hegra Startet 9.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2016 (redigert) Jeg har fundert litt på dette da jeg er usikker på om det virker som det skal. Dette er et panel som går igjen på mange 31-41 motorer og sikkert flere også. Det har 4 lamper på ei rekke, sett fra venstre, med varsellampe ved for høy temp, for lavt oljetrykk, ladelampe og indikatorlampe for gløding. Når jeg slår på tenning lyser det sterkt i lampen for høy temp og svakt i lampene for lading og oljetrykk. Lampen for gløding lyser bare når gløding blir påslått. Etter start slukker alle lamper som de skal. Det jeg undres over er at det lyser svakt i oljetrykk og ladelampe for hvis jeg trykker inn testknappen lyser de sterkt og alarmen hyler. Jeg har sjekket at det svake lyset ikke skyldes strølys fra templyset som altså lyser sterkere enn de to. Jeg tenkte at det er som det skal være, men etter sist olje og filterbytte ble jeg i tvil. Da holdt jeg øye med oljetrykkinstrumentet som har egen giver, og det gikk som ventet noen sekunder før instrumentet gjorde utslag. Da burde vel alarmen og varsellampen reagert inntil trykket bygget seg opp, men ingen av delene skjedde. Ja, jeg vet at alarm og varsellampe har egen giver, men regner med den registrerer trykk på samme sted som giver til instrumentet og derfor burde gitt alarm. Ellers er det jo litt rart at man ikke får alarm før hver eneste oppstart, men etter det jeg forstår av boka er panelet laget slik at man skal teste den med jevne mellomrom med testknappen. Det hadde vel vært unødvendig hvis den testet seg selv før hver oppstart, så jeg antar at det ikke skal være alarm før hver oppstart. Så hvordan oppfører panelet seg hos dere som har tilsvarende? Lyser det sterkt i alle de tre varsellampene når tenning slås på? Får dere alarm etter oljeskift, ja kanskje også noen sekunder etter en vanlig oppstart også? Tenkte å kikke litt på dette i vinter, men er det som det skal være er jo ikke det nødvendig. Jeg er redd jeg kjører rundt med kun instrumentene til og stole på, og det er jo ikke alltid man har øynene på de. Jeg tror jeg hadde dette oppe tidligere en gang på forumet, men nå husker jeg ikke lengre hvordan det gikk da jeg var lenge borte ei stund. Redigert 9.Oktober.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Nå har jeg TAMD30, men panelet er nok likt. Hos meg får man ikke alarm på lavt oljetrykk, hvis ladelampen lyser(altså dynamoen leverer ikke strøm). Jeg må ruse motoren opp i ca 1500 o/min for at dynamo skal begynne å lade, dermed får jeg ikke alarm i de sekundene det tar for at oljetrykket skal komme. Jeg har for øvrig problemer med at varsel for høy temp. hyler uansett om motor er kald,varm, ja selvnår giver er koblet vekk lyser og hyler det for varm motor. Løsningen er foreløpig å ta ut pæra, selv om jeg ikke liker det. Jeg mistenker at feilen ligger i kretskortet som varsellampene sitter i, men en pris på ca 3000,- er for mye, så lenge jeg ikke er sikker på om det er feilen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
hegra Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Takk for svar, nomen. Ja, jeg har hørt en del negativt om panelet og feil i kretskortet, og er redd mitt også begynner og tulle, men det er jeg altså usikker på. Ladingen starter omgående, det ser jeg på voltmeteret. Jeg kan jo kjøpe en alarm på biltema som jeg kobler til giverene i tillegg som en sikkerhet, så får jeg heller tåle og høre på den mens jeg gløder. Forøvrig gløder jeg ikke om sommeren så det skal kunne gå ganske greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.