Jump to content

Yamarin 4730 med suzuki DT90, valg av propell?

Fjordland

Recommended Posts

Har en Yamarin 4730 med suzuki DT90 og aluprop med 19" stigning. (propell ny ifjor)

Propellen passer bra med tanke på turtall.

Men når farten passerer 30-35 knop, så ligger båten veldig høyt i vannet. Hører eksosen begynner kommer over vannet, og propellen begynner og kaste vann.

Tøft nok det, men ser nå kavitasjonsskader på propellen, samt en lakkskade på tvers av det ene bladet, som om hele bladet er bøyd og på vei av.

Ser for meg at alu propellen er for flexibel til å kjøre så høyt i vannet, og tenker en rustfri vil tåle mer?

Noen som har noen anbefalinger til propell til dette?

Stigningen er ok på 19"

Toppfart ukjent, mister grepet (og kontroll) på 40knop.

Må kunne kjøres høyt

Og gjerne en som er gir godt løft, da kun 2 barn i baug er nok til at eg ikkje før løftet den skikkelig fra ca 30 knop.

Spør her i forum istedet for å kontakte winrace\progress, pga eg vil se etter brukt propell, eller utlandet. Og vil da ikkje benytte deres tjenester for så og kjøpe et annet sted.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp til valg av propell til skjærgårdsjeep hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Kommentar fra moderator: Tips til alle:
Ikke bruk Hjelp, Problem eller Spørsmål i tittelen, det fører nesten konsekvent til at den blir mangelfull og derved bryter med reglene.

hvlasags propelldiameter er det denne motoren bruker?, om det er rundt 14" så blir vel utvalget mer begrenset i brukt.   Vil tro f.eks en 19" Ballistic e.l kan være et bra utgangspunkt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei, om du skal til stål og ønsker baugløft så gir ikke Ballistic deg det. Dessuten må den stå godt nede i vannet for å fungere godt. Ballistic vil ikke løftes.

Den propellen som tradisjonelt er god til Suzuki i denne motorstørrelsen (og er spesielt til Suzuki) er en variant av Turbo-Prop sin Turbo 1. De har en som har 14" dia som er samme dia som alle stålpropellene fra Suzuki til DF90. Alu er 13 og noe.

Dette er en propell som er allround, men noe annet finner du ikke til disse små motorene. Den skyver godt, har ok grep til å kunne løftes litt, gir ikke masse baugløft, men du har 90 hk...så det er ikke alt du kan få til. Men mye mer baugløft og grep enn du har nå - for all del!

Får i grunn bauløft nå og. Men med 2 voksne bak, 2 unger forran, så får eg ikkje nok løft.

Mulig det ikkje er mulig heller på denne båten, er jo ikkje konstruert for denne farten.

Men propellen må tålelitt luft, for når eg drar skikkelig på er det ikkje mye vått under båten lengre. Og da må eg ha ein som ikkje krever og være totalt nedsenket.

Får i grunn bauløft nå og. Men med 2 voksne bak, 2 unger forran, så får eg ikkje nok løft.

Mulig det ikkje er mulig heller på denne båten, er jo ikkje konstruert for denne farten.

Men propellen må tålelitt luft, for når eg drar skikkelig på er det ikkje mye vått under båten lengre. Og da må eg ha ein som ikkje krever og være totalt nedsenket.

Nå vet ikke jeg hvilken hastighet du oppnår, men jeg tror ikke du skal overdrive hvor lite vann og hvor høyt du kjører med motoren. Så lenge motoren ikke overopphetes fordi du ikke får kjølevann, så er det et godt stykke igjen før såkalt høyt montert motor.

Med bugløft menes gjerne at den koneformede sølen med vann som propellen lager har en form som gjør at selv med nøytral trim vil baugen ha et visst løft. I tillegg kan du trimme motoren ut og få ytterligere baugløft av trimvinkel. Propellens grep i vannet og den nevnte kon vil da gi deg muligheten til å "overdrive" denne egenskapen.

Jeg tenker du vil bli positivt overrasket over forskjellen i båten oppførsel og sjøegenskaper med denne propellen relativt til denne alu-snurren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...