter å ha slipt litt ser jeg at glassfiberen er delaminert i ca 10 mm radius rundt skruespissen. Etter arbeidet jeg har lagt ned i båten nå ønsker jeg ikke at alt skal være bortkastet ved at de nye platene også skal trekke vann. Samtidig kjenner jeg heller ikke noe behov for å gjøre mer enn nødvendig med dette. Holder det å male noen strøk med epoksyprimer over? Eller må jeg slipe meg gjennom delamineringen og sparkle? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 (redigert) Det er selve laminatet og ikke bare gelcoaten som er sprukket da? Tror jeg hadde boret opp fra utsiden med et forsenkerbor av egnet størrelse slik at hullet får konisk form, og fylt opp med epoxysparkel. Antar du korter inn skruelengden noe eller legger skiver imellom på innsiden. Du kan sikkert forbore litt fra innsiden og inn i epoxyen, men ikke helt igjennom da. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Forsenkere/Forsenkere-6-stk-2000019907/ Redigert 4.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjøvind Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Takk for svar! Ble en variant av ditt forslag. Brukte 22mm hullsag uten senterbor. Lot skruen stå. Renset hullet med stålbørste på drill, støvsuging og aceton. Fylte med epoksy med bomullskutt. Ser spissen på skruen midt i delamineringen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 (redigert) Jeg er skeptisk til denne reparasjonen, det kan fort bli sprekk og lekkasje fordi det ikke er noe glassfiber i bindingen. Sjekk litt på nett om hvordan du reparerer hull i glassfiber. Du bør slipe en skråflate eller kon ca. 1:10, dvs. med 1 cm tykkelse på laminatet ca 10 cm. ut fra hullet, og laminere opp igjen med glassfiberduk og epoksy, se figuren under. Redigert 5.Oktober.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Derfor jeg anbefalte 20 mm forsenkerbor for å få større anleggsflate for epoxy mot glassfiber. Dette er jo et relativt lite hull, og ikke gjennomgående, så er vel ikke så kritisk som et gjennomgående hull i selve skroget som er langt tynnere enn akterspeilet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjøvind Svart 5.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 Hm. Tenkte det ble nok anleggsflate med bunnen i hullet og dessuten skruen i midten. Og så er det vel litt armering i bomullskuttet, selv om det blir korte fibre. Men nå er jo tvilen sådd.. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2016 (redigert) Epoksy limer,så dette går nok bra.Greit å bruke west system 402 med armering til sånne reprasjoner Redigert 5.Oktober.2016 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Bommulskutt er bare tykningsmiddel. Epoxy limer, ja, men blir hardt og sprøtt. Uten glassfiber (eller annen forsterkning) blir det sprekker dersom det er noe bøyekrefter på limfugen. Hva er treverket vi ser i bunnen av hullet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Takk for svar! Sikkert litt upresis forklaring i første innlegg. Trevirket som kan sees er avstivningen i akterspeilet, innstøpt kryssfiner. Med laminatet er det nærmere 40 mm tjukt. Skruene ble satt i langs kanten av plata, altså rett innenfor overgangen til enkeltlaminat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.