Tor Eirik Startet 16.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2005 Er det noen lure sjeler her som har en trygg og god måte å heve speilet på en Selco Selsport 15 på for å få den til å passe med dagens langstammede motorer? Hvordan skal dette gjøres for å oppnå like god eller bedre styrke i speilet uten at det ser upent ut... Skulle gjerne hatt en GOD metode før neste helg... for da begynner arbeidet! Gjerne illustrasjoner eller lignende (lettere å se for seg) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 Jeg gjorde nettopp en tilsvarende jobb sammen med en av sønnene på en lignende båt. Løsningen ble å lage til en hardvedkloss med tykkelse som speilen og bredde tilsvarende den nødvendige forhøyningen. Denne feste vi "på kant" med et par lange og kraftige treskruer ned i den gamle speilen. Men selve styrken laget vi med to aluminiumsplater; en i akterkant av klossen, fra øverste kant og ca 20 cm ned på den gamle speilen. En annen plate i forkant, med en rettvinklet knekk øverst til å dekke toppen av forhøyningen. Denne platen lot vi gå så langt ned som motorbrønnen tillot. Begge disse platene festet vi med gjennomgående rustfrie bolter, med skiver og mutrer. For de boltene som lot seg kombinere med motorfestene var plasseringen selvklar, men vi måtte også sette et par bolter så langt ned som motorbrønnen tillot. Denne metoden ble prøvet og virket helt fint, selv om forhøyningen bøyde seg noen millimeter ved fullt pådrag på motoren. Men siden båteieren ikke likte denne moderate bøyningen gikk han ett skritt videre. To halvmeters lengder med rustfritt vinkeljern ble skaffet til veie, og disse ble montert vertikalt i hver sin side av forhøyningen. Siden disse var såpass lange var de tilpasset til å rekke helt ned til underkant av speilen, dermed ble kraftens angrepspunkt flyttet lengre bort fra der hvor bøyningen foregikk - og dermed var forhøyningen "stiv som fjell". Forhåpentlig fikk du noenlunde tak i hva jeg mente, om nødvendig kan sikkert foto ordnes i løpet av et par dager. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Batdilla Svart 16.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 Tor Eirik skrev: ...Gjerne illustrasjoner eller lignende (lettere å se for seg)Det gjelder begge veier det... Mye lettere for andre å synse og komme med innspill hvis du poster noen bilder som viser innsiden og utsiden av akterspeilet. Opplysinger om hvor mye det er snakk om å heve er også nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 17.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2005 Bilder skal bli! Speilet skal høyes fra kort stamme til lang stamme: dvs lang stamme er 20" / 51cm, kort er 15" / 38cm Det vil da bli en 5" øking i forhold til det som er der fra før.. Noen bilder av speilet.. det ene er opp/ned, men jeg har ingen tidligere gode bilder av det! Inngrep i selve konstruksjonen er ingen hindring, og heller egentlig ikke arbeidsmengde... Det jeg vil frem til er et resultat som ikke ser veldig "hjemmelaget" ut... Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 17.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2005 (redigert) Innsiden er helt rensket og er lett tilgjengelig... Vi har saget bort bakerste del av motorbrønnen på "overbygget" pga forrige eier hadde limt den fast i dørken med polyester... Så her har vi tatt vekk overdelen og en kan se hele speilet. Dette må tilpasses igjen og derfor må speilet være klart før støping begynner... Redigert 17.Juni.2005 av Tor Eirik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 17.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2005 Hmm - det store spørsmålet er hvor mange cm det er fra der akterspeilet v/innfesting av motoren slutter i dag og opp til en tenkt linje mellom der "dollbordene" slutter. Jeg vil anta ut fra bildene at dette er i det knappeste laget for å få 5". Jeg ville bygget opp akterspeilet til nødvendig høyde og latt motorbrønnen være som den er. Utfordringen er hvordan man støper i en bit og oppnår styrke. Dette blir skikkelig på sparket - er på tur ut i 37'n. Slipe ned skikkelig i området der du skal skjøte på. Godt innpå støpen som allerede er der, slik at du får mest mulig overlapp og tykkelse på denne, uten at det bygger for mye ut over overflaten som er i dag, forberede biten som skal settes inn i en egen form hvor du støper biten på forhånd, sette inn biten og støpe den sammen med eksisterende akterspeil. For å oppnå styrke, ville jeg fått laget en monteringsplate i passende tykkelse som kan skrus til akterspeilet. Den bør begynne inne i motorbrønnen, gå opp til selve kanten i akterspeilet, over kanten og videre ned igjen på utsiden. Spesielt på utsiden kan denne gå et stykke nedover. Oppgaven til denne er å ta opp kreftene og fordele dem utover akterspeilet. Braketten kan poleres, lakkeres i en farge som matcher båten/motoren, osv. Til denne monteres motoren med gjennomgående bolter. Samtidig ville jeg benyttet anledningen til å støpe på forsterking innvendig på akterspeilet, siden du først har det fra hverandre. Se tråden min om bygge ny dobbeltbunn i Selco'en. Lage en stringer som går et stykke fremover og som støpes fast til bunnen. Denne kan du la gå helt opp til underkant av motorbrønnen og støpe den fast til akterspeilet. Slik ville jeg gjort det, trur eg... Et kompromiss mellom utseende og arbeidsmengde. Sitér dette innlegget Link to post
seilbåt Svart 17.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2005 Jeg ville laget distanse stykke i X-finer som passer ned mot det gamle speilet, og støpt dette inn. Du tar å sliper deg inn til platen som er i den gamle hekken. Fra toppen av denne sliper du deg en jevn skrå kant ca. 15 cm ned på speilet og ut på sidene. Dette må du gjøre på begge sider(Innsiden og utsiden) Der etter fester du distansestykketmed lim, dette skal bare brukes sånn at du har noe fast å støpe rundt. Så støper du deg lag på lag til du er litt over orginal tykkelse, deretter sliper å sparkler du til det er glatt å fint. Dette blir akkurat som orginalt. Hvis du vill får du laget en plate i 4 mm rustfritt stål på innsiden, så tar du å lager en plate av 12 mm X-finer på utsiden. motoren sitter bedre i X-finer. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 17.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2005 Som seilbåt sier ville jeg også fylt ut med kryssfiner, og jeg ville lagt på en kryssfinerplate i tillegg både på utsiden og innsiden som går godt ned på dagens akterspeil og skrudd og limt alt godt sammen. Og jeg ville definitivt brukt Epoxy til å lime med, det fester godt til både tre og polyester/glassfiber. Etterpå ville jeg belagt det hele med Epoxy og glassfiberduk på begge sider for å forhindre vannintrengning. Og til slutt limt på en kryssfinerplate (vannfast sort/mørk brun forskalingsplate på begge sider som motoren skal ligge inntil. (Men så er jo jeg etterhvert blitt en ræser med kryssfiner og Epoxy da.....) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 17.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2005 Noe i denne dur? Nederste deler er speilet og øverste er tilpasset x-finer.... Limes med epoxy og støpes utenpå? Polyester funker vel ikke så bra TIL epoxy, men omvendt er supert? TRor jeg leste dette en plass! Sitér dette innlegget Link to post
seilbåt Svart 17.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2005 Det er en svært stor jobb å gjøre slik som du har ilustrert på tegningen. Jeg mener at du skal skrå slipe det gamle glasfiberlaminatet, det gamle innstøpte distansematrialet kan være rett. Bare slip det reint slik at limen/epoxy en holder. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 17.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2005 Aaah! Da så... men vil dette bli sterkt nok da? Burde ikke trevirket i midten også skjøtes på en forsvarlig måte? En aluminium/syrefast/rustfri plate over vil vel virke litt stivende, men jeg mistenker at det kan bli litt lite for å holde en 70 hk... Tenkte også det som var nemnt her... å stive opp speilet innvendig i båten (var også originalt) På måten under her.. altså gjøre disse støttene høyere slik at de tar opp en del av kreftene i hekken. Har nylig vært med på å finne ut kreftene som er i et speil... (det knakk)... og er derfor litt på vakt mot svake konstruksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
seilbåt Svart 17.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2005 Det blir stivt nok, kreftene trekker bakover i toppen av speilet, og skyver innover nede. Det ser ut som om du kan ligge inn en stålplate øverst i den nye delen (Over den kanten som er der no) Hvis du ligger inn denne i hele bredden vil den fordele trykket. Alternativt kan du frese vekk et stykke av den gamle platen i hekken og sette inn en ny som går helt opp. Da blir det garantert hel ved og fulverdig styrke Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 18.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2005 seilbåt skrev: Alternativt kan du frese vekk et stykke av den gamle platen i hekken og sette inn en ny som går helt opp. Da blir det garantert hel ved og fulverdig styrke <{POST_SNAPBACK}> Hvordan tenkte du dette? Frese spor i midten? eller? Sitér dette innlegget Link to post
seilbåt Svart 18.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2005 Det går også, men jeg tenkte på å fjerne laminatet og treplaten fra innsiden slik at bare laminatet på utsiden står igjen f.eks 20 cm ned og ut på sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 18.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2005 Først; du skal IKKE laminere inn treverk i båten din. Du tar med deg 6-7% vann inn i konstruksjonen, og nedbrytingen setter inn med en gang. Båter med innlaminert treverk har en livslengde på 20-40 år, mens de uten blir flerfoldige hundre år gamle. Selv møbelsnekkere med tørke, kommer ikke under 2% fuktighet. Jfr. alle diskusjoner her på forumet om råtne dørker, råtne akterspeil, og så videre. Ingen proffe båtbyggere laminerer inn treverk. Min over 20 år gamle svenske båt har ikke en eneste kvadratmillimeter innlaminert treverk og er like fin. Jeg ville aldri kjøpt en båt hvor innlaminert treverk er en del av konstruksjonen fordi jeg vet at det er kun spørsmål om tid før det blir en diger reparasjon. Neste, du skal IKKE bruke vanlig CSM glassfiber beregnet for polyester sammen med epoxy. Du får ikke løst opp emulsjonen som binder glasset, og det blir heller ingen reaksjon med bonding agent slik at det blir hel ved. Du får en sandwich av fiber og epoxy i lag, og styrken blir dårligere enn ved bruk av glassfiber/polyester. Å bygge med epoxy er vrient, og krever som regel autoklave og vakumbag. Det er å få kjøpt fibre både glass, carbo og aramid for bruk sammen med epoxy, men de er vanskelige å jobbe med. Hvordan en speile bygges ble beskrevet i den andre tråden din tror jeg. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Tor Eirik Svart 18.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2005 Hva finnes i hekken på andre båter uten trevirke innlaminert? KUN glassfiber rett igjennom? Sitér dette innlegget Link to post
Ancas Svart 18.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2005 Jeg har lagt inn impregnert trevirke , som igjen er dekt over med ei 5mm rustfri plate , som bøyd ( knekt)over hekken på båten. Har desverre ikke anledning til å ta bilder da båten ligger på Feda for tiden, Hvis du ønsker kan jeg ta noen bilder med mobilen å sende når jeg kommer ned neste gang. 1. uke i juli .. Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
ok67 Svart 18.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2005 Å laminere inn treverk er ikke noe problem, bare du laminerer det inn med noe som er vanntett. Ikke polyester for det lekker (som en sil), men f.eks Epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 19.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 Hmm.. men det er jo en slik treplate der fra før av..... Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Tor Eirik skrev: Hmm.. men det er jo en slik treplate der fra før av..... <{POST_SNAPBACK}> Det gjør det ikke noe riktigere. Treplaten sitter der fordi han som bygde båten valgte en billig og enkel løsning. Dessuten var det ikke så mye erfaring med dette når båten din ble bygget. Etterhvert ser vi resultatet. Råtne akterspeil, råtne dørker o.s.v. Treverk kan kun brukes til distansemateriale over vannlinjen og dersom det ikke pakkes helt inn. Men det finnes jo andre distansematerialer som er uendelig mye bedre egnet slik som Divinycell, Rohacell og andre. Du kan prøve å forsegle ved å velge isopolyester, vinylester eller annet og coate med to-komponent. Vil ikke hjelpe. Fuktigheten ligger i treverket. Det finnes ikke noe slikt som helt tørr ved. Ta med et hygrometer ut på byggeplassen din, se hva det viser, og funder litt over hvor noe av fuktigheten i lufta tar veien. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
ok67 Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Det vil altid være litt fuktighet i trevirket, det er ikke til å unngå. Men for at det skal råtne må det være fuktihet over en viss %-sats, husker ikke hvilken. Dessuten må det også være tilgang til luft. Så om du får pakket det helt inn i noe som er vann og lufttett så vil det ikke råtne selv om trevirket har litt fuktighet i utgangspunktet. En annen sak er at du gjennom akterspeilet ofte vil ha noen bolter for å feste motoren, disse hullene må i så fall også gjøres helt tette slik at det ikke trekker inn fuktighet (eller luft) her. Man må mao. være meget påpasselig i å gjøre en god jobb når man jobber med innkapsling av trevirke. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Å bytte ut dette er vel en alt for stor jobb? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Er trevirket som er der i dag fuktig og råttent, eller ser det bra ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Det ser rimelig bra ut... Båten har ligget inne og tørket en stund også. Skal være rimelig tørt... Er det mulig å bare slipe en skråkant nedover eksisterende speil og legge på kun glassfiber over eller noe slikt kanskje`? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2005 kansje för sent, men ändå ett tips 150kr http://www.blocket.se/view/5383426.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.