Jump to content

Sjøvannsfilter og ferskvannskjøring

VegJoh

Recommended Posts

Hei, 

I dag skulle jeg klargjøre båten for vinterlagring. Første sesong med "stor" båt. Askeladden 705 med mercruiser 2,8l og bravo 2 drev. 

Da sjøvannsfilteret var ganske tett, åpnet jeg dette før jeg skulle kjøre med ferskvann, med den følge at vannet som var i det rant ut gjennom drevet ned til inntaksnivået i filteret. Fikk deretter ikke fylt filteret opp igjen og når jeg skulle ferskvannskjøre med klokker og hageslange så så det ut til at det kom litt luft i slangen. Fikk imidlertid ferskvann ut av eksos på drevet bak, men sjøvannsfilteret fylte seg aldri helt opp igjen og det kommer luftbobler inn i systemet etter filteret når motoren går. Er dette normalt. Er det greit at ikke sjøvannsfilteret har vann helt opp til glasset i lokket (bare halvfullt nå) og hvordan får jeg nå forsikret meg om at lokket på sjøvannsfilteret er tett før den skal på vannet til våren igjen.

mvh vegjoh

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Det er helt ok med luft opp til lokket. Det ordner seg til våren igjen når den går over litt tid...

Har du hatt i kjølevæske i det ferskvannet du har kjørt inn i motoren? Om ikke sprenges motoren når ferskvannet fryser ila vinteren...det vil ødelegge motor...

Hvordan å få lokket tett er litt avhengig av type filter. Noen lokk er i plast og skrus på. Andre har en ring i metall som holder på en plastplate og bolter. Begge har en o-ring som du må sikre deg at er på rett sted og at du skrur fast godt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...