bkv Startet 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2016 (redigert) Hei Min 15 fots Terhi har styrepult til styrbord, og ligger derfor lavere i vannet på denne siden når den ligger til kai. Vannet går over bunnstoffet. Første sesong var det ikke noe problem. Andre sesong grodde det litt, men jeg ble kvitt det. Nå på slutten av tredje sesong hadde jeg begynt å dyrke blåskjell. Etter spyling og vask har jeg ikke fått vekk alt. (Se bildet). Jeg går søkt her på forumet, men trenger fremdeles hjelp. Kan noen gi meg tips til hvordan jeg blir kvitt restene etter det som grodde på skroget? Jeg bør vel legge bunnstoffet høyere? Hilsen Bjørn PS. Det som ser ut som striper er bare vann etter vasking. Det er de runde greiene jeg må bli kvitt. Redigert 9.Oktober.2016 av bkv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Der er det nok berre forsiktig skraping som gjelder for det som ser ut som rester etter rur. Bør nok vere bunnstoff over vannlinjen ja. Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Rester av rur lar seg også fjerne med syre. Kjøp vernebriller (og ta dem på!), hansker som tåler syre og så kjøper du saltsyre på flaske som du gnir på med en fille. Vent litt og spyl av med masse, masse vann. Kan hende du må gjenta det og noe må du kanskje skrape lett på. Er det svært mye er det i hvertfall bedre enn å skrape alt synes jeg! Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Eller bruke den enkle, men dyrere måten: "Barnacle Remover" fra Hempel, SeaJet, Biltema eller en eller annen leverandør av båtpolishgreier. Da får du et ferdig blandet produkt til formålet og det holder uansett med en flaske av luriumet til ditt bruk ut fra bildet å dømme. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Disse produktene er saltsyre eller en annen syre bare mye dyrere. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bkv Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Takker for svarene. Hvis jeg kjøper middel til å fjerne dette med, betaler jeg for å få noe ferdigblandet. Hvis jeg skal skrape, hva skal jeg da skrape med? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Ikke skrap, du lager bare striper i gelcoat. Bruk middel som anbefalt over. Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Brukte en sparkelspade sist, trenger ikke å være metall. Om du må ligge under båten for å få det til bør du fortsatt ha vernebriller. Syreskader på øyet er ikke kult. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Saltsyre og svamp, går bort på 4-5 minutter. Bruk hansker. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
petterb Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Kan saltsyre brukes på RIB? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 9.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2016 Ja. PVC tåler saltsyre 30% som fås kjøpt i jernvarehandelen. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.