Jump to content

HASTER! Beste måte å forhøye speilet på Selco Selsport 15


Tor Eirik

Recommended Posts

Er det noen lure sjeler her som har en trygg og god måte å heve speilet på en Selco Selsport 15 på for å få den til å passe med dagens langstammede motorer?

 

Hvordan skal dette gjøres for å oppnå like god eller bedre styrke i speilet uten at det ser upent ut...

 

Skulle gjerne hatt en GOD metode før neste helg... for da begynner arbeidet!

 

Gjerne illustrasjoner eller lignende (lettere å se for seg)

Link to post

Jeg gjorde nettopp en tilsvarende jobb sammen med en av sønnene på en lignende båt. Løsningen ble å lage til en hardvedkloss med tykkelse som speilen og bredde tilsvarende den nødvendige forhøyningen. Denne feste vi "på kant" med et par lange og kraftige treskruer ned i den gamle speilen.

 

Men selve styrken laget vi med to aluminiumsplater; en i akterkant av klossen, fra øverste kant og ca 20 cm ned på den gamle speilen. En annen plate i forkant, med en rettvinklet knekk øverst til å dekke toppen av forhøyningen. Denne platen lot vi gå så langt ned som motorbrønnen tillot. Begge disse platene festet vi med gjennomgående rustfrie bolter, med skiver og mutrer. For de boltene som lot seg kombinere med motorfestene var plasseringen selvklar, men vi måtte også sette et par bolter så langt ned som motorbrønnen tillot.

 

Denne metoden ble prøvet og virket helt fint, selv om forhøyningen bøyde seg noen millimeter ved fullt pådrag på motoren. Men siden båteieren ikke likte denne moderate bøyningen gikk han ett skritt videre. To halvmeters lengder med rustfritt vinkeljern ble skaffet til veie, og disse ble montert vertikalt i hver sin side av forhøyningen. Siden disse var såpass lange var de tilpasset til å rekke helt ned til underkant av speilen, dermed ble kraftens angrepspunkt flyttet lengre bort fra der hvor bøyningen foregikk - og dermed var forhøyningen "stiv som fjell".

 

Forhåpentlig fikk du noenlunde tak i hva jeg mente, om nødvendig kan sikkert foto ordnes i løpet av et par dager.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

...Gjerne illustrasjoner eller lignende (lettere å se for seg)

Det gjelder begge veier det... Mye lettere for andre å synse og komme med innspill hvis du poster noen bilder som viser innsiden og utsiden av akterspeilet. Opplysinger om hvor mye det er snakk om å heve er også nyttig.
Link to post

Bilder skal bli!

 

 

Speilet skal høyes fra kort stamme til lang stamme: dvs lang stamme er 20" / 51cm, kort er 15" / 38cm

 

Det vil da bli en 5" øking i forhold til det som er der fra før..

 

Noen bilder av speilet.. det ene er opp/ned, men jeg har ingen tidligere gode bilder av det!

 

Bilde

Bilde

 

Inngrep i selve konstruksjonen er ingen hindring, og heller egentlig ikke arbeidsmengde... Det jeg vil frem til er et resultat som ikke ser veldig "hjemmelaget" ut...

Link to post

Innsiden er helt rensket og er lett tilgjengelig...

 

Vi har saget bort bakerste del av motorbrønnen på "overbygget" pga forrige eier hadde limt den fast i dørken med polyester... Så her har vi tatt vekk overdelen og en kan se hele speilet. Dette må tilpasses igjen og derfor må speilet være klart før støping begynner...

 

 

 

Bilde

Redigert av Tor Eirik (see edit history)
Link to post

Hmm - det store spørsmålet er hvor mange cm det er fra der akterspeilet v/innfesting av motoren slutter i dag og opp til en tenkt linje mellom der "dollbordene" slutter. Jeg vil anta ut fra bildene at dette er i det knappeste laget for å få 5". Jeg ville bygget opp akterspeilet til nødvendig høyde og latt motorbrønnen være som den er.

 

Utfordringen er hvordan man støper i en bit og oppnår styrke. Dette blir skikkelig på sparket - er på tur ut i 37'n. Slipe ned skikkelig i området der du skal skjøte på. Godt innpå støpen som allerede er der, slik at du får mest mulig overlapp og tykkelse på denne, uten at det bygger for mye ut over overflaten som er i dag, forberede biten som skal settes inn i en egen form hvor du støper biten på forhånd, sette inn biten og støpe den sammen med eksisterende akterspeil. For å oppnå styrke, ville jeg fått laget en monteringsplate i passende tykkelse som kan skrus til akterspeilet. Den bør begynne inne i motorbrønnen, gå opp til selve kanten i akterspeilet, over kanten og videre ned igjen på utsiden. Spesielt på utsiden kan denne gå et stykke nedover. Oppgaven til denne er å ta opp kreftene og fordele dem utover akterspeilet. Braketten kan poleres, lakkeres i en farge som matcher båten/motoren, osv. Til denne monteres motoren med gjennomgående bolter. Samtidig ville jeg benyttet anledningen til å støpe på forsterking innvendig på akterspeilet, siden du først har det fra hverandre. Se tråden min om bygge ny dobbeltbunn i Selco'en. Lage en stringer som går et stykke fremover og som støpes fast til bunnen. Denne kan du la gå helt opp til underkant av motorbrønnen og støpe den fast til akterspeilet. Slik ville jeg gjort det, trur eg... Et kompromiss mellom utseende og arbeidsmengde.

Link to post

Jeg ville laget distanse stykke i X-finer som passer ned mot det gamle speilet, og støpt dette inn.

 

Du tar å sliper deg inn til platen som er i den gamle hekken. Fra toppen av denne sliper du deg en jevn skrå kant ca. 15 cm ned på speilet og ut på sidene. Dette må du gjøre på begge sider(Innsiden og utsiden)

 

Der etter fester du distansestykketmed lim, dette skal bare brukes sånn at du har noe fast å støpe rundt.

 

Så støper du deg lag på lag til du er litt over orginal tykkelse, deretter sliper å sparkler du til det er glatt å fint.

 

Dette blir akkurat som orginalt.

 

Hvis du vill får du laget en plate i 4 mm rustfritt stål på innsiden, så tar du å lager en plate av 12 mm X-finer på utsiden. motoren sitter bedre i X-finer.

 

Lykke til.

Link to post

Som seilbåt sier ville jeg også fylt ut med kryssfiner, og jeg ville lagt på en kryssfinerplate i tillegg både på utsiden og innsiden som går godt ned på dagens akterspeil og skrudd og limt alt godt sammen. Og jeg ville definitivt brukt Epoxy til å lime med, det fester godt til både tre og polyester/glassfiber. Etterpå ville jeg belagt det hele med Epoxy og glassfiberduk på begge sider for å forhindre vannintrengning. Og til slutt limt på en kryssfinerplate (vannfast sort/mørk brun forskalingsplate på begge sider som motoren skal ligge inntil.

(Men så er jo jeg etterhvert blitt en ræser med kryssfiner og Epoxy da.....)

Link to post

Det er en svært stor jobb å gjøre slik som du har ilustrert på tegningen.

Jeg mener at du skal skrå slipe det gamle glasfiberlaminatet, det gamle innstøpte distansematrialet kan være rett. Bare slip det reint slik at limen/epoxy en holder.

Link to post

Aaah! :blush:

 

Da så... men vil dette bli sterkt nok da?

 

Burde ikke trevirket i midten også skjøtes på en forsvarlig måte? En aluminium/syrefast/rustfri plate over vil vel virke litt stivende, men jeg mistenker at det kan bli litt lite for å holde en 70 hk...

 

 

Tenkte også det som var nemnt her... å stive opp speilet innvendig i båten (var også originalt)

 

På måten under her.. altså gjøre disse støttene høyere slik at de tar opp en del av kreftene i hekken.

 

Bilde

 

Har nylig vært med på å finne ut kreftene som er i et speil... (det knakk)... og er derfor litt på vakt mot svake konstruksjoner.

Link to post

Det blir stivt nok, kreftene trekker bakover i toppen av speilet, og skyver innover nede.

 

Det ser ut som om du kan ligge inn en stålplate øverst i den nye delen (Over den kanten som er der no) Hvis du ligger inn denne i hele bredden vil den fordele trykket.

 

Alternativt kan du frese vekk et stykke av den gamle platen i hekken og sette inn en ny som går helt opp. Da blir det garantert hel ved og fulverdig styrke

Link to post

Først; du skal IKKE laminere inn treverk i båten din. Du tar med deg 6-7% vann inn i konstruksjonen, og nedbrytingen setter inn med en gang. Båter med innlaminert treverk har en livslengde på 20-40 år, mens de uten blir flerfoldige hundre år gamle.

Selv møbelsnekkere med tørke, kommer ikke under 2% fuktighet.

Jfr. alle diskusjoner her på forumet om råtne dørker, råtne akterspeil, og så videre.

Ingen proffe båtbyggere laminerer inn treverk. Min over 20 år gamle svenske båt har ikke en eneste kvadratmillimeter innlaminert treverk og er like fin.

Jeg ville aldri kjøpt en båt hvor innlaminert treverk er en del av konstruksjonen fordi jeg vet at det er kun spørsmål om tid før det blir en diger reparasjon.

 

Neste, du skal IKKE bruke vanlig CSM glassfiber beregnet for polyester sammen med epoxy. Du får ikke løst opp emulsjonen som binder glasset, og det blir heller ingen reaksjon med bonding agent slik at det blir hel ved.

Du får en sandwich av fiber og epoxy i lag, og styrken blir dårligere enn ved bruk av glassfiber/polyester.

Å bygge med epoxy er vrient, og krever som regel autoklave og vakumbag.

Det er å få kjøpt fibre både glass, carbo og aramid for bruk sammen med epoxy, men de er vanskelige å jobbe med.

Hvordan en speile bygges ble beskrevet i den andre tråden din tror jeg.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

:seeya: Jeg har lagt inn impregnert trevirke , som igjen er

dekt over med ei 5mm rustfri plate , som bøyd ( knekt)over hekken

på båten. Har desverre ikke anledning til å ta bilder da båten ligger

på Feda for tiden, Hvis du ønsker kan jeg ta noen bilder med mobilen å

sende når jeg kommer ned neste gang. 1. uke i juli .. :smiley:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post

Hmm.. men det er jo en slik treplate der fra før av.....

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjør det ikke noe riktigere.

Treplaten sitter der fordi han som bygde båten valgte en billig og enkel løsning. Dessuten var det ikke så mye erfaring med dette når båten din ble bygget. Etterhvert ser vi resultatet. Råtne akterspeil, råtne dørker o.s.v.

Treverk kan kun brukes til distansemateriale over vannlinjen og dersom det ikke pakkes helt inn. Men det finnes jo andre distansematerialer som er uendelig mye bedre egnet slik som Divinycell, Rohacell og andre. Du kan prøve å forsegle ved å velge isopolyester, vinylester eller annet og coate med to-komponent. Vil ikke hjelpe. Fuktigheten ligger i treverket. Det finnes ikke noe slikt som helt tørr ved. Ta med et hygrometer ut på byggeplassen din, se hva det viser, og funder litt over hvor noe av fuktigheten i lufta tar veien.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Det vil altid være litt fuktighet i trevirket, det er ikke til å unngå. Men for at det skal råtne må det være fuktihet over en viss %-sats, husker ikke hvilken. Dessuten må det også være tilgang til luft. Så om du får pakket det helt inn i noe som er vann og lufttett så vil det ikke råtne selv om trevirket har litt fuktighet i utgangspunktet. En annen sak er at du gjennom akterspeilet ofte vil ha noen bolter for å feste motoren, disse hullene må i så fall også gjøres helt tette slik at det ikke trekker inn fuktighet (eller luft) her. Man må mao. være meget påpasselig i å gjøre en god jobb når man jobber med innkapsling av trevirke.

Link to post

Det ser rimelig bra ut... Båten har ligget inne og tørket en stund også. Skal være rimelig tørt...

 

Er det mulig å bare slipe en skråkant nedover eksisterende speil og legge på kun glassfiber over eller noe slikt kanskje`?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...