Jump to content

Maks turtall Øien 530 med Yamaha F40

bta

Recommended Posts

hadde 13" på min Bella 440R , toppet på 6100 / 31,5 knop. 

530 er jo ikke noe racerskrog så tror du må ned til 10" , evt 11" 

fant noen gamle yamaha kjørefakta på nett, en tilsvarende båt som crescent 550 er testet med 11" prop og 24 knop / 5700 

https://www.yamaha-motor.eu/nl/binary/2011-yamaha-testfacts_tcm220-429865.pdf

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

.. det er ikke alltid fasitsvar når det gjelder slikt, kan være flere variabler å ta hensyn til. 

Men stusser litt på at du fikk anbefalt 13" til den båten...

Hva slags fart får du?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 7 måneder senere...

jeg har hatt en gammel Øien 17HT med 2010 - 50hk suzuki i 2 sesonger nå

den befinner seg 750 km fra der jeg bor , så jeg har litt liten erfaring foreløpig

har tidligere eid Hansvik 18 fisker , Skibsplast 550 og har i tillegg en Flipper 620

Er veldig misfornøyd med kombinasjonen båt - motor sammenlignet med de 3 andre

Dersom man forstår og kan leve med at den banker og slår i krapp sjø i mot, var Hansviken ellers 

en drøm  den gikk fint i alle farts områder opp til ca 25 mil med 40 hester 2-takt.

Skibsplasten begynte å dra med seg sjøen på ca 5,5 mil og derfra var det bare elendighet og skumsprøyt

helt til den hoppet opp i plan og gikk nydelig  på ca 20mil og oppover til 30

Flipper 620 som jeg også har kan med rett trimming fåes til å halvplane fint i ca  12 mil

skriver alt dette for å begrunne at for meg er Øien og 2010 -  50 suzuki en  ganske stor skuffelse

tror noe av det kommer av propellen, oppnår rett turtall ca 5700 , men båten er bortimot ubrukelig på

full fart , rir på kjølen og skjærer ut vilkårlig og er veldig krevende og styre selv om jeg  har ny NFB non feed-back styresnekke.

For å få halv plan på rundt 10 -12 mil må jeg ha for høy omdreining og det virker som propellen kaviterer

Så sammenlignet med mine 3 referanser så er jeg misfornøyd. Trinnkjølen  lagde masse kluss når den skulle på henger, men dette 

er vel mest egen uerfarenhet.

Båten brukes ut til øy i havet og det kan være ruskete på deler av strekket, Den tar sjøen fint men blir seriøst

spylt over i større bølger men oppleves likevel trygg 

Til slutt  - selve båten er fra 1982 og er veldig solid bygget med solid god kvalitet.

Men  for meg blir det å bytte tilbake til Hansvik 18 fisker (eller nyere Finnmaster 6100 MC eller  Bella 572MC hvis oljekrisa går over

og jeg kan begynne få tilbake det jeg tjente før )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...