Jump to content

Draco 2300SC med Mercruiser 205/Alpha One, propellvalg?

trbjo

Recommended Posts

Jeg har en 86 Draco 2300SC. Den har en Mercruiser 205 / V6 motor, med Alpha One drev.

Propellen er en Mercruiser Alu.propell, en 3 bladers propell på 15 1/2 i diam og 15 i stigning.

(produkt no 48-78116-15 / 48-78116 A60 15P ). Denne propellen har nok vært med siden tidenes morgen og har nok vært nedi både det ene og det andre. Propellbladene har både "grader" og er litt småhakkete.

Testet den i går og da fikk jeg max 4200 omdreninger og da viste GPS'en 31 knop. På 3000 omdreninger lå hastigheten rundt 20 knop.

Da var det 2 voksne i båten + full bensintank. ( På max så var iallefall gasshåndtaket klemt helt i bånn, men jeg har kanskje en liten aning om at motoren orket litt til. Den drar seg forholdsvis rakt opp på turtall til gasshåndtaket var i bånn).

Kan noen hjelpe meg med råd til ny propell. Jeg er veldig usikker på hva jeg bør kjøpe, i hvilken type og størrelse/stigning. Det eneste jeg vet er at Draco 2300 ble, iflg. Windy, ble levert med 14 x 17P på denne motoren.

Bør jeg velge 3 eller 4 blad. Hvilken størrelse/stigning - og type? Målet er kanskje å få ned forbruket og ikke øke hastigheten.

• 2 år senere...
  • 3 år senere...

Det jeg gjorde var å notere opp motor, propelltype (varenummer) på eks alu probell, båttype, vekt, lengde, hvilken hastighet jeg nådde med eksisterende propell - hvilken hastighet jeg fikk ved 3000 o/min, 4000 o/min og på max turtall. Det ble brukt som grunnlag for å beregne riktig stålpropell, og det stemte perfekt.

Jeg kontaktet en propelleverandør på nettet, lurer på om det var Progress eller noen av de som jobber med dette og der var det en hygglig kundeveileder som regnet ut probelltypen på telefonen og jeg bestilte fra dem. WInrace har også peiling på dette.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...