trbjo Startet 16.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2005 Jeg har en 86 Draco 2300SC. Den har en Mercruiser 205 / V6 motor, med Alpha One drev. Propellen er en Mercruiser Alu.propell, en 3 bladers propell på 15 1/2 i diam og 15 i stigning. (produkt no 48-78116-15 / 48-78116 A60 15P ). Denne propellen har nok vært med siden tidenes morgen og har nok vært nedi både det ene og det andre. Propellbladene har både "grader" og er litt småhakkete. Testet den i går og da fikk jeg max 4200 omdreninger og da viste GPS'en 31 knop. På 3000 omdreninger lå hastigheten rundt 20 knop. Da var det 2 voksne i båten + full bensintank. ( På max så var iallefall gasshåndtaket klemt helt i bånn, men jeg har kanskje en liten aning om at motoren orket litt til. Den drar seg forholdsvis rakt opp på turtall til gasshåndtaket var i bånn). Kan noen hjelpe meg med råd til ny propell. Jeg er veldig usikker på hva jeg bør kjøpe, i hvilken type og størrelse/stigning. Det eneste jeg vet er at Draco 2300 ble, iflg. Windy, ble levert med 14 x 17P på denne motoren. Bør jeg velge 3 eller 4 blad. Hvilken størrelse/stigning - og type? Målet er kanskje å få ned forbruket og ikke øke hastigheten. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 16.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 Hei Jeg har fått veldig god hjelp av Progress i Oslo (www.progressing.no) til flere propell utfordringer. Send opplysningene til dem, og du får respons i løpet av noen timer. mvh. TG Sitér dette innlegget Link to post
juhl Svart 16.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 I følge anvisninger i instruktionsbogen til Draco skal model 2300 med Mercruiser 205 bruge en 14 x 19 propel. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 hva med propell til samme båt men med vp aq200 ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
kurti Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Hvilken propell endte du opp med trbjo? Jeg har samme båt og motor, men er usikker på propell, så gøy om du kunne delt med oss hvordan det gikk:-) Sitér dette innlegget Link to post
trbjo Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Det jeg gjorde var å notere opp motor, propelltype (varenummer) på eks alu probell, båttype, vekt, lengde, hvilken hastighet jeg nådde med eksisterende propell - hvilken hastighet jeg fikk ved 3000 o/min, 4000 o/min og på max turtall. Det ble brukt som grunnlag for å beregne riktig stålpropell, og det stemte perfekt. Jeg kontaktet en propelleverandør på nettet, lurer på om det var Progress eller noen av de som jobber med dette og der var det en hygglig kundeveileder som regnet ut probelltypen på telefonen og jeg bestilte fra dem. WInrace har også peiling på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Coverline Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 (redigert) Jeg har også en Draco 2300 Suncab hvor jeg mangler trelisten som er 13.5 cm bred og som er 68 cm lang, som sitter på hver side av rygglenet på sofa inne i kabinen.Jeg mangler også de 2 trepynt listene som går opp i taket på hver side inne i kabinen. Er det noen som har en ide hvor jeg kan få kjøpt dette? Redigert 11.Mai.2014 av Coverline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.