Jump to content

Satans vegvesen og deres (paragraf)ryttere

nomen

Recommended Posts

På tirsdag ble en kranbil stoppet med en Scand Baltic på planet, 50 meter fra kaien han løftet den på.

Han hadde (som alle andre kranbiler) ca 2 meter overheng og fikk ca 15 000,- kr i bot.

Vv folka satt "på post" til ca kl 03.00 for som de sa:"at ingen andre skal slippe unna"

De har raidet Grenlands båthavner de siste dagene med 3 biler for å ta evt. syndere.

Resultat....jeg og mange andre får ikke båten hjem, og får ett hælvette med å finne opplagsplass.

Jeg VET at "de bare gjør jobben sin", men dette blir bare for dumt.

Skal vi alle ha plass til semitrailer i oppkjørselen i fremtiden, bare for å kunne få båten hjem?

Jeg er ikke skuffet, jeg er forbanna!

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Med all respekt for en dum situasjon for deg og andre båteiere er vel dette lastebilfører sitt ansvar at han bruker feil bil for jobben.

Overheng er veldig farlig og det har skjedd endel stygge ulykker opp igjennom med påkjørsel bakfra, det er også uheldig med langt overheng ved rygging og sving.

Man kunne jo tenke seg at det er en utstikkende stålbjelke som ligger på lasteplanet, ikke helt trygt.

Jeg er ikke lastebilsjåfør men reglene er vel 1 meter utstikkende uten disp. Ellers må man vel hekte på en henger?

Brakker er jo en lignende situasjon, lurer på hvordan de løser frakt av disse.

Redigert av Janoho (see edit history)

Nå er vel en Baltic borti 9 meter lang (8.8), og de fleste kranbiler har planlengde på 6-7 meter.

Videre er det egne regler for båttransport

Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.
Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.
Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.
Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen.

Gods som stikker ut foran kjøretøyet eller mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med en anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm².

Det røde materialet skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig.

Som Janoho nevner, at selskapet du benytter ikke bruker riktig utstyr, eller ikke har riktig utstyr til jobben de påtar seg, er ikke ditt problem. Neste gang ringer du til noen som har langt nok plan.

Redigert av adeneo (see edit history)

Vel nå har ikke jeg greie på dette, men "min" sjåfør sier altså at maks lengde på en singel lastebil i Norge er 12 meter, uavhengig om det er henger på eller ikke.

Hvis dette stemmer, finnes det ikke noen kranbil i Norge som kan frakte en f.eks 30 fot båt etter veien, da må det benyttes semitralle.

Takket være Deres innspill, vil jeg ikke ta den beskjeden jeg har fått for "god fisk", og skal ta en ringerunde til andre transportører i morgen.

Jeg håper virkelig at det finnes en smidig løsning på denne knipa.

Jeg tror det er litt begrepsforvirring,

Singel lastebil opptil 12 meter

Vogntog, lastebil med tilhenger, opptil 19,5 meter

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vogntog

Semitrailer, dette er noe annet, den har ingen kran men en trekkvogn med svingskive

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Semitrailer#/search

Håper det var oppklarende og at du finner noen som kan hjelpe med jobben.

Den sjåføren som har levert tilbud virker jo ikke helt oppdatert på regelverket, har han sertifikat tro ;-)

Vel nå har ikke jeg greie på dette, men "min" sjåfør sier altså at maks lengde på en singel lastebil i Norge er 12 meter, uavhengig om det er henger på eller ikke.

Hvis dette stemmer, finnes det ikke noen kranbil i Norge som kan frakte en f.eks 30 fot båt etter veien, da må det benyttes semitralle.

Altså, maks lengde på en lastebil med last er 12 meter. punktum. Men det er selvfølgelig uten henger, ellers ville omtrent alle vogntog på veien kjøre ulovlig.

Lasten kan stikke ut bak bilen. Dersom lasten stikker mer enn 1 meter ut, skal det merkes med avvekslende rød og hvit farge som fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm².

Men, ekvipasjen kan altså fremdeles ikke totalt være lengre enn 12 meter, da skal det i utgangspunktet benyttes semi, hvor maksimal total lengde er 17.5 meter.

En 30 fots båt er rett over 9 meter, og da blir det igjen i underkant av 3 meter til hytte og kran, så kommer det jo an på bilen hvor lang lasten kan være før man kommer over totalt 12 meter.

Så er det et kjent triks at så snart man setter på henger, så er man vogntog, og kan være 19.5 meter lang, og så lenge utstikkende  last på bilen ikke er til annen fare, så skal det være lovlig.

På den andre siden, dersom en kranbil på 13-14 meter (med det ulovlige overhenget) hadde kommet inn i innkjørselen din, så kommer en semi med citytralle på 17.5 meter garantert minst like fint inn.

Redigert av adeneo (see edit history)

Altså, maks lengde på en lastebil med last er 12 meter. punktum. Men det er selvfølgelig uten henger, ellers ville omtrent alle vogntog på veien kjøre ulovlig.

Lasten kan stikke ut bak bilen. Dersom lasten stikker mer enn 1 meter ut, skal det merkes med avvekslende rød og hvit farge som fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm².

Men, ekvipasjen kan altså fremdeles ikke totalt være lengre enn 12 meter, da skal det i utgangspunktet benyttes semi, hvor maksimal total lengde er 17.5 meter.

En 30 fots båt er rett over 9 meter, og da blir det igjen i underkant av 3 meter til hytte og kran, så kommer det jo an på bilen hvor lang lasten kan være før man kommer over totalt 12 meter.

Så er det et kjent triks at så snart man setter på henger, så er man vogntog, og kan være 19.5 meter lang, og så lenge utstikkende  last på bilen ikke er til annen fare, så skal det være lovlig.

På den andre siden, dersom en kranbil på 13-14 meter (med det ulovlige overhenget) hadde kommet inn i innkjørselen din, så kommer en semi med citytralle på 17.5 meter garantert minst like fint inn.

Helt riktig Adeneo. Oppsummert kan disse "vanlige" båt-kran-gutta bare hekte på en henger og få med seg mange båttyper. For større båter er semi svaret.

For å bare understreke hvor rigide disse reglene er har jeg selv et eksempel fra tidligere liv som yrkessjåfør: bilen jeg kjørte over flere år var nøyaktig 12,00m lang. Det ble skiftet lamper bak på bilen og dermed ble den 20mm lengre og passerte ikke kontroll. Måtte flytte fester etc 20mm før bilen kunne brukes igjen...

Har selv kjørt med overheng over 1m både foran og bak på lastebil, men det 12m regel for singel bil som ofte blir begrensningen for lasten.

Nå har jeg snakket med to andre transportører, og beskjeden er den samme.

Å "bare" koble på en henger er ikke tilstrekkelig for å kjøre lovlig med bil som blir over 12 m.

Noen godtar det , andre ikke, og det akkurat slikt tull som gjør at jeg banner til VV.

Hvis noen i området austagder-vestfold vet om noen som tar en slik transport, og er overbevist om at det er lov, vil jeg gjerne ta kontakt med de for å få et tilbud på hjemkjøring.

Men jeg får IKKE semi inn hjemme.

Nå har jeg snakket med to andre transportører, og beskjeden er den samme.

Å "bare" koble på en henger er ikke tilstrekkelig for å kjøre lovlig med bil som blir over 12 m.

Noen godtar det , andre ikke, og det akkurat slikt tull som gjør at jeg banner til VV.

Hvis noen i området austagder-vestfold vet om noen som tar en slik transport, og er overbevist om at det er lov, vil jeg gjerne ta kontakt med de for å få et tilbud på hjemkjøring.

Men jeg får IKKE semi inn hjemme.

Neida, "bare" koble på forutsetter jo at man har bil og henger som passer sammen da. For å illustrere; se for deg disse biltransporterne, altså bil + henger. De kan du ikke dele fordi overhenget blir for langt på bilen hvis du  fjerner hengeren. Det lange overhenget blir lovlig fordi hengeren er der.

Har man bil med kran, typisk tre-fire akslet og henger (slep/kjerre) bak er man vogntog. Er nok mange kombinasjoner av type lastebil og båt, men en Baltic med baugen bakover som kanskje stikker to meter ut midt på vil fortsatt holde seg over hengeren.

Noen transportører har vel ikke riktig utstyr, andre har kanskje ikke kunnskapen. Håper du finner transportør som ordner opp for deg :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...