Jump to content

Edit History

Troll 20

Troll 20

Hei

 

Eg har ein MO 246 K41 som siste året til halvannet eller deromkring plutselig har gått i ein form for sikkerhetsmodus på marsjturtall. Dvs. at motoren kutter tvert og er heilt død. Veldig artig å ramle ut av plan på den måte, spesielt om det er fremmedfolk med ombord:nonod: Forut for at dette skjer kommer det eg vil kalle ein høgfrekvent lyd slik at eg i dag enten kan dra av på turtallet eller øke turtallet for å unngå stopp på motor. Motoren er også bare å starte igjen umiddelbart etter at båten er ute av plan og ligger meir eller mindre i ro slik at eg antar at årsaken er ein sensor eller liknende som leser ein feil og deretter stopper motoren for å unngå vidare permanent skade.

 

Eg har kjørt diagnose slik videoen under viser. At denne leser eg ut feilkodene:

Code / ABBREV. / REFER TO CIRCUIT / INVOLVED DEVICE / POSSIBLE CAUSE

55 / No Puls / X15/B15 / RPM-sensor / no speed signal during crank

186 / BadPos / Y20 / govenor solenoid / Nominal-actual value difference (rack pos. error, rack jammed)

203 / Manop / -- / operation limit exceeded / rack position too high - engine operated with manual movement of rack

 

Kva desse feilkodene egentlig innebærer og kva eg må gjøre for å få orden på motoren igjen er det eg trenger hjelp av dere til å finne ut av? Eller kanskje årsaken til stopp er noe heilt annet?

 

203 leser eg som at kommer om eg operer "gassen" direkte på motor og således burde det ikkje være denne feilmeldingen som er årsaken da det kun gjøres når båten ligger i ro i havnen under inspeksjon av motor.

 

Eg har søkt litt og funnet at årsaken muligens kan være slitasje på "rack rod position sensor" i "control solenoid", se bilde under. Veit ikkje om dette er heilt feil eller om der har noe med feilkode 186 å gjøre? Reck rod position sensor er den delen som vises til øverst til venstre på 08.03 ill. 1 slik eg har forstått det og vises i detalj på 08.03. ill. 2.

 

 

Control solenoid.jpg

Troll 20

Troll 20

Hei

 

Eg har ein MO 246 K41 som siste året til halvannet eller deromkring plutselig har gått i ein form for sikkerhetsmodus på marsjturtall. Dvs. at motoren kutter tvert og er heilt død. Veldig artig å ramle ut av plan på den måte, spesielt om det er fremmedfolk med ombord:nonod: Forut for at dette skjer kommer det eg vil kalle ein høgfrekvent lyd slik at eg i dag enten kan dra av på turtallet eller øke turtallet for å unngå stopp på motor. Motoren er også bare å starte igjen umiddelbart etter at båten er ute av plan og ligger meir eller mindre i ro slik at eg antar at årsaken er ein sensor eller liknende som leser ein feil og deretter stopper motoren for å unngå vidare permanent skade.

 

Eg har kjørt diagnose slik videoen under viser. At denne leser eg ut feilkodene:

Code / ABBREV. / REFER TO CIRCUIT / INVOLVED DEVICE / POSSIBLE CAUSE

55 / No Puls / X15/B15 / RPM-sensor / no speed signal during crank

186 / BadPos / Y20 / govenor solenoid / Nominal-actual value difference (rack pos. error, rack jammed)

203 / Manop / -- / operation limit exceeded / rack position too high - engine operated with manual movement of rack

 

Kva desse feilkodene egentlig innebærer og kva eg må gjøre for å få orden på motoren igjen er det eg trenger hjelp av dere til å finne ut av? Eller kanskje årsaken til stopp er noe heilt annet?

 

203 leser eg som at kommer om eg operer "gassen" direkte på motor og således burde det ikkje være denne feilmeldingen som er årsaken da det kun gjøres når båten ligger i ro i havnen under inspeksjon av motor.

 

Eg har søkt litt og funnet at årsaken muligens kan være slitasje på "rack rod position sensor" i "control solenoid", se bilde under. Veit ikkje om dette er heilt feil eller om der har noe med feilkode 186 å gjøre? Reck rod position sensor er den delen som vises til øverst til venstre på 08.03 ill. 1 slik eg har forstått det og vises i detalj på 08.03. ill. 2.

 

 

 

 

 

Control solenoid.jpg

Troll 20

Troll 20

Hei

 

Eg har ein MO 246 K41 som siste året til halvannet eller deromkring plutselig har gått i ein form for sikkerhetsmodus på marsjturtall. Dvs. at motoren kutter tvert og er heilt død. Veldig artig å ramle ut av plan på den måte, spesielt om det er fremmedfolk med ombord:nonod: Forut for at dette skjer kommer det eg vil kalle ein høgfrekvent lyd slik at eg i dag enten kan dra av på turtallet eller øke turtallet for å unngå stopp på motor. Motoren er også bare å starte igjen umiddelbart etter at båten er ute av plan og ligger meir eller mindre i ro slik at eg antar at årsaken er ein sensor eller liknende som leser ein feil og deretter stopper motoren for å unngå vidare permanent skade.

 

Eg har kjørt diagnose slik videoen under viser. At denne leser eg ut feilkodene:

Code / ABBREV. / REFER TO CIRCUIT / INVOLVED DEVICE / POSSIBLE CAUSE

55 / No Puls / X15/B15 / RPM-sensor / no speed signal during crank

186 / BadPos / Y20 / govenor solenoid / Nominal-actual value difference (rack pos. error, rack jammed)

203 / Manop / -- / operation limit exceeded / rack position too high - engine operated with manual movement of rack

 

Kva desse feilkodene egentlig innebærer og kva eg må gjøre for å få orden på motoren igjen er det eg trenger hjelp av dere til å finne ut av? Eller kanskje årsaken til stopp er noe heilt annet?

 

203 leser eg som at kommer om eg operer "gassen" direkte på motor og således burde det ikkje være denne feilmeldingen som er årsaken da det kun gjøres når båten ligger i ro i havnen under inspeksjon av motor.

 

Eg har søkt litt og funnet at årsaken muligens kan være slitasje på "rack rod position sensor" i "control solenoid", se bilde under. Veit ikkje om dette er heilt feil eller om der har noe med feilkode 186 å gjøre?

 

 

 

 

 

Control solenoid.jpg



×
×
  • Create New...