Snusmumrikken Startet 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2016 (redigert) Hei! Ser etter en ny motor til Ranaen. 50HK er altfor lite. Tenker når jeg først skal bytte skal det jaggu med merkes. Motor er rated opptil 80HK. Så tenker en 90 er grei. Kan jeg ligger i under 4000 rpm og 25 knop. Eneste er vektforskjellen. 88KG på Marineren. 150kg på Suzuki sin 1.4L 90HK (nedtrimmet 100HK) og 135kg på Jonhson/Evinrude 1.6L 90HK (Nedtrimmet 115). Begge er V4 motorer. Har dere noen formerning om Suzuki versus Jonhson 90HK? Totaktere fra slutten av 90 tallet som skal sitte på en Rana 16 (4.75M) fra 1970. :) Men er det forskjell i bensinforbruk på motorene? Redigert 9.Oktober.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 her må du nesten bare google fram gamle tester av motorer i klassen. mange ting som påvirker forbruket, generell motorkonstruksjon har gjerne mer å si enn syl.volum. Og båten kan ha mye å si. Ser på min Wesling 16 med 60 og 80 hk at det ikke er mye bensin å spare på å trekke av på gassen - men veldig behagelig støynivå på en slik 2T på moderat turtall. Disse suzukiene er ikke ofte å se så de kjenner jeg lite til. Men 55/65 hesterne var iallefall spreke motorer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Jeg tror ikke forskjellen i forbruk er vesentlig mellom de motorene. Men yamaha sin 90 hk 2-takter er ca 120 kg og relativt snill på forbruket, den vil vel passe bedre vektmessig? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Er du opptatt av bensinforbruk men gjerne vil ha en 2-takter på et eller annet vis så er jo Evinrude E-TEC 90 tingen. Vekt ca 145 kg. Men naturligvis i en noe høyere prisklasse enn de gamle forgassermotorene da. De bruker jo akkurat så mye bensinen de vil ha Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Selvsagt. Men litt lettere for en snart 17åring å kjøpe seg en eldre forgassermotor. Finner lite på gooogle dessverre. Tenker jo at mer kubikk bare er en fordel? Det blir jo litt overkill på en 15.5 fots båt, men er jo en totakter, så lavere støynivå er bare en pluss! (Trenger jo ikke å pushe my av motoren for å ligge i 22-23 knop marsj). Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Mort1 Svart 10.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2016 Slagvolumet har ikke så stor betydning på en lett båt som din. Det ville hatt større betydning på en 19-20 som er vesentlig tyngre, tenker jeg. Det viktigste når du skal kjøpe gammel motor er å finne en som er skikkelig vedlikeholdt, så ville jeg latt slagvolumet komme lengre bak på prioriteringslisten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.