nomen Startet 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2016 (redigert) På tirsdag ble en kranbil stoppet med en Scand Baltic på planet, 50 meter fra kaien han løftet den på. Han hadde (som alle andre kranbiler) ca 2 meter overheng og fikk ca 15 000,- kr i bot. Vv folka satt "på post" til ca kl 03.00 for som de sa:"at ingen andre skal slippe unna" De har raidet Grenlands båthavner de siste dagene med 3 biler for å ta evt. syndere. Resultat....jeg og mange andre får ikke båten hjem, og får ett hælvette med å finne opplagsplass. Jeg VET at "de bare gjør jobben sin", men dette blir bare for dumt. Skal vi alle ha plass til semitrailer i oppkjørselen i fremtiden, bare for å kunne få båten hjem? Jeg er ikke skuffet, jeg er forbanna! Redigert 13.Oktober.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Tore B Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Sist jeg ble transportert på landeveien brukte transportøren en tom henger som buffer bak, da var det vist ikke noe problem med overheng. Når vi kom hjem ble hengeren koblet fra og bilen kjørte inn på gården. Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Skulle vel vært mulig og søke disp for spesialtransport, det er jo "ikke delbar gods". Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Det var mitt forslag også, men kranbilsjåføren som jeg bruker, sa at det hjelper ingenting. 12m er maks lengde for singel lastebil i Norge sier han, og vil følgelig ikke transportere min båt hjem. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Janoho Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 (redigert) Med all respekt for en dum situasjon for deg og andre båteiere er vel dette lastebilfører sitt ansvar at han bruker feil bil for jobben. Overheng er veldig farlig og det har skjedd endel stygge ulykker opp igjennom med påkjørsel bakfra, det er også uheldig med langt overheng ved rygging og sving. Man kunne jo tenke seg at det er en utstikkende stålbjelke som ligger på lasteplanet, ikke helt trygt. Jeg er ikke lastebilsjåfør men reglene er vel 1 meter utstikkende uten disp. Ellers må man vel hekte på en henger? Brakker er jo en lignende situasjon, lurer på hvordan de løser frakt av disse. Redigert 13.Oktober.2016 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 (redigert) Nå er vel en Baltic borti 9 meter lang (8.8), og de fleste kranbiler har planlengde på 6-7 meter. Videre er det egne regler for båttransport Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen. Gods som stikker ut foran kjøretøyet eller mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med en anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm². Det røde materialet skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig. Som Janoho nevner, at selskapet du benytter ikke bruker riktig utstyr, eller ikke har riktig utstyr til jobben de påtar seg, er ikke ditt problem. Neste gang ringer du til noen som har langt nok plan. Redigert 13.Oktober.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Det var mitt forslag også, men kranbilsjåføren som jeg bruker, sa at det hjelper ingenting. 12m er maks lengde for singel lastebil i Norge sier han, og vil følgelig ikke transportere min båt hjem. Disp får du ganske sikkert ikke, så de har rett og slett ikke riktig bil for jobb. Ved å hekte på en tom henger tror jeg det ville være helt lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Vel nå har ikke jeg greie på dette, men "min" sjåfør sier altså at maks lengde på en singel lastebil i Norge er 12 meter, uavhengig om det er henger på eller ikke. Hvis dette stemmer, finnes det ikke noen kranbil i Norge som kan frakte en f.eks 30 fot båt etter veien, da må det benyttes semitralle. Takket være Deres innspill, vil jeg ikke ta den beskjeden jeg har fått for "god fisk", og skal ta en ringerunde til andre transportører i morgen. Jeg håper virkelig at det finnes en smidig løsning på denne knipa. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Janoho Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Jeg tror det er litt begrepsforvirring, Singel lastebil opptil 12 meter Vogntog, lastebil med tilhenger, opptil 19,5 meter https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vogntog Semitrailer, dette er noe annet, den har ingen kran men en trekkvogn med svingskive https://no.m.wikipedia.org/wiki/Semitrailer#/search Håper det var oppklarende og at du finner noen som kan hjelpe med jobben. Den sjåføren som har levert tilbud virker jo ikke helt oppdatert på regelverket, har han sertifikat tro ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 31 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Ja, der har du utstyret i orden, jeg skrev nok litt feil siden dette er en trekkvogn med kran og brønnsemi (forsenket bak trekkvognen) Ingen tvil om at dette lar seg løse og det er sikkert flere i grenlandsområdet som kan fikse denne transporten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Det finnes kransemi og transporttraller, Eg synest det er greit å bruka riktig utstyr til arbeid. Ingen sympati her. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nomen Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Jeg er ikke ute etter sympati! Jeg vet at det utstyret Dere referer til finnes (jeg har skrudd på og reparert de i årevis), men det kommer ikke inn i min ,eller andre "normale" oppkjørsler. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kallethekid Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Jeg er ikke ute etter sympati! Jeg vet at det utstyret Dere referer til finnes (jeg har skrudd på og reparert de i årevis), men det kommer ikke inn i min ,eller andre "normale" oppkjørsler. Da må du ha båten på egnet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 De kunne vel brukt en singelbil med tom tilhenger også koblet av tilhengeren når de skal rygge inn i oppkjørselen din. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Men når bøndene kjører rundt med traktor og 4 m aksling med gjødsel-rørepropell stikkende rett ut bak seg i hodehøyde. Da er alt greit ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
adeneo Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 (redigert) Vel nå har ikke jeg greie på dette, men "min" sjåfør sier altså at maks lengde på en singel lastebil i Norge er 12 meter, uavhengig om det er henger på eller ikke. Hvis dette stemmer, finnes det ikke noen kranbil i Norge som kan frakte en f.eks 30 fot båt etter veien, da må det benyttes semitralle. Altså, maks lengde på en lastebil med last er 12 meter. punktum. Men det er selvfølgelig uten henger, ellers ville omtrent alle vogntog på veien kjøre ulovlig. Lasten kan stikke ut bak bilen. Dersom lasten stikker mer enn 1 meter ut, skal det merkes med avvekslende rød og hvit farge som fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm². Men, ekvipasjen kan altså fremdeles ikke totalt være lengre enn 12 meter, da skal det i utgangspunktet benyttes semi, hvor maksimal total lengde er 17.5 meter. En 30 fots båt er rett over 9 meter, og da blir det igjen i underkant av 3 meter til hytte og kran, så kommer det jo an på bilen hvor lang lasten kan være før man kommer over totalt 12 meter. Så er det et kjent triks at så snart man setter på henger, så er man vogntog, og kan være 19.5 meter lang, og så lenge utstikkende last på bilen ikke er til annen fare, så skal det være lovlig. På den andre siden, dersom en kranbil på 13-14 meter (med det ulovlige overhenget) hadde kommet inn i innkjørselen din, så kommer en semi med citytralle på 17.5 meter garantert minst like fint inn. Redigert 13.Oktober.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Jeg er nok tilbøyelig til å være enig med vegvesenet, lasten var ikke lovlig, og dette er ene og alene sjåførens feil som ikke kunne regelverket sitt godt nok. Sympati eller ei, du kan ikke lastes for det, men eder og galle over vegvesenet er vel å rette skyts mot feil hold. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Altså, maks lengde på en lastebil med last er 12 meter. punktum. Men det er selvfølgelig uten henger, ellers ville omtrent alle vogntog på veien kjøre ulovlig. Lasten kan stikke ut bak bilen. Dersom lasten stikker mer enn 1 meter ut, skal det merkes med avvekslende rød og hvit farge som fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm². Men, ekvipasjen kan altså fremdeles ikke totalt være lengre enn 12 meter, da skal det i utgangspunktet benyttes semi, hvor maksimal total lengde er 17.5 meter. En 30 fots båt er rett over 9 meter, og da blir det igjen i underkant av 3 meter til hytte og kran, så kommer det jo an på bilen hvor lang lasten kan være før man kommer over totalt 12 meter. Så er det et kjent triks at så snart man setter på henger, så er man vogntog, og kan være 19.5 meter lang, og så lenge utstikkende last på bilen ikke er til annen fare, så skal det være lovlig. På den andre siden, dersom en kranbil på 13-14 meter (med det ulovlige overhenget) hadde kommet inn i innkjørselen din, så kommer en semi med citytralle på 17.5 meter garantert minst like fint inn. Helt riktig Adeneo. Oppsummert kan disse "vanlige" båt-kran-gutta bare hekte på en henger og få med seg mange båttyper. For større båter er semi svaret. For å bare understreke hvor rigide disse reglene er har jeg selv et eksempel fra tidligere liv som yrkessjåfør: bilen jeg kjørte over flere år var nøyaktig 12,00m lang. Det ble skiftet lamper bak på bilen og dermed ble den 20mm lengre og passerte ikke kontroll. Måtte flytte fester etc 20mm før bilen kunne brukes igjen... Har selv kjørt med overheng over 1m både foran og bak på lastebil, men det 12m regel for singel bil som ofte blir begrensningen for lasten. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Nå har jeg snakket med to andre transportører, og beskjeden er den samme. Å "bare" koble på en henger er ikke tilstrekkelig for å kjøre lovlig med bil som blir over 12 m. Noen godtar det , andre ikke, og det akkurat slikt tull som gjør at jeg banner til VV. Hvis noen i området austagder-vestfold vet om noen som tar en slik transport, og er overbevist om at det er lov, vil jeg gjerne ta kontakt med de for å få et tilbud på hjemkjøring. Men jeg får IKKE semi inn hjemme. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Ikke mye overheng bak her, bare til sidene.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hanto1 Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Idiot regler. Ved redusert hastighet og følgebil bak burde dette vært grei skuring. Regelverket på vei er jo helt hinsides. Man må nærmest være jurist for og kople på en tilhenger. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Nå har jeg snakket med to andre transportører, og beskjeden er den samme. Å "bare" koble på en henger er ikke tilstrekkelig for å kjøre lovlig med bil som blir over 12 m. Noen godtar det , andre ikke, og det akkurat slikt tull som gjør at jeg banner til VV. Hvis noen i området austagder-vestfold vet om noen som tar en slik transport, og er overbevist om at det er lov, vil jeg gjerne ta kontakt med de for å få et tilbud på hjemkjøring. Men jeg får IKKE semi inn hjemme. Neida, "bare" koble på forutsetter jo at man har bil og henger som passer sammen da. For å illustrere; se for deg disse biltransporterne, altså bil + henger. De kan du ikke dele fordi overhenget blir for langt på bilen hvis du fjerner hengeren. Det lange overhenget blir lovlig fordi hengeren er der. Har man bil med kran, typisk tre-fire akslet og henger (slep/kjerre) bak er man vogntog. Er nok mange kombinasjoner av type lastebil og båt, men en Baltic med baugen bakover som kanskje stikker to meter ut midt på vil fortsatt holde seg over hengeren. Noen transportører har vel ikke riktig utstyr, andre har kanskje ikke kunnskapen. Håper du finner transportør som ordner opp for deg :) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Litt rart at det er en absolutt grense på bilen når hengeren tillates å være så lang og bred. Er en del bilder av både lange og brede kolli her: http://kleppspesial.no/ Har også hørt historier om at det en får lov til en gang, blir ikke gitt disp på en annen gang. Tydligvis ikke enkelt å være i transportbransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Scand Baltic er vel litt bred også for transport på vei, så rart at transportselskap tar den formen for sjanse når de må ha med følgebil også. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.